ANNONS
Annons

Skärpning av bild till kund

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni levererar bilder på CD/DVD till kund?

Om jag tagit bilder på tex ett bröllop och ger brudparet bilderna i digital form, så vill jag ge dom färdiga jpg-bilder som är färdigskärpta och klara att lämna till fotolabb.

Problemet är att jag vill skärpa bilderna olika mycket beroende på om kunden ska göra 10x15 kopior eller en förstoring på 20x30. Oftast vill dom ju göra båda..

Så hur gör ni?

Levererar ni alla bilder i RAW?
Levererar ni dom oskärpta i TIFF?
Skärper ni alla bilder för 20x30 utskrift?
Levererar ni två olika CD/DVD med olika skärpningar, en för 10x15 och en för 20x30?

Man vill ju göra det så enkelt som möjligt för kund (som oftast kan väldigt lite om digital efterbehandling) men samtidigt leverera så bra material som möjligt.

Levererar aldrig bröllopsbilder som digitala högupplösta bilder. Enkelt va ;)

StaffanW skrev:
Hur gör ni när ni levererar bilder på CD/DVD till kund?

Om jag tagit bilder på tex ett bröllop och ger brudparet bilderna i digital form, så vill jag ge dom färdiga jpg-bilder som är färdigskärpta och klara att lämna till fotolabb.

Problemet är att jag vill skärpa bilderna olika mycket beroende på om kunden ska göra 10x15 kopior eller en förstoring på 20x30. Oftast vill dom ju göra båda..

Så hur gör ni?

Levererar ni alla bilder i RAW?
Levererar ni dom oskärpta i TIFF?
Skärper ni alla bilder för 20x30 utskrift?
Levererar ni två olika CD/DVD med olika skärpningar, en för 10x15 och en för 20x30?

Man vill ju göra det så enkelt som möjligt för kund (som oftast kan väldigt lite om digital efterbehandling) men samtidigt leverera så bra material som möjligt.

Re: Re: Skärpning av bild till kund

mr_rockster skrev:
Levererar aldrig bröllopsbilder som digitala högupplösta bilder. Enkelt va ;)

Ja, jag gissar att det är vanligast, att man istället levererar färdiga kopior på papper. Då säkerställer man ju även slutkvalitén.

I mitt fall är kund egentligen vänner, där jag varit gäst och tagit kort i kyrkan och på festen, utöver dom kort som betald fotograf tagit i studio. Därför tycker jag dom kan få dom digitala orginalen, men jag vill inte ge dom oskärpta bilder direkt från min Canon 20D.

Varför inte bara leverera en cd/dvd med lågupplösta bilde som dom kan bedöma på datorn, och sedan återkomma till dig vilka dom vill ha utskrivna?

Jag skulle aldrig vilja släppa kontrollen över slutresultatet.

Jag stötte helt nyligen på samma problem, då jag skulle överlämna konfirmationsfoton på en 15-årig släkting till dennes föräldrar. Fotona fick de på en CD-skiva. Vill denna unge släkting titta på fotona på datorn och elektronisk dela med sig till sina kompisar så vill jag inte att de ska vara överskärpta för tryck. Men ändå vill jag inte heller att de ska se bilderna totalt oskärpta.

Vill han skicka dem till en vanlig labb för att skriva ut så lägger labben med stor sannolikhet på skärpning, då får bilderna han skickar dit inte vara skäpta alls. Ska han däremot skicka till en proffslabb för att göra en större förstoring så måste bilden skärpas så pass mycket att den ser bedrövlig ut på skärm.. osv.

Nu gjorde jag så att de fick två versioner av alla bilder, en som är skärpt för större förstoringar och en som är totalt oskärpt. Men i framtiden tänker jag göra så att jag själv låter framkalla bilder på papper och de bilder som vännen får på CD kommer att vara skärpta för att tittas på en datorskärm. Fast det blir ju också ett problem om bilden tittas på i en format där den inte är skalenligt förminskat/förstorat, då blir alla linjer hackiga och minsta lilla skärpning resulterar i fruktansvärt fula bilder... någon som har en bra allround-lösning på problemet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar