Annons

Skärpa på EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör EOS 550D + 15-85 IS USM. Jag hade problem med skärpan. Jag förde in objektiv och kamera för kalibrering och PANG! Bättre skärpa får man leta efter. Nu hänger resten på min egen skicklighet. Av de objektiv jag provat (vilket inte är så hemskt många) så är det endast 70 - 200 f4 USM och 70 - 200 f2.8 IS USM II som har varit bättre, men de objektiven är ju också kända som de bästa (zoomarna) från Canon (Nu räknar jag inte med fasta objektiv). Så om inget annat löser ditt problem, prova kalibrera objektivet.

Vad fick du betala för det, och var lämnade du in det?

Säg till om det gav någon betydande skillnad, så gör jag det på de andra med.

Tycker samtliga bilder ser ut som man kan förvänta sig, i vart fall i den storlek du visar här. Är detta din första systemkamera?

Du skall nog ställa upp skärpan i kameran om du inte tycker skärpan i bilderna duger, alternativt skärpa bilderna i efterbehandlingen (det bästa).

Tycker samtliga bilder ser ut som man kan förvänta sig, i vart fall i den storlek du visar här. Är detta din första systemkamera?

Du skall nog ställa upp skärpan i kameran om du inte tycker skärpan i bilderna duger, alternativt skärpa bilderna i efterbehandlingen (det bästa).

Jo, jag skärper upp demi vanliga fall i lightroom eller photoshop cs5 i vanliga fall.
Jag vill tacka er alla för era råd och tips. Fick en del att tänka på i kamerateknik och referenser för hur det ska se ut med hjälp av er.

Tack igen.

Vad fick du betala för det, och var lämnade du in det?

Jag behövde inte betala ett skvatt då Canons garanti täckte hela kalaset. Båda mina objektiv (EF 15-85 och Sigma AF 70-300) har blivit kalibrerade på diverse tillverkares garanti. Rajala Pro Shop här i Åbo, Finland skötte om hela processen. Det är för den delen toppen att Sigma erbjuder global garanti. Sigmat är köpt på cyberphoto, men det var inga problem med att få det fixat på garanti hos Rajala.

Annars så kostar kalibreringen här i Finland enligt Rajala 80 €/h (734 SEK) om man saknar garanti. Kalibreringen och annan service sköts av ett annat bolag (dotterbolag till Rajala tror jag) som sammarbetar med Rajala och andra kamerabutiker. Men det är här i Finland det.

Min poäng är: Har du garanti så ska den täcka kalibreringen.

Till att börja med ska du inte behöva använda F/7.1 för att få skarpa bilder med 15-85. Och jag vet inte vad imageshack gör med bilderna men nåt är det, vill du få folk att se fullupplösta kan du tex använda tinypic.com. Tror 10MB är maxsize där.

Om jag vill säkerställa skärpa med mitt exemplar så brukar jag välja bländare f/6,3 eller högre. Helt godkänt på större bländare, även f3,5, men jag nyttjar sällan f3,5. (endast i svagt ljus använder jag f3,5 då ISOn hur som helst gör att bilderna inte blir superskarpa).

Men jag har även den känslan att jag inte är riktigt rätt man att säga hur vida skärpan är, då jag kanske inte alltid är den mest skickliga på att faktiskt sätta fokus rätt. ^^

ANNONS