Annons

Skärpa/Oskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlord

Aktiv medlem
Hejsan, har fotat några år och kan fortfarande ha problem med skärpan ibland. Vissa gånger är det förklarligt när jag använt tungt tele med dåligt med ljus och ingen blixt haha, men oftast så förstår jag faktiskt inte hur det kan bli så. Skärpan blir näst intill bra men det är nåt som stör liksom. Kan uppstå när jag använder en nikon D50 med 18-55 varesig jag kör på manuell eller autofokus men framförallt manuell såklart. Skärpan ser bra ut i sökaren men sen blir det inte lika fint sen. I displayen är det också ofta svårt att se om skärpan är riktigt bra och där kan det ofta se bra ut även då det inte är det.

Har funderat på om den lilla knappen bredvid ockularet (på sökaren) kan ha med saken att göra. Den går att ställa in i ca 5 olika lägen. Har inte helt förstått vad den är till för men antar att den har med brytningen att göra för den som plåtar, dvs om man egentligen har glasögon och så. I vilket läge skall den isf vara om man inte har någon "synskada"? Eller kan det helt enkelt vara så att det är nån liten defekt på objektivet och hur kan det mätas/upptäckas isf? Det handlar alltså inte om några jättedefekter. Eller så kanske det rent av kan röra sig om att jag är vansinnigt kräsen och vill ha den där knivskarpa skärpan. Hur uppstår den egentligen, blir det bara mer eller mindre med objektiv som går ner under 2.8 eller 1.8 i bländare?

Tack på förhand...
yours, /Lord
 
Gör på följande sätt!

Ställ auofokusen där den är helt säker på fokusen. Ändrar där efter på okulret för bryningsfel tills att bilden du ser i sökaren är skarp. Nu bör du få skarpa bilder. Annars brukar där finnas en liten makering där den skall stå neuralt (finns på min canon i allafall) Om detta inte hjälper kanske det är något fel på fokusen i din kamera, men det tror jag inte.
 
tack =)

Ok, ska kika på det då. Men OM det då skulle vara något fel på fokusen så ligger det i kameran och inte i objektivet?
 
Om du inte har synfel så ställ diopetrin på +-0 (längst upp).

Digitalkamror behöver också en viss skärpning för att kompensera för anti-aliasfiltret.

Du kan även använda den elektroniska avståndsmätaren, en grön prick i sökar som lyser när du har fokus på vald fokuspunkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.