ANNONS
Annons

Skärpedjup i spegellösa kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

TomasKronberg

Aktiv medlem
I de spegelreflexkameror jag stött på brukar det finnas en liten knapp som bländar ner och då kan man "se" skärpedjupet. Visserligen blir det ju lite mörkare så men man får ju i alla fall en aning..

I de spegellösa kameror jag har kan jag inte hitta någon sådan funktion. Har jag missat något? Ja, jag vet att det saknas i mätsökarkameror, men annars?

Tycker det kan vara ganska informativt ibland att "se" skärpedjupet.

/Tomas
 
Många spegelreflex kameror bländar väl inte ner förrän bilden tas normalt då det annars blir så mörkt i sökaren, då på objektiv som kan styra bländaren elektroniskt. Så den knappen du menar är är en som överskriver det och bländar ner objektivet så du kan se en mer korrekt bild av vad som kommer fastna på sensorn.

En spegellös bländar ner direkt när du bländar ner, det du ser på skärmen/sökaren är det den kommer spara i bildfilen. Många kameror har stöd för "focus peaking" som lägger en färg på området i bilden som bör vara i fokus. Då blir det lite lättare att bedömma då det kan vara svårt på en så liten skärm med relativt låg upplösning att se exakt vart fokus är.
 
Det finns inget sånt på spegellösa då de som sagt ändrar bländaren i realtid så du ser alltid skärpedjupet :)

När det gäller focus peaking så är det ju till manuell fokus. Vet iofs. inte om det finns några kameror som stödjer det med AF också?
 
I min lilla Lumix GX80 kan man ställa in ”alltid förhandsvisning ” eller programmera en knapp till att fungera precis som en klassisk nedbländningsknapp och då syns skärpedjupet tydligt. Eller så kan man välja bort den funktionen helt, genom att välja bort den inställningen.
 
Lite svårt att veta utan kameramodel men på tex Canon R5 är funktionsknappen på höger framsida programmerad att förhandsgranska skärpedjupet som standard.
 
Testa. Ändra bländaren och se om skärpedjupet ändrar sig i sökaren. i så fall så är ju objektivet nedbländat och visar aktuellt skärpedjup.
 
Melker: Ah, tack för rättelsen. Jag har väldigt lite erfarenhet av att använda spegelreflex oavsett mekanisk eller elektronisk. Men som du säger har flera av mina gamla objektiv mekanismer som låter kameran sköta bländaren.
 
En spegellös bländar ner direkt när du bländar ner, det du ser på skärmen/sökaren är det den kommer spara i bildfilen.

Det finns inget sånt på spegellösa då de som sagt ändrar bländaren i realtid så du ser alltid skärpedjupet :)

Nä, om det är väldigt ljust måste kameran blända ner även innan bilden tas, så om du har stor bländaröppning inställd så kommer du inte att se hur skärpedjupet i bilden kommer att bli. Beror antagligen på hur snabb utläsningen är av sensorn. Därtill kan det vara så att kameran inte använder full öppning för att det blir för oskarpt för att AF ska funka tillfredsställande.

I övrigt finns det i de flesta lite mer avancerade spegellösa kameror en funktion för förhandsvisning av nedbländning som man kan dedikera till någon lämplig knapp.
 
Jag upptäckte att skärpedjupet visades i två av mina spegellösa kameror när jag låst avtryckaren för exponering. Har inte tänkt på det förut eftersom den ena kameran har ett fast ganska vidvinkligt objektiv och den andra har en mindre sensor och då är ju skärpedjupet ofta rätt stort.

När det gäller den tredje kameran verkar det inte vara så, oklart varför. Jag får väl dyka ner i manualen och se om det finns någon funktion för det.

Det här är ju inget stort problem och med en digitalkamera kan man ju alltid ta en testbild och se hur det blir.
 
Att man ser faktiskt skärpedjup och skärpa direkt i sökaren är ju väldigt bra, men man kan tycka att det även skulle vara praktiskt ifall sökarbilden / liveviewbilden även återspeglar exponeringen, dvs att om man medvetet eller omedvetet väljer en kombination bländare och slutartid så att bilden blir över- eller underexponerad så skulle även det synas i sökaren.
 
Att man ser faktiskt skärpedjup och skärpa direkt i sökaren är ju väldigt bra, men man kan tycka att det även skulle vara praktiskt ifall sökarbilden / liveviewbilden även återspeglar exponeringen, dvs att om man medvetet eller omedvetet väljer en kombination bländare och slutartid så att bilden blir över- eller underexponerad så skulle även det synas i sökaren.
Hej!

Det finns också som tur är, aktiveras i menysystemet.
Hans
 
Att man ser faktiskt skärpedjup och skärpa direkt i sökaren är ju väldigt bra, men man kan tycka att det även skulle vara praktiskt ifall sökarbilden / liveviewbilden även återspeglar exponeringen, dvs att om man medvetet eller omedvetet väljer en kombination bländare och slutartid så att bilden blir över- eller underexponerad så skulle även det synas i sökaren.
Fast så är det väl på spegellösa? Där kan man oftast välja auto/manuell på sökare
 
Lite trådkapning:

Varför kan man inte välja att se en siffra på skärpedjupet i kameran pss som vi kan se bländare, tid, känslighet med mera? Kanske också kunna ställa in storlek på oskärpecirkeln i menyn för den som vill. Det går ju lätt att räkna ut skärpedjup i kameran eftersom den har alla uppgifter.

Vi vet ju att skärpedjupet (DoF) = 2u^2Nc/f^2

där
DoF = Skärpedjup
u = fokusavståndet
N = f-talet
c = oskärpecirkel
f = brännvidd
 
Lite trådkapning:

Varför kan man inte välja att se en siffra på skärpedjupet i kameran pss som vi kan se bländare, tid, känslighet med mera? Kanske också kunna ställa in storlek på oskärpecirkeln i menyn för den som vill. Det går ju lätt att räkna ut skärpedjup i kameran eftersom den har alla uppgifter.

Vi vet ju att skärpedjupet (DoF) = 2u^2Nc/f^2

där
DoF = Skärpedjup
u = fokusavståndet
N = f-talet
c = oskärpecirkel
f = brännvidd
Det finns i vissa kameror, exempelvis Fuji GFX. Tror inte jag använt det själv men det är en markering på avståndsskalan i sökaren eller på skärmen som visar skärpedjupet vid vald bländare.

Edit: Haken är ju att skärpedjupet beror på storlek och bektraktningsavstånd för den slutgiltiga bilden, så frågan är hur användbart det faktiskt är. Gäller även skärpedjupsmarkeringar på manuella objektiv i och för sig.
 
Vad menar man egentligen med skärpedjup, är det i det området i vilken man inte ser någon avvikelse i skärpan, typ det som markeras med färg med focus peaking eller är det ett område som inkluderar en viss försämring?
 
Vad menar man egentligen med skärpedjup, är det i det området i vilken man inte ser någon avvikelse i skärpan, typ det som markeras med färg med focus peaking eller är det ett område som inkluderar en viss försämring?
Det går inte att definiera exakt eftersom det beror på en mängd olika faktorer. Men ja, det handlar om vad man upplever som skarpt (nog). Tar du ett steg närmare bilden så minskar skärpedjupet, och så vidare.
 
Att generalisera till att spegellösa alltid visar bild vid inställd bländare stämmer nog inte. Märkena beter sig också olika. Har för mig att Sony bländar ner till tagningsbländare åtminstone i AF-C läge men kanske inte gör det i AF-S. Canon har jag för mig som standard bländar ner först vid exp.

Fördelen med Sony är att fokusförskjitninh vid nedbländning i AF-C inte spelar roll medan nackdelen är att det blir svårare att ställa fokus i sämre ljus om man nu skulle fota nedbländat i AF-C i sämre ljus. Canons fördel är omvänd. Vet inte hur andra märken har det (som standard i varje fall).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.