Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpning i Capture nx2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daneiz

Aktiv medlem
Någon som använder Nx2 och kan rekommendera hur jag ska skärpa bilden.
Alltå radie och tröskel. Skärper givetvis i ps efteråt när bilden är mindre!
Gärna andra fina tips om NX2 uppskattas, programmet som slår ps (tycker jag)

Någon som använder Nx2 och kan rekommendera hur jag ska skärpa bilden.
Alltå radie och tröskel. Skärper givetvis i ps efteråt när bilden är mindre!
Gärna andra fina tips om NX2 uppskattas, programmet som slår ps (tycker jag)

Jag är inte så¨skarp på skärpning utan följer råden som lämnats av Jason Odell i hans böcker om CNX och CNX2 nämligen:

Låg skärpa i kameran.

I CNX2 sedan ungefär 35/5/5.

Och sedan en liten efterskärpning vid printing, fast detta steget skippar jag om jag bara printar små bilder.

När det gäller tips & tricks så hittar du nog det mesta du behöver via dessa länkar:

http://dptnt.com/2008/09/the-ultimate-nikon-capture-nx-and-nx2-resource-guide/

http://www.nx101.com/

Håller med din uppfattning om CNX. Använder inget annat.

Håller med din uppfattning om CNX. Använder inget annat.[/QUOTE]

Tack för tipset, det är helt otroligt vilken skillnad det är när man öppnar samma bild i ps och nx, de jobbar på helt olika sätt. Ps snabbare men sämre.
Ps är kanon till att klippa klistra mm! mvh

35,5,5 funkar ofta bra men det finns ju en anledning till att du har inställningsmöjligheten och inte bara en checkbox. Prova sig fram är nog det bästa.

Är man inte van PS:are så har jag än så länge inte hört någon som inte funnit sig hemma i VNX och CNX2.

Det enda som är dåligt i CNX2 är filhanteraren men den är å andra sidan suverän i VNX.

/Karl

Håller med Karl till fullo.
Jag använder View NX för att göra urval vilka bilder jag skall redigera med Capture NX2.

Stop här nu, inte kan man skärpa i NX2, bilden ska väl gå via PS CS4 för slutbehandling?

Skärpning är förstörande bildbehandling...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar