Annons

Ska du köpa Nikon D100?

Produkter
(logga in för att koppla)
felle skrev:
Appropå blixt och TTL så fungerade min gamla Metz 54 mz-3 inte överhuvud taget med D100, inte ens i A-läget.

Nu blev jag lite besviken...
Har du undersökt möjligheten att uppgradera din SCA adapter? Metz skriver nämligen att det ska gå att använda deras blixtar tillsammans med digitala kameror...

Anders som också vill köpa en D100...

Någon som köpt saker via nätet (från usa). Jag gillar priset (1500 Usd) - ca 12000 kronor i dagens kronkurs.

Jag har köpt begagnat förrut och känner mig ganska säker i fall då jag kan träffa personen, se (kameran), och bedöma om det är ett bra köp. Webben däremot känns mycket osäkrare, speciellt från utlandet.

//Typ som att betala en människosmugglare som sedan sätter en i tvångsarbete.

// någon som har tankar om detta?

Calle S skrev:
Den lär funka, dock utan ljusmätning.

Ok, som jag trodde. Frågan är, nån som har testat med detta och vet hur mkt krångligare det blir? Eller funkar det jättebra ändå? Eller är det inte värt alls att använda såna objektiv?

Funderar på investering.. Har dock en drös MF-objektiv som jag gärna vill kunna använda. Dumt att köpa ny uppsättning.. =/

duckie skrev:
Nu blev jag lite besviken...
Har du undersökt möjligheten att uppgradera din SCA adapter? Metz skriver nämligen att det ska gå att använda deras blixtar tillsammans med digitala kameror...

Anders som också vill köpa en D100...

Nej, jag undersökte aldrig möjligheten. Köpte som sagt var sb-80 istället vilket gick på runt 2500 och sålde metzen för 2000. Ångrar inte att jag bytte alltså. Men jag vet annars att Metz har släppt 54 mz-4 tror jag den heter som ska fungera med nikons digitalkameror. Om det är SCA-adaptern de har bytt har jag ingen aning om.

rideg skrev:
Min reaktion kanske var lite för spontan. Men jag blev ganska paff av den höga upplösningen. Det skulle vara intressant om någon kunde förklara var en D100 (t.ex.) ligger i upplösning relativt en viss traditionell film. En bild från en D100 kan väl aldrig mäta sig med en bild tagen med t.ex. Kodachrome 25. Och då menar jag visuellt intryck, inte att räkna pixlar.
Bildkvaliteten var inte mitt främsta kriterium, utan det delades med snabbheten och enkelheten.
Mycket av det jag plåtar är åt fackpress. Att slippa gå till labbet, vänta på att filmen soppas, klippa ned filmen, välja bilder, gå hem och scanna är värdefullt för mig.
Ser man stort på det anser jag att D100ans bildkvalitet står sig i klass med negfärg och
hyffsad scanner.

Men om man plåtar för sitt höga nöjes skull, gillar hanteringen av t.ex dia ska man fortsätta med det.Men jag går aldrig över till småbildfilm igen.
6*7 är en annan sak....En skön känsla!

elohim skrev:
Ok, som jag trodde. Frågan är, nån som har testat med detta och vet hur mkt krångligare det blir? Eller funkar det jättebra ändå? Eller är det inte värt alls att använda såna objektiv?
Jag kollar alltid exponeringen på displyen, så det är nog inget problem.

elohim skrev:

Funderar på investering.. Har dock en drös MF-objektiv som jag gärna vill kunna använda. Dumt att köpa ny uppsättning.. =/

Av de sju objektiv jag har är fem gamla manuella.
24 - 35 - 55 - 80-200 - 300.

Jag använder dem dagligen. Med lös mätare är det lätt, utan mätare är det bara att uppskatta lämplig exponering och ta en snabb testbild för att sedan titta på displayen med histogram.

Har du gamla objektiv skall du inte se det som ett problem.

mipert skrev:
Av de sju objektiv jag har är fem gamla manuella.
24 - 35 - 55 - 80-200 - 300.

Jag använder dem dagligen. Med lös mätare är det lätt, utan mätare är det bara att uppskatta lämplig exponering och ta en snabb testbild för att sedan titta på displayen med histogram.

Har du gamla objektiv skall du inte se det som ett problem.

PRECIS vad jag ville höra! Är väl främst detta som gjort mig restriktiv till en investering av d-slr.

Själv har jag sådana gamla MF-objektiv i väldigt bra skick, 28/2.8 - 35/3.5 - 50/1.4 - 55/2.8micro - 135/2.8 - 80~200/4.5.

Känns som helt förkastligt att lägga dom åt sidan.

ahh lycklig! =))

När vi ändå är inne i d-slr-diskussionen:
Ingen som har nån info/fundering kring om Nikon kommer att släppa en ny d-slr-modell snart, till en lagom prislapp (<20kkr)?

Eller är det helt enkelt D100 som gäller ett bra tag till?

För er som går i tankarna att köpa en D100 men fortfarande inte har gjort det. Ni vet väl att det går att tanka ned manualen (Engelsk) som pdf-fil från Nikon.

Här är länken.

hur är det med batteriladdaren egentligen..?

Om jag åker t.ex. utomlands, kan jag ladda kameran där då?

Laddaren som följer med när man köper kameran, fungerar den här i Sverige om man köper kameran utomlands, t.ex. USA?

elohim skrev:
hur är det med batteriladdaren egentligen..?

Om jag åker t.ex. utomlands, kan jag ladda kameran där då?

Laddaren som följer med när man köper kameran, fungerar den här i Sverige om man köper kameran utomlands, t.ex. USA?

På laddaren står det input 100-240V.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar