Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig bygga ljusätta min studio

Produkter
(logga in för att koppla)
Yankee skrev:
Efter att jag följt denna diskussion så väcktes mitt intresse så jag beställde lite grejer, sagt och gjort - idag provade jag.
Bifogar två bilder, en på hemmastudion och en bild på mig.
Bry er inte om min solbrända näsa utan jag vill ha massa kommentarer om ljussättningen.

väldigt platt ljus om du frågar mig. Ganska hårt också.

1: ljuskällan ska vara stor och nära... riktigt nära... detta ger mjuka skuggor.

2: En ljusratio på runt 1:3-1:2 är ganska bra för vanliga porträtt... dvs fyllnadsljus (tex reflektor) ska vara 1/3 så starkt som huvudljuset.

Mitt tips: börja med endast ett ljus och försök få till det... sedan kan du lägga till fyllnadsljus, hårljus, bakgrundsljus m.m.
 
Kul!

Yankee skrev:
Efter att jag följt denna diskussion så väcktes mitt intresse så jag beställde lite grejer, sagt och gjort - idag provade jag.
Bifogar två bilder, en på hemmastudion och en bild på mig.
Bry er inte om min solbrända näsa utan jag vill ha massa kommentarer om ljussättningen.

Kul. Vad har du som bakgrund och hur är den

upplyst?

mvh Erik

- edit -
jag såg på ditt andra inägg med bild hur du gjort.
Det är alltså en vit bakgrund?
 
ingen aning men till att börja med så är ju vitbalansen helt olika blixt/bygglampa. Kanske är det som spökar?
 
hasse lundberg skrev:
Som du säger så går det åt väldigt lite ljus, vilket troligen beror på att blixten studsar runt dina vita väggar hela tiden och ger dig lägre kontrast i bilden.

Om du har mörka eller svarta väggar så äts ljuset upp och faller bara på det du fortograferar.

Problemet är oftast att få så pass mörkt att det går att ljussätta motivet.

Vill du inte måla väggarna och dörren så går det ju lika bra med draperi eller liknande.

Hasse - efter två veckor med diverse tagningar känner jag att din kommentar är viktig. Jag önskar mer kontrast i bilden vid exponeringen. I viss mån går det bra att ordna i PS.

Kan du utveckla biten kring kontrast "studsar runt i rummet"?

mvh Erik
 
Erik Preihs skrev:
Hasse - efter två veckor med diverse tagningar känner jag att din kommentar är viktig. Jag önskar mer kontrast i bilden vid exponeringen. I viss mån går det bra att ordna i PS.

Kan du utveckla biten kring kontrast "studsar runt i rummet"?

mvh Erik

han menar nog kontrasten mellan de olika ljuskällorna kan jag tänka mig... du får väldigt mycket ströljus som studsar omkring mot vita väggar.
 
Erik Preihs skrev:
Hasse - efter två veckor med diverse tagningar känner jag att din kommentar är viktig. Jag önskar mer kontrast i bilden vid exponeringen. I viss mån går det bra att ordna i PS.

Kan du utveckla biten kring kontrast "studsar runt i rummet"?

mvh Erik

Om du belyser ett motiv så faller ju ljuset på motivet, samt även på ytorna runtomkring!
Om dessa omkringliggande ytor är ljusa så kommer dom att reflektera tillbaka ljus på ditt motiv.
Detta innebär ju att dina skuggor blir upplysta av reflekterat ljus och du får inget riktigt mörker i motivet.

Lösningen på detta är att ha motivet långt bort från reflekterande ytor eller att ha icke reflekterand ytor.

Har du målat väggarna ljusa så kan du prova med att skaffa lite mörkt tyg och hänga upp som dämpar ljuset åt dig.

Jag har 3 svarta väggar i min studio och använder skärmväggar för att ljusa upp med.
 
hasse lundberg skrev:
Om du belyser ett motiv så faller ju ljuset på motivet, samt även på ytorna runtomkring!
Om dessa omkringliggande ytor är ljusa så kommer dom att reflektera tillbaka ljus på ditt motiv.
Detta innebär ju att dina skuggor blir upplysta av reflekterat ljus och du får inget riktigt mörker i motivet.

Lösningen på detta är att ha motivet långt bort från reflekterande ytor eller att ha icke reflekterand ytor.

Har du målat väggarna ljusa så kan du prova med att skaffa lite mörkt tyg och hänga upp som dämpar ljuset åt dig.

Jag har 3 svarta väggar i min studio och använder skärmväggar för att ljusa upp med.

en annan grej kan ju vara att inte använda paraplyer som ju ger mycket spillljus... softboxar från kaffebrus.com tex är nog ingen dum ide.
 
hailstorm skrev:
en annan grej kan ju vara att inte använda paraplyer som ju ger mycket spillljus... softboxar från kaffebrus.com tex är nog ingen dum ide.
En softbox har som du säger skarpare kontrast mellan ljus och mörker, eller snabbare övergång mellan ljus/mörker.
Men oavsett det så reflekteras ljuset tillbaka i det det träffar vilket resulterar i lägre kontrast.
 
Jag har under sommaren gjort en del tagningar - och visst är det så. Med lite tyg kring väggarna samt att man kan skapa "ljusfällor" så ökar kvaliten märkbart.

Ett annat sätt att förbättra är att skära av ljuset med slutaren. Blixten blåser av på 1/3000 sekund vad det verkar. Jag tror att en del av reflex-problematiken begränsas av att närma sig tider som matchar blixtens. Skärpedjupet har jag styrt oberoende samt varierat blitens effekt för att få en trivsam exponering.

Störst och enskilt bäst resultat har jag dock fått ifrån att absorbera ljus via ljusfälla samt dämpa väggarna.
 
hasse lundberg skrev:
En softbox har som du säger skarpare kontrast mellan ljus och mörker, eller snabbare övergång mellan ljus/mörker.
Men oavsett det så reflekteras ljuset tillbaka i det det träffar vilket resulterar i lägre kontrast.

aja självklart. Du kommer aldrig ifrån problemet med vitmålade väggar tex.
 
Erik Preihs skrev:
Jag har under sommaren gjort en del tagningar - och visst är det så. Med lite tyg kring väggarna samt att man kan skapa "ljusfällor" så ökar kvaliten märkbart.

Ett annat sätt att förbättra är att skära av ljuset med slutaren. Blixten blåser av på 1/3000 sekund vad det verkar. Jag tror att en del av reflex-problematiken begränsas av att närma sig tider som matchar blixtens. Skärpedjupet har jag styrt oberoende samt varierat blitens effekt för att få en trivsam exponering.

Störst och enskilt bäst resultat har jag dock fått ifrån att absorbera ljus via ljusfälla samt dämpa väggarna.

Ok erik. Kul att se att det går framåt. har du någon bild och visa oss?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.