Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa på RAW-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Hejsan! Har letat i trådarna utan att finna något. När jag lägger på skärpa på en bild i RAW-format ser jag knappt någon skillnad - även om jag drar upp den till 100%. Kan man göra det utan att "skada" bilden? Hur brukar ni göra?

Hej.

Är själv ganska så grön i RAW men rent generellt så är det bättre att ombesörja skärpningen i bildbehandlingsprogrammet, typ PS, eller vad du har. Använd då oskarp mask.

Varför du inte ser någon skillnad när du gör det i RAWprogrammet kan jag inte svara på, beror ju på vad du använder också.

Själv så använder jag RAWshooter & där ser jag skillnad vid 100%. Använder dock bara skärpningen där för att kolla skärpa på bilden som ska behandlas & återställer det innan jag sparar. Slutskärpning gör jag i PS när jag bestämt mig för vad bilden ska användas till.

//Larsa

Tack för ditt svar Larsa! Har fått för mig att skärpningen ska bli bättre gjord (eller inte så "synlig") om man gör den redan i raw-programmet. Men det kanske inte stämmer?

Det beror nog på vad du har för RAWprogram & hur bra skärpningsverktyg där finns.

Jag rekommenderar dock att du gör det i PS när du bestämt dig för vad du ska använda bilden till. Skärpning måste göras med hänsyn till hur stor bilden ska göras, upplösning, m.m.

Om du söker på "oskarp mask" eller "USM" så bör du hitta lite matnyttigt i forumen här på FS.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar