ANNONS
Annons

Skärpan med en Eos 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
extacn skrev:
Glugg, brännvidd och bländare?
Hur mycket USM (värden)?

Mats & Björn:

Bilden är tagen med EF 50/1.4 @ f8 (1/200)
(förmodligen så skarpt det blir med en 10D ;))
Studioblixtar med softbox och paraply
USM på den bilden är:
Mängd: 200%
Radie: 0.5
Tröskelvärde: 0

För utskrift använder jag en radie på 1.5% och lite mindre mängd.

Nu har jag nog missat nåt igen ...

En 10D kan alltså inte leverera riktigt rått oförvanskat data, inte ens i RAW-mode?

(ja, jag har kollat min egen och skärpa mm tycks gå att ändra oavsett jpeg/raw)

Är det samma med 1DS, Nikon, mellis.bakstycken etc?

extacn skrev:
En 10D kan alltså inte leverera riktigt rått oförvanskat data, inte ens i RAW-mode?
Jo. RAW från 10D är 100% oförvanskat, givetvis. Den sparar också inställningarna för skärpa, vitbalans mm. som metadata. Kör man Canons RAW-konverter föreslår den de inställda värdena för bilden som default för konverteringen. Ställer man dem på 'noll' blir det oskärpt, exempelvis.
Den inbäddade jpeg-bilden får också de på kameran inställda värdena.

Linmajon skrev:
Ställer man dem på 'noll' blir det oskärpt, exempelvis.
Jag trodde lägena var -2 till +2, har jag missat något (själv har jag bara en G2:a som har tre lägen låg/norm/hög), dvs finns det ett sjätte läge "noll"?

Är det som för G2:an är enda sättet att få oskärpt data att välja att få bilden linjär.

Jag köpte ett Sigma Objektiv Zoom Af 24-70/2,8EX

Bytte till ett Sigma Zoom Af 24-70/2,8EX ist för Tamron Objektiv Af SP28-75/2,8 DI IF XR. Anser faktiskt att mina bilder blir bra mycket skarpare/bättre nu. Tja, vad vet jag? Nu är jag nöjd iaf och det är ju det som är huvudsaken...

kaw skrev:
Jag trodde lägena var -2 till +2, har jag missat något (själv har jag bara en G2:a som har tre lägen låg/norm/hög), dvs finns det ett sjätte läge "noll"?

Inte sjätte men väl femte, -2, -1, 0, +1, +2 fem lägen.

Linmajon skrev:
Ställer man dem på 'noll' blir det oskärpt, exempelvis.
Vad händer om den står på -2? Gör kameran en "blur" dvs gör bilden suddigare eller är -2 läget för oskärpt (och -1 lite lite skärpt, 0 något skärpt, +1 mycket skärpt och +2 väldigt mycket skärpt)

sagan skrev:
Jag har uppfattat det som om det inte är någon skärpning alls vid -2.
Verkar i och för sig rimligt. Fast gör ändå ett test och jämför -2 med hur bilden ser ut om man väljer linjär med Canons konverteringsprogram.

Jag har samma kombination som du 10D och 28-75 Tamron och jag fick ett mycket nedslående resultat när jag tittade på mitt första jobb. Till slut förstod jag att något var galet och det visade sig att kameran ställer skärpan fel, I synnerhet i vidvinkelläget. Jag har fått skicka iväg kameran till IT-service. Har inte fått tillbaka den än men hoppas på ett bättre resultat vid nästa försök.
Kolla om din 10D har samma problem för här hjälper det inte med USM för att få skärpa.

Leif Johansson

Jag köpte min 10D tidigt (en av de första) från Scand.Photo. och jag har AF-problem (backfokus), spiksäkert.
Vet någon här hur jag gör? Skickar den (betalar) själv till Canon IT-service, eller? Bara det blir rätt dyrt, plus väntan och ovisshet vart den är (ont i magen...)

Tag kontakt med Canon IT-Service 08-7448520 och stå på dig att du vill ha felet åtgärdat omgående. Be också att få en förklaring på fenomenet. Ju fler vi är som ställer dessa krav desto viktigare för Canon att ta problemet på allvar. Jag fick mitt fel åtgärdat men med ett nytt fel som resultat av reparationen. Nu kan jag inte ställa skärpan manuellt utan att få en oskarp bild. Och då har jag varit riktigt nogrann med dioptri-inställningen och att det verkligen är en skarp bild i sökaren, tagen med stativ osv. Canon IT har lovat att fixa det hela snabbt och detta återstår att se om de håller!
Canon so kvalitétsmärke ha sjukit rejält för mig!

mvh/Leif

matnyttige skrev:
Vad händer om den står på -2? Gör kameran en "blur" dvs gör bilden suddigare eller är -2 läget för oskärpt (och -1 lite lite skärpt, 0 något skärpt, +1 mycket skärpt och +2 väldigt mycket skärpt)

Jag har följt denna tråd och vill bara fråga; har jag någon möjlighet att justera "skärpningen" på min G3? Kan inte hitta någon inställnning för detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar