Annons

Ska bli spännande att se hur bilden blir!

Produkter
(logga in för att koppla)
tänkte göra en "final picture" idag med ovgivning iform av klippor och hav, me ndet verkar vara mulet så jag får se om det spricker upp till natten, annars får jag skjuta på det lite...

Detta är säkert inget nytt för många fotografer att fotografera stjärnonra på detta sätt, men precis som med jöjdformat och böja på knäna så glöms ju vissa saker bort så jag tänkte bara att det kunde vara roligt att prova lite "nya" saker :) Lägg upp era resultat här om ni provar!
 
Ett litet tips när man fotar natthimmel (Markus eller någon annan med kamera utan brusreducering), kör med lägsta ISO och sätt svartpunkten (shadowpoint, blackpoint, vet inte vad det heter på svenska eg?) mellan 20-30, brukar få bort det mesta bruset, och göra himlen svart (isf ett myller av färgbrus).
 
Ett tips om man kör digitalt är att ta en kortare exponering på högsta ISO för att kolla komposition (eventuellt skärpa) och sen ta den riktiga bilden på lägsta känsligheten.
 
23 minuters exponering..ISO 100 f5.6
Riktigt stjärnklart i natt.
Tycker mig se lite skiftningar, vilket kan vara från kamerans elektronik. Men ganska brusfritt. Men en ganska tråkig bild. Man måste ha lite förgrund och jox :)
 

Bilagor

  • _i9y1603.jpg
    _i9y1603.jpg
    43.4 KB · Visningar: 624
jädrans massa stjärnor du hittade Jeppe! :)

Nu har jag precis kommit hem och fixat min "final" bild.. ligger under bildkritik
 
Lägger upp en annan bild jag tog nu, tycker dock inte den blev så himla bra... :/ men det går ju åt rätt håll ialla fall. Blir bättre med förgrund.

Det största problemet har jag märkt är brusreduceringstiden... Tar man en 20min exponering så reducerar den brus i 20 minuter också och då ska man stå och vänta utomhus i kolsvart natt i 40 minuter!! det gör ju att man tröttnar fort och man orkar inte köra långa tider... ska man som jag gjorde idag köra 2 bilder... ja ni kan ju räkna ut själv... 2 exponeringar tog långt över 1 timme! haha
 

Bilagor

  • _mg_1193.jpg
    _mg_1193.jpg
    47.2 KB · Visningar: 617
mycket läckert med bakgrunden måste jag säga... undrar bara hur det blir med sådana hära färgstick eller vad det kallas... att vissa pixlar blir färgade... är det mer påtagligt i billigare dslr kameror? är det till exempel mer brus på en canon 350d än 20d som Kalle använt? skulle vara kul att testa det där med min KM 5d men aa, vet inte hur bruset blir, finns det något tips på hur man kan göra för att undvika brus bäst? eller är det bara att tuta och köra?
 
Kalle_B skrev:
Lägger upp en annan bild jag tog nu, tycker dock inte den blev så himla bra... :/ men det går ju åt rätt håll ialla fall. Blir bättre med förgrund.

Det största problemet har jag märkt är brusreduceringstiden... Tar man en 20min exponering så reducerar den brus i 20 minuter också och då ska man stå och vänta utomhus i kolsvart natt i 40 minuter!! det gör ju att man tröttnar fort och man orkar inte köra långa tider... ska man som jag gjorde idag köra 2 bilder... ja ni kan ju räkna ut själv... 2 exponeringar tog långt över 1 timme! haha

Bra tråd, många bra tips och kul att du/ni delar med er av resultatet!

Ja du Kalle, här är 3, 5 eller 8 bps av underordnad betydelse... Man får väl ta med något eller någon att fördriva tiden med... ;)
 
Arne S skrev:
Bra tråd, många bra tips och kul att du/ni delar med er av resultatet!

Ja du Kalle, här är 3, 5 eller 8 bps av underordnad betydelse... Man får väl ta med något eller någon att fördriva tiden med... ;)

Ja, antalet bilder per sek är sannerligen inte av någon större betydelse.. :)

Ang ta med någon så slog tanken mig, men jag avskyr att ha med någon icke fotointresserad med på mina fototurer... Det blir bara stressigt och förhastat...
 
FILM) (philip svensson skrev:
mycket läckert med bakgrunden måste jag säga... undrar bara hur det blir med sådana hära färgstick eller vad det kallas... att vissa pixlar blir färgade... är det mer påtagligt i billigare dslr kameror? är det till exempel mer brus på en canon 350d än 20d som Kalle använt? skulle vara kul att testa det där med min KM 5d men aa, vet inte hur bruset blir, finns det något tips på hur man kan göra för att undvika brus bäst? eller är det bara att tuta och köra?

350D och 20D har nästan samma sensorer, inte samma men nästan. Tror inte det blir mer brus från en 350D, kanske tom mindre eftersom 350D är nyare och har något färre pixlar.

Men bruset har varit obefintligt på mina bilter, har tex inte brusereducerat alls eller efterarbetet mina bilder nämnvärt, jag har rärar upp horisonten och efterskärpt... trots skärpningen så uppstod inget brus alls! Heta pixlar var jag orolig över, men även detta lyste med sin frånvaro... :) Andra sensor relaterade problem som missfärgningar uppsod inte heller... det enda var att det tog en himla lång tid och att det var tråkigt, i övrigt var det som att plåta mitt på dagen med snabba tider och iso 100...
 
Kalle_B skrev:
Ang ta med någon så slog tanken mig, men jag avskyr att ha med någon icke fotointresserad med på mina fototurer... Det blir bara stressigt och förhastat...
"Är du inte färdig snart?! Jag fryser!" :eek:))) *fnissar*
 
Nattfotograferingen

Första gången jag provade nattfotografering så hade jag så bråttom iväg att jag glömde min jacka hemma och jag visste inte heller först att vi skulle prova det, och denna glömska straffade sig rejält då jag höll på att frysa till is nere vid vattenbrynet i den vansinniga blåsten vid Hjälmarens strand. Bredvid stod min fotokompis med både tjock tröja och jacka på sig utan att erbjuda någondera så till slut frågade jag om jag i alla fall kunde få låna jackan, men han tittade på min mage och svarade att den var för liten för mig. Jag bara undrar - är ridderligheten bland manfolket i Sverige helt utdöd? Det var trots allt en himla kul och inspirerande upplevelse ändå - fast nästa gång kommer jag nog ihåg jackan, men den oridderlige fotokompisen lämnar jag nog allt hemma! ;o)))
 
"Ja, det är fint i Norrland..."

Kalle_B skrev:
bah, hon bor ju nästan i norrland ju...
Jag brukar få höra att jag kommer från Norrland (som annars kallas "Dalarna" för de geografiskt intresserade och kunniga) men det är nog första gången jag får höra att Örebro ligger i Norrland! :eek:)))

PS. Rubriken är ett citat jag har fått höra sedan jag flyttat hit. ;o) DS.
 
andreasc89 skrev:
Om du tänker på samma som mig så var ju en sten som stjärnorna snurrade runt såg det ut som. Exponeringstid: 7 timmar(!).

Måste man fota sånt med dia, eller funkar det med vanlig negativ film också? Nästan så att man är sugen på att köpa sig en billig analog kamera bara för att testa det :)

Ja det var nog ännu längre tid än jag kom ihåg. Det är mycket riktigt den med stenarna jag tänker på. Vet inte hur det är med negativ film, men nattexponeringar brukar väl bli bättre med dia.
 
Re: "Ja, det är fint i Norrland..."

Sans skrev:
Jag brukar få höra att jag kommer från Norrland (som annars kallas "Dalarna" för de geografiskt intresserade och kunniga) men det är nog första gången jag får höra att Örebro ligger i Norrland!
Under min studietid i Lund fick jag lära mig att allt norr om Hallandsåsen är Norrland.
 
Kalle_B skrev:
Lägger upp en annan bild jag tog nu, tycker dock inte den blev så himla bra... :/ men det går ju åt rätt håll ialla fall. Blir bättre med förgrund.
Snyggt! Jag tycker den var jävligt bra efter så få försök som du verkar ha gjort. Jag antar att kompositionen vad gäller stjärnornas rotation är rent slumpmässig?
Nu har jag inte provat detta själv, men om du kan lokalisera polstjärnan, så har jag för mig att den sammanfaller med Jordens rotationsaxel. Den ligger alltså alltid precis rakt åt norr, med ganska stor exakthet. Vet man var den ligger så kan man alltså lista ut hur stjärnornas cirkelrörelse kommer att se ut på ett ungefär, eftersom den kommer att ligga i centrum! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.