Annons

Skärpedjup, hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

trums

Ny medlem
Hej!

En nybörjare här som har lite problem med skärpedjup.

Jag försöker fota ett stilleben från nära håll och vill att alla föremål ska vara skarpa. Använder mig därför av en liten bländare, t.ex f/16.
Jag lyckas dock inte få alla föremål att bli skarpa och ser knappt någon skillnad på när jag tar med f/16 eller f/5.6.

Någon som vet varför?

Kamera: Nikon d90
Objektiv: 18-105 mm 1:3,5-5.6

Tacksam!

Hur nära håll? Ju närmare desto kortare blir skärpedjupet, även på 16.

Vilken brännvidd?

Bildexempel?

5,6 och 16 är tyvärr inte så många steg ifrån varandra... Och även om du kan blända ned till, säg, 32, så blir bilderna sällan särskilt bra med så liten bländare (på de flesta objektiv).

Prova att flytta kameran en liten bit längre ifrån och prova igen. Vid riktigt korta avstånd blir skärpedjupet kanske bara några millimeter...

Tack för snabba svar!

Brännvidden är 105mm och jag är ca 20 cm ifrån objektet. Kameran står på stativ.

Okej, ska försöka att backa lite och blända ner ytterligare och se vad som händer.

Fyllde i kalkylatorn men förstår inte riktigt utslagen.

Tack för snabba svar!

Brännvidden är 105mm och jag är ca 20 cm ifrån objektet. Kameran står på stativ.

Okej, ska försöka att backa lite och blända ner ytterligare och se vad som händer.

blända ner behöver du inte. Du fotar knappast vad jag kallar stilleben. du fotar makro med det avståndet! Då hjälper knappt att blända ner. Då måste du fotostacka eller backa rejält. Backa är nog det jag hade gjort!

/Stefan

Tack för snabba svar!

Jag kör med ett registrteringsavstånd av 40cm (eftersom man mäter från filmplanet)

Då får du

Depth of field
Near limit 39.7 cm
Far limit 40.3 cm
Total 0.69 cm

In front of subject 0.34 cm (50%)
Behind subject 0.35 cm (50%)

Om man går med på de antaganden som DOFMaster gör på Circle Of Confusion så får du med f/16 ett skärpedjup på sju milimeter. Inte särskilt mycket, nej.

ANNONS