Annons

Ska jag byta min EOS 300D mot en Konica Minolta A2/A200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias Gulliksson

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 300D som jag älskar allt med. Problemet är att jag aldrig tar med mig kameran och att det alltid verkar sitta fel glugg på när jag behöver den som hastigast. Problemet blir således, bra kamera som allt för sällan används.

Funderar nu på att byta till en avancerad kompaktkamera typ A2 el. A200 i hopp om att den ska följa ut mer. Känner stor tvekan över hur jag kommer att kunna klara av de sämre egenskaper som dessa kameror presterar. Vad ska jag göra. Sämre kamera som används ofta eller en fin och dyr skåpnötare?

Har ni erfarenhet av dessa kameror (A2/200) så uppskattar jag svar. Även andra tankar mottages gärna då jag är väldigt tveksam över hur jag ska göra.

Mvh Tobias

Svår fråga! En kompakt kommer alltid till korta tekniskt sett mot en systemare. Sen kan man fråga sig hur mycket sämre de är. Jag tror knappt du ser nån skillnad om du framkallar 11*15 papperskopior. Knappt heller om du betraktar bilden på skärmen. Men om man sitter och gör idiotförstoringar och letar brister i nåt bildbehandlingsprogram ser man klart bristerna.
Själv har jag alltid haft analoga systemare men jag uppskattar helt klart fördelarna med min A2:a.
Slippa byta objektiv osv. Man kan använda filter osv. Men den riktigt kreative fotografen bör nog ha en systemare.

Hej!
Om det bara är problemet att det sitter fel glugg på, är det ju bara att köpa ett sigma 18-200 (4000kr). Då har du den allroundkamera du eftersträvar. Om du frågar någon på fs om 18-200 kommer du få som svar att det är en kompromiss, alltså bara halvbra. Dessa jämför med andra, bättre/skarpare objektiv. Om du däremot jämför A2 mot 300D/18-200 tror jag att du har en fin kompromiss. :)

Eller som Jörgen skrev, skriver du ut en bild i 11x15 så ser du nog ingen skillnad mellan A2 eller 300D/18-200.
Om man är ute efter idiotförstoringar så sneglar man inte ens efter A2. Då sneglar man snarare mot kameror som är "större"/dyrare än en 300D.

Jag har nyligt bytt upp mig från en A2 till en D5D för att jag vill ha snabbare/skarpare fokus, men framförallt det efterlängtade korta skärpedjupet man kan få. Dock så är jag inte helt frälst i DSLR. Den är tung, smäller mkt (spegeln), kan inte vika LCD:n, kan inte filma, etc. Dock ska tilläggas att jag är sjukt nöjd med båda. Det finns fördelar som jag gillar hos båda!
Jag skulle rekommendera att köpa en A2 och jag skulle rekommendera D5D-köp också!

Jag har dock tänkt att skaffa ett 18-200 till min D5D för att känna att jag har kvar min allroundkamera! Jag är inte ute efter att göra idiotförstoringar och jag har inget emot att höja ISO på min D5D för att få korta tider (vilket man inte kan med A2).

/Fredrik, som har en A2 till salu (tror jag)...

hejsan!

Jag håller med dom andra att du bör nog skaffa dig en bra allround glugg till din 300d tex då 18-200 som dom nämt.

Jag bytte upp mig från en A2 till en 7D och jag ser inget annat än fördelar.

Man ska också tänka på att A2:an har seg AF, AF:en gör lite som den vill, har haft många irreterande tillfällen med den.

Bild kvaliteten är det inget fel på, men ska man kunna fota fort så är det helt klart en dSLR man ska ha, så mitt råd är då alltså att handla en allround glugg med rejält omfång.

//Viktor som har en A2 till salu :p

Har en A200 och efter att ha testat en KM7D så har jag beslutat mig för att komplettera med en KM5D. Kan tyckas lite lyxigt med både och men A200:an kommer att användas av flera i familjen så jag känner ändå inte att det är slöseri med pengarna.

Om du inte har behov av att kunna filma tycker jag nog att en dSLR med en superzoom (18-200) är bättre på de flesta vis. Framförallt är A200:an lite dålig på att fokusera när det är mörkt eftersom den inte har någon form av belysning för att hjälpa till med fokuseringen. Sen är autofokuseringen långsammare än KM7D i alla fall. Och en A200 är inte så mycket enklare att bära med sig eftersom den trots allt ser ut som en liten systemkamera. Då är en "plattare" digitalkamera kanske mer lämplig.

Däremot tror jag inte att du blir besviken på kavliten på foton du tar i andra situationer. I alla fall är jag väldigt nöjd med fotona jag tar ute i naturen.

Tobias Gulliksson skrev:
Funderar nu på att byta till en avancerad kompaktkamera typ A2 el. A200 i hopp om att den ska följa ut mer.

Jag hade precis samma problem som du och löste det ena med ett Sigma 18-200 och det andra med att komplettera med en liten IXUS 40.

Jag hade en A2:a innan jag uppgraderade. Jag saknar fortfarande en hel del saker med A2:an, men skulle inte rekommendera någon att byta till den för att få en liten kamera. Så kompakt är den inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar