Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skärpa med Minolta Dimage Scan Dual III
- Trådstartare Daniel.l
- Start datum
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Nope, kör alltid manuellt, efter ett litet tag lär man sig var i bilden man skall försöka ställa skärpan på för att det skall ge störst maxutslag på "skärpemätaren" (de tunnare partierna på korniga svartvita neg brukar f.ö. ge de högsta värdena). Vet inte om skilnaden blir väldigt stor i skärpa på den skannade bilden men jag föredrar att kunna skylla på min egen bristfälliga kompetens än på automatiska funktioner som kanske skulle balla ur ibland ;-).
(jag pratar om Scan Elite II men jag vill mena att principen för skärpeinställningen är densamma där som på Dual III)
/Richard
(jag pratar om Scan Elite II men jag vill mena att principen för skärpeinställningen är densamma där som på Dual III)
/Richard
Damocles
Aktiv medlem
Om du menar den där man klickar på en punkt och får upp en mätere som ska vara så hög som möjligt så visst.
Men jag undrar verkligen hur tekniken igentligen funkar. Vad letar den efter osv.
Vilket bit av ett negativ är tunnt, det som är oexponerat, eller har jag lyckats ta det bakvänt nu.
Men jag undrar verkligen hur tekniken igentligen funkar. Vad letar den efter osv.
Vilket bit av ett negativ är tunnt, det som är oexponerat, eller har jag lyckats ta det bakvänt nu.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Antar att det är någon typ av kontrastoptimering mellan några pixlar man gör och entropin blir som störst där man har tydliga korn i filmen (jämför hur man ställer skärpan i en förstoringsapparat mha fokuskop). Har man en film med små korn får man inte upp mätaren lika högt och istället bör man sätta det manuella skärpeverktyget på en yta med en kontrastrik struktur för att få en tydlig skilnad mellan skärpa och oskärpa. Tunnt=lite svärta dvs bara svagt exponerat.
/Richard
/Richard