Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska du köpa Nikon D100?

Produkter
(logga in för att koppla)
robert... det är som du skriver... har sett d100 och s2 flera gånger på sistonde som kostat lika mycket som nya fast dom är begagnade... vem köper en för 1000kr mindre än en ny med kort, om nån, garantitid kvar?

julgus skrev:
Hej

Min Sb28 fungerar hyfsat i A läge.. kräver bara lite justering - oftast spot-on.

Mvh
Johan

Jo den kanske fungerar "hyfsat". Men som jag skrev fungerar den inte fullt ut.
Du kan tex inte köra TTL med den på D100.

Har gått en längre tid och funderat på att inhandla en D100. Kör Nikon sen tidigare. Har läst tester, trådar på fotosidan och granskat bildexempel. Men idag fick jag hem skolfoton på ungarna tagna med bladare och digitalt bakstycke...

Väntar nog några år med att köpa en digital småbildskamera.

rideg skrev:
Men idag fick jag hem skolfoton på ungarna tagna med bladare och digitalt bakstycke...

Väntar nog några år med att köpa en digital småbildskamera.
Men att du inte resonerar likadant vad gäller 35mm film vs. 120 då;-)

toni skrev:
vem köper en för 1000kr mindre än en ny med kort, om nån, garantitid kvar?
Ja, såg en annons på FS idag, 16 000:- för en D100. Engelsk bruksanvisning, så den är kanske inte köpt i Sverige. Den kostar 1450:- mer på Scandinavian med full garanti.
Jag bjuder 9500:-!

Calle S skrev:
Men att du inte resonerar likadant vad gäller 35mm film vs. 120 då;-)

Beträffande bildkvalité: Naturligtvis! Men när det gäller filmbaserad fotografering så överväger en del praktiska detaljer till småbildskamerans fördel.

Har haft min D100 i tre veckor ungefär och är väldigt nöjd. Har kvar min F80, vill inte sälja ännu trots att den antagligen bara kommer att stå och samla damm.

Det enda jag inte gillar är det snäva dynamiska omfånget som ibland kan ställa till problem samt den lilla sökaren. Men det är så många fördelar att det ändå väger upp många gånger om.

Appropå blixt och TTL så fungerade min gamla Metz 54 mz-3 inte överhuvud taget med D100, inte ens i A-läget. Var tvungen att köpa en ny, och det blev en privatimporterad sb-80. Fungerar väldigt bra.

rideg skrev:
Beträffande bildkvalité: Naturligtvis! Men när det gäller filmbaserad fotografering så överväger en del praktiska detaljer till småbildskamerans fördel.
Sant! 120 är ju lite knöligt i vissa situationer.
Men frågan är vad du vill ha efter att du sett Hasselblad med digitalt bakstycke. Jag tvivlar på att den digital småbildskameran någonsin kommer upp i den kvaliten.

Däremot har D100 helt ersatt 35mm film för mig.

Senast ändrad:
Calle S skrev:
Sant! 120 är ju lite knöligt i vissa situationer.
Men frågan är vad du vill ha efter att du sett Hasselblad med digitalt bakstycke. Jag tvivlar på att den digital småbildskameran någonsin kommer upp i den kvaliten.

Däremot har D100 helt ersatt 35mm film för mig.

Min reaktion kanske var lite för spontan. Men jag blev ganska paff av den höga upplösningen. Det skulle vara intressant om någon kunde förklara var en D100 (t.ex.) ligger i upplösning relativt en viss traditionell film. En bild från en D100 kan väl aldrig mäta sig med en bild tagen med t.ex. Kodachrome 25. Och då menar jag visuellt intryck, inte att räkna pixlar.

Nej

Jag kommer inte att köpa D100. Det får bli ett kraftigare hus med högre upplösning om några år som komplement till film.

Jag har funderat litet på en D100 som komplement till övrig utrustning. Men det är inget som brådskar. Utvecklingen går framåt i rasande takt och priserna sjunker.
Har svårt att motivera t.o.m. mig själv att skaffa en digitalkamera för närvarande, i synnerhet som jag är inne i en B/W-period och då är det ju ytterligare omotiverat.
Men förr eller senare blir det väl en D100.....eller kanske en uppföljare.
Us

Låter som många "väntar på bättre prylar". Kommer ju alltid nyare, bättre, snyggare, häftigare, billigare.....skulle kanske hållit fast vid min gamla Canon FX och gjort ett riktigt kap till 50-årsdagen om tio år.....

barret skrev:
.....skulle kanske hållit fast vid min gamla Canon FX och gjort ett riktigt kap till 50-årsdagen om tio år.....
10 år tycker jag låter för länge, men redan nu är ju en del saker annonserade att komma under hösten/vintern och så länge kan jag utan vidare vänta på att D100 skall gå ned i pris/ nya modeller. Och Olympus E-! verkar också intressant........
Det är ju inte så att jag är utan kamera eller har något projekt som fordrar digitalkamera (vad det nu skulle vara??).
Inte heller skulle jag få högre kvalitet med digital utrustning än med den jag har idag.
Det är bara leklusten som råder att byta till digitalt.......och den kanaliserade jag förra veckan på att byta bil.....;-))
Us

Senast ändrad:
Jo, men sen kommer det ännu intressantare saker till våren/sommaren.... Tycker man jämt sitter i dilemmat "när ska jag byta upp?". Men nu när digitala kameror "hotar" de analoga är det extra spännande....

Alla har en brytpunkt mellan behov, teknikutveckling och pris.
Den är individuell.

Om jag är säker på att jag vill ha en D100 så har jag några "fasta" alternativ;

1) Hugga när den är ny, 30.000:- (minns inte exakta summan)
2) Hugga när den är på utgående 15.000:- (nu?)
3) Köpa en beg.

Om sex megapix är ok, köp den när det passar dig!
Om du vill ha 50 megapix så får du vänta något år.
osv...

Som vanligt jämförs de elektronikbaserade datorerna med digitalkameror när det gäller värdeminskning.
Jag köpte en P133 1995 för 10kkr. Den havererade för ett år sedan. Då FICK jag en PII 350 av min granne...

Har satt upp "tumregeln" att jag byter när digitala kamerorna ger bättre resultat i både svartvitt och färg än de jag har idag.....och priset är i paritet med nuvarande utrustning.
Egentligen är det ju det som är intressant -kvaliteten.
Kan dock tänka mig att gå över mera (men inte helt)till digitalt mörkrum för kopior relativt snart. För närvarande är det mera motiverat. Så en sublimeringsskrivare eller en Epson 2100 är nog inte så avlägset.... De behövs ju under alla förhållanden också om jag skulle bli digital....
Skall jag bara se mina bilder på datorns skärm kan jag ju gå ut i eftermiddag och köpa en digital kamera för 1500:- - 2000:- eller hur??
Us

Senast ändrad:
Jag har ett par andra kriterier när jag byter. Då är det inte ett(upplösning) enbart som avgör.

Jag bytte upp till D100 pga kombinationen av klart acceptabel upplösning, vettiga priser och att jag slipper all tid och framförallt KOSTNAD att framkalla diarullar. Och sen all tid att scanna....puh.

Med D100 går jag ut och fotar på morgonen utan att vara orolig för att slösa dyrbar film och sätter mig efteråt hemma med en kopp kaffe och PS och leker med resultaten.Jag har dessutom färskt i minne de funderingar jag hade ute i fält.

Dessutom har jag i Nikon's mjukvara alla inställningsdetaljera lagrade. Spar på anteckningspapper också...

Har inte haft så kul med en kamera sedan den där gamla FXen jag fick för 30 år sedan.

Hej

kör på centrumvägd mätning.. lyft de mörka partierna i efterhand... d100 har bättre dynamik än andra... (läs 10d).. verkar det som - bättre än S2PRO hursomhelst.

Mvh
Johan

felle skrev:
...Det enda jag inte gillar är det snäva dynamiska omfånget som ibland kan ställa till problem samt den lilla sökaren. Men det är så många fördelar att det ändå väger upp många gånger om.

julgus> Jag har laddat upp en custom curve som lyfter mittenpartierna, men menar du att det är bättre att köra på den normala ton-inställningen och lyfta i efterhand?

Hej

jag kör alltid på less-contrast, exponerar med centrumvägd mätning, kollar histogramet så jag inte bränner ut, nef, justerar levels - voila - mycket bra, tycker jag..

Mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar