ANNONS
Annons

ska bygga mörkrum. har lite frågor:

Produkter
(logga in för att koppla)
Stefan Lindqvist skrev:
All kemi SKALL till återvinningsstationen.

Jo det är nog alla införstådda med. Frågan kvarstår dock hur pass farlig den är i förhållande till annat som vi dagligen spolar ut i avloppen i ofantligt mycket större mängder, utan minsta ifrågasättande? Och om några ämnen i fotokemin kan skada reningsprocessen i de små mängder det ändå är fråga om?

Stefan Lindqvist skrev:
All kemi SKALL till återvinningsstationen.

Nej, egentligen fel? Återvinningsstationerna i min kommun är till för enbart papper, plast, glas och metallförpackningar. Fotokemin ska ner till Miljöstationen för Miljöfarligt avfall.

Graal skrev:
Jo det är nog alla införstådda med. Frågan kvarstår dock hur pass farlig den är i förhållande till annat som vi dagligen spolar ut i avloppen i ofantligt mycket större mängder, utan minsta ifrågasättande? Och om några ämnen i fotokemin kan skada reningsprocessen i de små mängder det ändå är fråga om?
Men snälla nån, menar du att vi skall sluta sila mygg och svälja kameler i miljödebatten? Jag som just börjat använda tygkassar när jag tar min Porsche Cayenne till Coop för att köpa soppåsar av plast.

Känns som om att allt som används till foto är miljöfarligt och därför ska till miljöstationen för korrekt omhändertagande.
En liten fundering dock, stoppbadet, här används ju t.ex. ättika för att neutralisera ph-värdet i Film/pappers framkallaren innan film/papperet doppas i fixbadet (där silvret fälls ut,eller vad det heter).
Med denna logik så ska ju rimligen ättikslagen som gurkan ligger i, lämnas till miljöstationen när gurkan i burken är slut.

Läs inlägget med en nypa salt...

Jag kanske ska förtydliga det jag skrev förut.

Jag tänkte inte på fotokemi specifikt när jag sa att vissa kemikalier kan förstöra reningsprocrssen, utan jag menade kemikalier mer generellt.

Men om man tänker på alla disk- ock tvättmedel som släpps ut kan man ju egentligen tycka att lite fotokemi inte gör så mycket. Det används väl ganska lite fotokemi i dag jämfört med innan digitalrevolutionen slog till.

Men för att var på den säkra sidan är det bäst att lämna in all kemi för destruktion.

\h

Ättika kan man använda för ogräsbekämpning.

Några veckor om året så använder jag inte ens avloppet för mina eget kroppsliga avfall, jag skiter och pissar helt enkelt på marken, så gjorde också min mormor tills hon flyttade till ett äldreboende.
Det sägs att detta beteende är olagligt men det skiter jag i, enda nackdelen är att det sommartid känns om man ska bli ihjälgasad av den vidriga amoniak-stanken.

Funderar på om man kanske kunnde börja elda upp sitt avlopps-avfall, istället för tre-kammar brunn skulle man ha en sorts sedimenterings bassäng och sen torka avfallet och förvandla det till pellets som man kunde elda i en vanlig pellets-panna.

hasse lundberg skrev:
Känns som om att allt som används till foto är miljöfarligt och därför ska till miljöstationen för korrekt omhändertagande.
En liten fundering dock, stoppbadet, här används ju t.ex. ättika för att neutralisera ph-värdet i Film/pappers framkallaren innan film/papperet doppas i fixbadet (där silvret fälls ut,eller vad det heter).
Med denna logik så ska ju rimligen ättikslagen som gurkan ligger i, lämnas till miljöstationen när gurkan i burken är slut.

Blanda stoppbadet med framkallaren så e den skiten neutraliserad har jag läst nånstans,,, men sen e de fixbadet o andra eventuella vätskor förstås,,,,,hmmmmm ähh i med lite cola o filtrera skiten i njurarna så kan man me gött samvete pissa ut möget sen :)

vaktis100 skrev:
Blanda stoppbadet med framkallaren så e den skiten neutraliserad har jag läst nånstans,,, men sen e de fixbadet o andra eventuella vätskor
Neutraliserad, ja pH-mässigt kanske. Giftmässigt, sällan!

Det stora problemet är att det finns en massa olika framkallare, och att alla är mer eller mindre skadliga och på många olika sätt. Den största risken med att dumpa kemi i avloppet är att reningsverken är konstruerade för att bryta ner organiskt material. Det finns en levande bakteriekultur som en viktig del i reningsverket. Vissa kemikalier slår ut bakterierna -- och då kan jag lova att det blir liv i luckan på reningsverket; för att inte tala om dyrt för skattebetalarna.

Det enda man med gott samvete kan skicka i avloppet är det man har ätit och rimliga mängder toapappre, tvättmedel, diskmedel och tvål.

-- MW

hasse lundberg skrev:

Ha ha ha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar