ANNONS
Annons

Skärpa??

Produkter
(logga in för att koppla)
Den ser skarp ut där skärpan ligger, dvs på löven och inte i centrum av motivet på den där pinnen eller vad det heter i mitten av blomman.
Antingen har du lagt fokus fel eller så felfokuserar objektivet.

Jag har också ett sånt macro och har absolut inga problem med skärpan.

/ Magnus

Bilden är tagen för att skärpan ska ligga på det gula och fläckiga området i mitten på blomman. Jag är mest nyfiken på om skärpan är bra ok eller om den kan bli bättre.

Vad har du för parametrar/EXIF? Jag antar att det inte är en 100% crop/fullförstorad bild vi tittar på? Det där objektivet ska vara mycket skarpt.

Jag vet inte riktigt vad du menar. Jag är inte så teknisk. Jag tittade dock i bildinfon och såg följande; Error: huge EXIF data count - EXIF is probably Corrupted

Vad menas med det? Jag har bara "satt" på det nya objektivet och börjat fota. Jag tror att förstoringen var på 1:1.

Använde du stativ? Skärpedjupet blir så pass kort att det är i princip praktiskt omöjligt att handhålla med så hög förstoringsgrad.

Jag har ett likadant objektiv, och kan garantera att det är snorskarpt! :)

Jag vet inte riktigt vad du menar. Jag är inte så teknisk. Jag tittade dock i bildinfon och såg följande; Error: huge EXIF data count - EXIF is probably Corrupted

Vad menas med det? Jag har bara "satt" på det nya objektivet och börjat fota. Jag tror att förstoringen var på 1:1.

Om du vet vilken bländare, tid och ungefärligt avstånd (antar 100ISO) och postar en fullstor förstoring så kan nog många här ge bra input till om det "duger" eller inte. Ta en obearbetad JPG och posta tex på ezpicshare.com så kan dom som vill titta.

Canon har mig veterligen tre 100mm-objektiv, alla ska prestera bra. Två med F/2.8 har beteckningen macro, varav ett dessutom är ett "L" (canons finserie). Båda ska vara skarpa men det är också bra om du säger vilket du använt.

Om det nu inte är något problem med handhavande etc ska du kunna göra mycket skarpa bilder med båda.

Under "Error:.."står det också f/8, 1/125s och iso 400. En kortare slutartid skulle vara önskvärd om man fotograferar utan stativ. Sen lönar det sig nästan alltid att ta flera bilder i serie om det är kritiskt med skärpan och man fotograferar handhållet på förhållandevis långa tider i jämförelse med brännvidden. Chansen är större att man får nån bild med bra skärpa då.

Det lilla strået av damm straxt nedanför till höger om det gul-röda området i blommans centrum som du fokuserade på upplever jag som skarpt.

Däremot är det ju, som flera påpekat, kort skärpedjup i bilden.

Petter ...

Tack för alla svar. Jag har insett att jag måste använda stativ när jag fotar så nära. Ska oxå försöka få tag i en extern utlösare så att jag inte ens behöver röra kameran. Objektivet är ett
100 mm f/2,8 macro USM. Ska även försöka hitta hemsidan ni nämde för att lägga ut bilden i fullstort format. Kameran är en 450D.

Det som jag tycker är svårt är att veta om den bild som jag tycker är skarp är så skarp som den kan vara....

...
Det som jag tycker är svårt är att veta om den bild som jag tycker är skarp är så skarp som den kan vara....

Den är nog så skarp den kan vara, under de förutsättningar som gällde.

Det är många saker som påverkar skärpan, eller upplevelse av skärpa.
Här är åtminstone några:
Rätt fokus - Många makro-fotografer använder Live View och förstorar bilden till 100% för att jusutera rskärpan manuellt på pixelnivå.
Rätt bländare - någonstans i mitten av skalan
Rörelseoskärpa - Kort exponeringstid. Använd stativ. Använd gärna Live view så att inte spegelns rörelse påverkar kameran. Och fjärrutlösare eller självutlösare.
Belysningen - Med rätt ljussättning kan du åstadkomma tydligare kontraster som ger en starkare upplevelse av skärpa. Fjun på växtdelar framhävs genom motljus.

Det finns en hel del att göra i efterbehandlingen också. Med programvaran som följde med kameran kan du justera bland annat kontrast och skärpa.

Petter ...

Ja som tidigare så är det ju fortfarande löven som är i fokus och väldigt skarpa som du kan se. Innan du tar bild så visst ta helst med stativ och extern kabelutlösare och använd även liveview, fokusera, zooma in för att kolla att du har lagt fokus på rätt ställe, se till att objektivet är inställt på 30cm läget och inte på läget för längre avstånd. Det är nog inget fel på ditt objektiv, bara det att du slarvade när du tog bilden. :)

Jag har kört gatufoto med det på 1/160 eller 1/250 @ f/5,6 och ISO 100 och fått skarpa och fina bilder. Objektivet är väldigt bra även fast det inte är L klassat.

/ Magnus

Vilka löv?, jag ser inga löv i bra fokus.

EXIF säger F/8, 1/125sek, ISO400. DOF/Skärpedjup är ett viktigt mått för den som vill ta Makrobilder. Och ska jag gissa (för du säger inget) så är denna tagen på kanske 0.5 meters avstånd. Om bländaren stämmer så innebär det ett skärpedjup enligt vedertagna normer ett skärpedjup på 6mm. Stråt, nedanför pistillen (heter det så!?) är skarpt, så bilden ser inte ut att lida av skakoskärpa. Hade du valt ISO100 hade du kunnat ha en ännu mindre bländare och ökat skärpedjupet till dryga centimetern. Det är fortfarande ett kort skärpedjup som ställer krav och innebär att det mesta av motivet kommer befinna sig i bokehn/oskärpa.

Googla på DOF så hittas mer om skärpedjup, för det är helt centralt för denna typ av fotografering. Ska jag fortsätta gissa har du ISO på AUTO - så ställ ISO fast så får du mer kontroll. I dessa fall är det vanligt att man hellre vill ha 1-2cm skärpedjup än några mm.

?

Vilka löv?, jag ser inga löv i bra fokus.

EXIF säger F/8, 1/125sek, ISO400. DOF/Skärpedjup är ett viktigt mått för den som vill ta Makrobilder. Och ska jag gissa (för du säger inget) så är denna tagen på kanske 0.5 meters avstånd. Om bländaren stämmer så innebär det ett skärpedjup enligt vedertagna normer på 6mm. Stråt, nedanför pistillen (heter det så!?) är skarpt, så bilden ser inte ut att lida av skakoskärpa. Hade du valt ISO100 hade du kunnat ha en ännu mindre bländare och ökat skärpedjupet till dryga centimetern. Det är fortfarande ett kort skärpedjup som ställer krav och innebär att det mesta av motivet kommer befinna sig i bokehn/oskärpa.

Googla på DOF så hittas mer om skärpedjup, för det är helt centralt för denna typ av fotografering. Ska jag fortsätta gissa har du ISO på AUTO - så ställ ISO fast så får du mer kontroll. I dessa fall är det vanligt att man hellre vill ha 1-2cm skärpedjup än några mm.

Du menar ISO 1000, eller?

vad det gäller frågan om skärpa/skärpedjup, en svag rörelseoskärpa ses i bilden , bilden är exponerad på fri hand och 1/125 sek
använd stativ eller lås dina rörelser mot något, den minsta avvikelse påverkar resultatet, bilden är mao inte så skarp som den kan vara

Det är lättare att få till skärpan riktigt bra och på rätta stället med ett stativ. Använd också manuell fokus, det är enklare på sådana här bilder. På den kameran så kan du också fälla upp spegeln innan du tar bilden. Alla små hjälpmedel skapar bättre skärpe kvalité.

Bilden är tagen med "One Shot AF". Kameran låser alltså skärpan när den har hittat den.
Det är alltså lätt hänt att man flyttar kameran några millimeter, eller centimeter, efter att skärpan har låst sig om man fotograferar utan stativ. Då hamnar skärpan på ett annat ställe än man tänkt sig.

I din bild sitter inte fokus där kameran påstår att den fokuserade.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar