Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skärpning i Capture nx2?
- Trådstartare Daneiz
- Start datum
Cronholm
Aktiv medlem
Någon som använder Nx2 och kan rekommendera hur jag ska skärpa bilden.
Alltå radie och tröskel. Skärper givetvis i ps efteråt när bilden är mindre!
Gärna andra fina tips om NX2 uppskattas, programmet som slår ps (tycker jag)
Jag är inte så¨skarp på skärpning utan följer råden som lämnats av Jason Odell i hans böcker om CNX och CNX2 nämligen:
Låg skärpa i kameran.
I CNX2 sedan ungefär 35/5/5.
Och sedan en liten efterskärpning vid printing, fast detta steget skippar jag om jag bara printar små bilder.
När det gäller tips & tricks så hittar du nog det mesta du behöver via dessa länkar:
http://dptnt.com/2008/09/the-ultimate-nikon-capture-nx-and-nx2-resource-guide/
http://www.nx101.com/
Håller med din uppfattning om CNX. Använder inget annat.
Falumas
Aktiv medlem
35,5,5 funkar ofta bra men det finns ju en anledning till att du har inställningsmöjligheten och inte bara en checkbox. Prova sig fram är nog det bästa.
Är man inte van PS:are så har jag än så länge inte hört någon som inte funnit sig hemma i VNX och CNX2.
Det enda som är dåligt i CNX2 är filhanteraren men den är å andra sidan suverän i VNX.
/Karl
Är man inte van PS:are så har jag än så länge inte hört någon som inte funnit sig hemma i VNX och CNX2.
Det enda som är dåligt i CNX2 är filhanteraren men den är å andra sidan suverän i VNX.
/Karl
Cronholm
Aktiv medlem
Stop här nu, inte kan man skärpa i NX2, bilden ska väl gå via PS CS4 för slutbehandling?
Skärpning är förstörande bildbehandling...
CNX är icke förstörande, också ifråga om skärpning.
Varför skulle man behöva gå via PS CS för en slutbehandling?
Falumas
Aktiv medlem
Stop här nu, inte kan man skärpa i NX2, bilden ska väl gå via PS CS4 för slutbehandling?
Skärpning är förstörande bildbehandling...
Förstörande? Vilken bildbehandling är inte förstörande i så fall? Varför skulle det vara mindre förstörande i PS?
/Karl