Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa vs. Oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
(Har inte lyckats hitta nån diskus om detta.)

Varför lyckas jag alltid få ett helt gäng bilder
med dålig skärpa på? Ibland blir liksom inte bilden lika "crisp" som annars.

Och jag ser inte själv att fokusen har lagt sig på nåt annat ställe än tilltänkta objektet.

Rörelseoskärpa? Autofokusen som strular?
Objektivet som är oskarpt på nåt sätt?

Vad tror ni?
Och hur gör ni andra? Ställer ni in skärpan manuellt?

Har en Canon 20D och kör One shot.
Blir oskarpt även med 1/125 eller högre..



Tack på förhand..
 
Inte för att jag är speciallt insatt.

Kan det inte vara så att kameran är inställd på typ C-AF och tar bilden oavsett om skärpan är helt perfekt eller inte.
 
C-AF? hm..
vad innebär det? jag är newbie..

har bara stängt av ljudet på fokusen annars
är det standardinställningar.

konstiga är ju att vissa bilder blir skarpa
men säg 20% blir inte det..

använder vanligvis bländare 8.
och det är ett EF 28-135mm..
 
Vet inte om det heter C-AF på Canon, men dom har någon motsvarighet för det. Detstår för Continious AF, och går ut på att kameran fokuserar hela tiden tills man trycker av. Mycket användbart när man fotar sport o.d.
MIN kamera tar inte bilden innan den hittat fokus ändå, vilket egentligen tar bort det bästa med C-AF (snabbheten).
Följande har jag bara hört, så det är inget jag är helt hundra på. C-AF eller motsvarande fokuserar hela tiden och försöker hela tiden hitta fokus. När du trycker av ska skottet gå, oavsett om du har fokus eller inte. Om det fungerar som det skall så ska ju kameran ha rätt fokus, har den inte det så blir det ju suddigt.

Sen har jag även hört att systemkameror skärper bilderna dåligt, med argumentet att man ska göra det själv efteråt. Men då borde alla dina bilder ha oskärpa.

Slutligen. Det går ju faktiskt att få rörelseoskärpa på 1/125.
 
ah.. nej C-AF använder jag inte..
One Shot heter läget på canon.. och då är det en fokus som gäller.

AF-servo eller nåt tror jag C-AF heter på canon eller så.

borde kanske testa ta bilder med stativ och se hur det blir.. så kan jag utesluta eller bekräfta rörelseoskärpa.

men det är ingen som ställer in fokusen manuellt?
är ju ioch för sig svårt att se i den där lilla sökaren..
 
Spontant så gissar jag på att det är skakningsoskärpa.

Jag för min del växlar mellan att använda autofokus och manuellt fokus beroende på vad det är jag fotograferar, ljussituation mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.