Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpedjup på nikon 105 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

olah46

Aktiv medlem
Hej - har köpt ett nikon 105 macro och ville bara kolla om jag gör ngt fel ...
Det är mkt kort skärpedjup på den när man använder macron. Knappt en hel humla om man fotar den - skall det vara så ? Inser att det beror på bländare osv - men rent allmänt så går det knappt att få bättre än så ?!

Ju närmare du går (större förstoring) desto kortare skärpedjup får du. Det är helt normalt att man måste blända ner en hel del för att få långt skärpedjup när man börjar närma sig närgränsen. Fullt öppen bländare kommer att ge i det närmaste helt obefintligt skärpedjup vid närgränsen.

Edit:
Bara som referens. Fotad på f/32:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=355397

Jag hade ju kanske kunnat flytta fokus längre in i bilden och öppnat bländaren något förstås men...

Skärpedjupet är kort i makroområdet, det är bara att acceptera. Man kan lära sig leva med det. Lägger man bara skärpeplanet på rätt ställe så brukar det bli bra - hela humlan behöver inte bli skarp.

Personligen tycker jag att man får de snyggaste makrobilderna vid riktigt stora bländare, 2,8-4, förutsatt att optiken är skarp på full öppning.

Jag skulle ju uttrycka mig i termer som att "lära sig använda det" istället för att "lära sig leva med det". Men det antyder du ju åxå. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto