Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska bli spännande att se hur bilden blir!

Produkter
(logga in för att koppla)
En bild med polstjärnan i mitten: BILD

Jag har aldrig sett så mycket stjärnor som den natten i Segmon. Synd att det var så svinkallt och att vi egentligen bara var ute en sväng för att rasta hunden. Jag hade lätt kunnat ligga ett par timmar i snön och bara spana efter rymdskepp medan kameran samlade in ljus.
(hoppas det var rätt länk)
 
Googlade rätt på den här tråden, eftersom jag har satt ut kameran nu. Jag kör utan brusreducering, och tänkte pröva en 40-50 minuter på bländare 8, vi får se hur det blir, antagligen värdelöst, men så har jag väl iallafall provat. Nästa gång blir det med en gammal minolta med lågkänslig diafilm långt ute på landet någonstans när jag inte har brottom. :p Men som sagt, man måste väl testa.
Resultat kommer när det blir färdigt.
 
cheetah1 skrev:
Googlade rätt på den här tråden, eftersom jag har satt ut kameran nu. Jag kör utan brusreducering, och tänkte pröva en 40-50 minuter på bländare 8, vi får se hur det blir, antagligen värdelöst, men så har jag väl iallafall provat. Nästa gång blir det med en gammal minolta med lågkänslig diafilm långt ute på landet någonstans när jag inte har brottom. :p Men som sagt, man måste väl testa.
Resultat kommer när det blir färdigt.

Ska bli spännande! Det enda jag oroar mig för är att du har så liten öppning. De bilder jag tagit med bladaren har varit på f/3,5 och ändå kan stjärnorna bli lite svaga.

Ett tips är att göra det på landet, nära huset. Då kan man lämna kameran ute i kylan och kolla på ett avnitt av CSI under tiden som den exponerar.
 
paco skrev:
Ett tips är att göra det på landet, nära huset. Då kan man lämna kameran ute i kylan och kolla på ett avnitt av CSI under tiden som den exponerar.

Kylan? Här är det 20 grader varmt ;) Det får bli till vintern, då kylan kan kyla ner elektroniken i kameran.
 
Hehe, jag inte var det kallt inte, men jag satte kameran på balkongen (på villan vi bor i), och gick in och spelade datorspel medan jag väntade.
Fruktansvärt mycket brus, och tydliga störningar, och i originalet är det massor av pixlar som är knallröda, fast dom flesta försvann med lite snabbt photoshoppande.
2993,0 sekunder, f/8,0, ISO 100.
 

Bilagor

  • img_2775ed.jpg
    img_2775ed.jpg
    53.6 KB · Visningar: 131
Jeppe skrev:
Kylan? Här är det 20 grader varmt ;) Det får bli till vintern, då kylan kan kyla ner elektroniken i kameran.

Jo, det är lite kvavt här också, speciellt när man precis nattbastat stenhårt :) Jag beskrev bara hur jag gick tillväga med en av mina 45-minutersexponeringar (länk tidigare i tråden). Då var kameran en isklump.
 
cheetah1 skrev:
Hehe, jag inte var det kallt inte, men jag satte kameran på balkongen (på villan vi bor i), och gick in och spelade datorspel medan jag väntade.
Fruktansvärt mycket brus, och tydliga störningar, och i originalet är det massor av pixlar som är knallröda, fast dom flesta försvann med lite snabbt photoshoppande.
2993,0 sekunder, f/8,0, ISO 100.

Stabila fina spår. Nästa steg är väl att få med lite förgrund.
 
Bilderna är förresten i Adobe RGB upptäckte jag, så såvida ni inte har en browser som stödjer det (typ Firefox 3 om man går in och ställer in det) så kanske dom ser lite matta ut..

Jag råkar faktiskt ha 2 stycken Minolta ST101 (heter dom så? minns inte...), så nästa gång sätter jag väl i en rulle dia ISO 50 eller nåt, och knallar upp på söderåsen och sätter mig i någon dikeskant eller något.
Nåt annat som hade varit coolt vore att fotografera en stad, men den blir väl så överexponerad då misstänker jag... Som en bild jag såg tidigare i tråden.

Kan man göra hela-natten exponeringar på nåt vis, säg på vintern från 4-5 tiden när det blir mörkt, till typ 8-9 när det blir ljust igen, och därmed få typ ett halvt varv på ränderna? Och samtidigt ha med en stad kanske? Det vore riktigt coolt.
 
Och en sista kommentar: Jag siktade på 50 minuter. 2993 sekunder är 7 sekunder ifrån. Notera att jag inte kollade på klockan så jättenoga, utan mer typ "ja, hon är fem i nu, då tar jag in den kvart i..".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.