Kalle_B
Aktiv medlem
magnus67 skrev:
I have not failed, I have found 10 000 ways that won't work.
Tomas Edison
amen to that
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
magnus67 skrev:
I have not failed, I have found 10 000 ways that won't work.
Tomas Edison
Kalle_B skrev:
Lägger upp en annan bild jag tog nu, tycker dock inte den blev så himla bra... :/ men det går ju åt rätt håll ialla fall. Blir bättre med förgrund.
Det största problemet har jag märkt är brusreduceringstiden... Tar man en 20min exponering så reducerar den brus i 20 minuter också och då ska man stå och vänta utomhus i kolsvart natt i 40 minuter!! det gör ju att man tröttnar fort och man orkar inte köra långa tider... ska man som jag gjorde idag köra 2 bilder... ja ni kan ju räkna ut själv... 2 exponeringar tog långt över 1 timme! haha
Arne S skrev:
Bra tråd, många bra tips och kul att du/ni delar med er av resultatet!
Ja du Kalle, här är 3, 5 eller 8 bps av underordnad betydelse... Man får väl ta med något eller någon att fördriva tiden med...
FILM) (philip svensson skrev:
mycket läckert med bakgrunden måste jag säga... undrar bara hur det blir med sådana hära färgstick eller vad det kallas... att vissa pixlar blir färgade... är det mer påtagligt i billigare dslr kameror? är det till exempel mer brus på en canon 350d än 20d som Kalle använt? skulle vara kul att testa det där med min KM 5d men aa, vet inte hur bruset blir, finns det något tips på hur man kan göra för att undvika brus bäst? eller är det bara att tuta och köra?
"Är du inte färdig snart?! Jag fryser!" ))) *fnissar*Kalle_B skrev:
Ang ta med någon så slog tanken mig, men jag avskyr att ha med någon icke fotointresserad med på mina fototurer... Det blir bara stressigt och förhastat...
Sans skrev:
"Är du inte färdig snart?! Jag fryser!" ))) *fnissar*
Jag brukar få höra att jag kommer från Norrland (som annars kallas "Dalarna" för de geografiskt intresserade och kunniga) men det är nog första gången jag får höra att Örebro ligger i Norrland! )))Kalle_B skrev:
bah, hon bor ju nästan i norrland ju...
andreasc89 skrev:
Om du tänker på samma som mig så var ju en sten som stjärnorna snurrade runt såg det ut som. Exponeringstid: 7 timmar(!).
Måste man fota sånt med dia, eller funkar det med vanlig negativ film också? Nästan så att man är sugen på att köpa sig en billig analog kamera bara för att testa det
Under min studietid i Lund fick jag lära mig att allt norr om Hallandsåsen är Norrland.Sans skrev:
Jag brukar få höra att jag kommer från Norrland (som annars kallas "Dalarna" för de geografiskt intresserade och kunniga) men det är nog första gången jag får höra att Örebro ligger i Norrland!
Snyggt! Jag tycker den var jävligt bra efter så få försök som du verkar ha gjort. Jag antar att kompositionen vad gäller stjärnornas rotation är rent slumpmässig?Kalle_B skrev:
Lägger upp en annan bild jag tog nu, tycker dock inte den blev så himla bra... :/ men det går ju åt rätt håll ialla fall. Blir bättre med förgrund.