ANNONS
Annons

Ska bygga Studio, Hjälp! :)

Produkter
(logga in för att koppla)

NxV

Medlem
Hej hopp.

Framåt våren tänke jag att jag skulle bygga en studio i ett rum som bara står och samlar skräp i källaren.
Det jag tänkte fota är macro, produkter och människor i porträttsformat, kanske något i helkroppsformat

Men Vad behöver jag..? Jag har kollat på blixtar, softboxar, ljus och massor med grejjer så man blir helt vimmelkantig.. :S

Jag vill ha en vit bakgrund som går ner över golvet iaf.

Ska rummet vara helt mörklagt eller ska man släppa in lite dagsljus?
Vilken färg bör man ha på väggar, tak & golv?

Vad heter kabeln från kameran till datorn så man kan se bilderna direkt efter exponeringen i lightroom?

Jag har ett kamerastativ, en D700:a och 2st SB900:eek:r.

Ska man satsa på fast belysning eller studioblixtar?
Detta är en fix ide jag fått från en blå himmel så det hela är under sträng budget, tänkte bygga lite belysningsramper och sånt lätt själv..

Många frågor och funderingar blir det.... :)

Mvh.

Jag hade haft vita väggar och tak. Sätt upp vajer eller enkla skenor. Där låter du svarta lakan hänga för att kunna styra reflektionerna. Då kan du välja om väggen skall reflektera eller inte. Bakgrund en papprulle. Finns i ett otal färger. Merparten i bredden ca 270 cm och 11 meter långa. Golvet i ett hårt träslag. Har du för mjukt golv, så kommer det att bli märken i bakgrunden om dina modeller har klackar.

Satsa på studioblixtar. Fast ljus blir inte så väldigt mycket ljus. Ett paket om 2 blixtar samt en reflexskärm kommer du väldigt långt med. Bekvämast är att lösa ut blixtarna med radiosändare.

Sedan finns mängder med tips och tyckande. Sök lite i trådarna och du kommer att hitta väldigt mycket. Några av de aktuella trådarna diskuterar märkesblixtar v.s. "Kina blixtar".

Sedan finns mängder med tips och tyckande. Sök lite i trådarna och du kommer att hitta väldigt mycket. Några av de aktuella trådarna diskuterar märkesblixtar v.s. "Kina blixtar".

Det är väl kanske bäst att börja med något färdigt kit till att börja med.
För att kolla om det är något man vill satsa på eller inte.
Kan ju kännas j*vligt surt om man lagt 10-20kkr på nåt som bara dammar efter några månader..
När man väl provat, vet man oftast vad man vill ha och vad man kan tänkas lägga i pengar.

Om du redan har 2st SB-900 behöver du kanske bara ett par stativ, paraply och softbox för att komma igång...

Ska nog satsa på ett litet blixtpaket från då tex Cyberphoto (min personliga favoritsajt..)

Vart kunde man hitta billiga pappersbakgrunder..? Behöver mer än en vit?
kanske en svart åxå?

Tack för svaren! :=

Billiga vet jag inte men jag har nära till Scandinavian Photo. Ca 800.- för en pappersbakgrund. Personligen gillar jag en mörkgrå. Har nummer 47 i sortimentet. Den kan bli allt mellan ljusgrå till svart. Tycker denna bakgrunden ger lite värme i bilderna. Helt vit är också användbar men kommer för mig i 2:a hand.

Billiga vet jag inte men jag har nära till Scandinavian Photo. Ca 800.- för en pappersbakgrund. Personligen gillar jag en mörkgrå. Har nummer 47 i sortimentet. Den kan bli allt mellan ljusgrå till svart. Tycker denna bakgrunden ger lite värme i bilderna. Helt vit är också användbar men kommer för mig i 2:a hand.

Är detta för en 11metersrulle då..? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar