ANNONS
Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

webb

Aktiv medlem
Jag skulle uppskatta att få höra lite synpunkter och åsikter om detta med var och hur man lägger vilket skärpedjup i sina bilder. Min undran kommer sig av att jag sett massor av otroligt vackra bilder här på fotosidan.se, företrädesvis på små djur, där skärpedjupet är extremt kort. Varför gör ni så?

Egna funderingar (betänk att jag är nybörjare) har varit att man vill uppnå en viss effekt, eller att detta var vad som gick att åstadkomma utifrån givna förutsättningar. Nu tycker jag mig dock märka att det som får bäst kritik är när bara en viss del (oftast ögat på djuret) har skärpa och resten är oskarpt?

Personligen tycker jag att många bilder hade vunnit på att öka skärpedjupet så hela individen haft full skärpa. Smaken är ju som baken förstås ;-)

Hur resonerar du?

/webb

Anledningen till att man väljer ett kort skärpedjup är att man då kan "sudda ut" detaljer i bakgrunden som annars kan vara störande. Men visst jag håller med, ibland kan det kanske gå till överdrift med kort skärpedjup.
Men vid makro är det ju ofta svårt att få till ett stort skärpedjup, så då har man inte så mycket att välja på.

Sen beror det ju lite på syftet med bilden. Handlar det om att fota ett djur eller en växt för att dokumentera hur den ser ut bör man väl undvika korta skärpedjup. Gör man "konstnärliga" bilder kan man uppnå sina intentioner med kort skärpedjup, och ofta kan det bli riktigt fräckt.

webb skrev:
Jag skulle uppskatta att få höra lite synpunkter och åsikter om detta med var och hur man lägger vilket skärpedjup i sina bilder. Min undran kommer sig av att jag sett massor av otroligt vackra bilder här på fotosidan.se, företrädesvis på små djur, där skärpedjupet är extremt kort. Varför gör ni så?