** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ska det vara så på Canon EF 70-200mm f4L USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Hasselrot

Aktiv medlem
att den främre ringen, den man ställer in skärpan med, går att snurra hur många varv som helst utan att det tar stopp?

är lite nyfiken på vad ni andra som har detta objektiv tycker. tycker inte riktigt jag får den skärpa jag vill ha. är jag ute o det är lite skuggigt blir slutar tiden lätt lång, hamnar runt 80-250/s. om jag har ISOn på 100. hur mycket vågar man höja ISOn till. är 400 för mycket utomhus dagtid? Då får man ju bra slutartider. Eller är kanske darrhänt, har ju inget stativ. Inge kul med suddiga bilder.

Hej,

Det är det skarpaste objektivet jag har haft än så länge och jag är grymt nöjd med det. ISO 400 skall inte vara några som helst problem. Ta några foton på olika ISO och jämför själv. Jag tror att du kommer att se att ISO 400 ger utomordentligt bra bilder och att du i de flesta fall inte kommer att se något brus alls.

/Conny

Hur får du de slutartiderna? Jag känner ibland det omvända problmet att få tillräckligt LÅNGA slutartider. Jag utgår ifrån att du kör med F/4 eller f/5.6 för det mesta - kör man oftast på mindre bländare än så kan man faktist välja ett lättare och billigare objektiv eftersom ett billigare konsumentobjektiv då presterar lika bra.

70-200 f/4 är mycket skarpt om det är friskt och de flesta focuserar bra också. Har du svårt att få skarpa bilder med det så antigen gör du fel eller har ett dåligt skadat exemplar.

En annan sak är att regeln 1/brännvidden för exponeringstiden gäller om man är stadig på handen - tränar man aktivt och är lite klyfig i hur man håller och stabilierar sig själv så gör det att använda lite längre tider än så också handhållet utan problem, DOCK är det inga problem att skaka sönder en exponering på 1/300 sekund vid 200 mm brännvidd - tillräcklig iaf för att ge en hyggligt störande oskärpa.

Det går självklart att höja ISO till omkring 400, personligen ogillar jag verkligen att gå över 200 eftersom man ungefär där måste börja brusreducera om man har jämnt färgade bakgrunden och är kinking med att hålla dem helt brusfria.

Dock har jag bilder som har fått beröm där jag varit ända uppe på ISO 800 och inte har brusreducerat i efterhand så det är väldigt beroende på motivet hur störande det eventellt är.

ok. nja, jag hamnar på runt 80-300 kanske i skuggan. Men som du säger så kanske jag är ostadig på handen. Hur kort slutartid bör man ha med detta objektiv för att få skarpa bilder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar