Rei:No1
Aktiv medlem
Går i tankarna att köpa mej ett nytt objektiv, och har fastnat för antingen Canon 24-70/2. 8 eller 24-105/4 men kan inte riktigt bestämma mej. Det jag undrar lite över är det här med bokeh. Jag har idag ett 50mm 1.8 och det ger en väldigt fin bokeh, tycker iaf jag, pga sin stora bländare. Men 24-105 har ju en ganska liten störstabländare, hur blir bokehn då? Blir det samma som om jag skulle blända ner mitt 50mm till 4 och sen ta en bild, eller?
24-70 har ju en större bländare, men är ju lite dyrare, och mer begränsat med sin zoom till 70mm.
Är det nån som har nån erfarenhet av just dessa två, och som kan ge en liten beskrivning av just skillnaden i bokeh? Och kanske andra för och nackdelar mellan just dessa två objektiv?
Kan ju nämna att jag har en 5d mkll
//Reino
24-70 har ju en större bländare, men är ju lite dyrare, och mer begränsat med sin zoom till 70mm.
Är det nån som har nån erfarenhet av just dessa två, och som kan ge en liten beskrivning av just skillnaden i bokeh? Och kanske andra för och nackdelar mellan just dessa två objektiv?
Kan ju nämna att jag har en 5d mkll
//Reino