** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa i PS Elements och Nikon Capture NX

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-jocke

Medlem
Hej alla fotovänner!

En god fortsättning på julen till er alla!

Nu måste jag som nybörjare i den digitala världen få ett och annat förklarat för mig som jag inte förstår.

Det här kanske är en så dum fråga, så att jag borde fatta den men NIX, så jag tar frågan även OM den är dum, enda sättet att lära sig!!

VARFÖR ser skärpan olika ut i PS Elements 5.0 än den gör i Nikon Capture NX

Om jag gjort en bild, som jag tycker ser ok ut i Nikon Capture och sedan öppnar den i PS Elements (T.ex föra att rama den) DÅ ser bilden:
  • kornig
  • brusig
  • oskarp ut

VARFÖR sker detta?---- ÄR inte bilden skarp?
Viket program skall jag lita på?
Personligen tycker jag det är lättast att ställa skärpa i oskarp mask i Nikon Capture.

Elements har ju 2 olika verkyg för skärpa:
  • Justering skärpa
  • oskarp mask
Har fenomenet med detta att göra?

MEN jag tycker att OM bilden SER skarp ut i Nikon Capture så skall den SE skarp ut även i Elements ---- eller??

Sparar jag bilden från Capture och laddar jag upp bilden så ser den bilden skarp och OK ut på FS ----- MEN inte när jag tittar på den i PS Elements?

Kan någon vänlig själ, som är mindre nybörjare än jag är, reda
ut detta bekymmer åt mig???
Då kanske skärpan klarnar i BÅDE huvud och bild!!

Tack på förhand för er hjälp!
Mvh
Jan-Olof

Hej.
Jag har ingen erfarenhet av Capture. Men tror att problemet är hos Elements. Alla utgåvor av photoshop (utan CS4) och Elements har samma problem att visa bilden korekt när den visas vid ojämna zoomningar.

Visas biden zoomad för att passa fönstret kan zoomningen bli t.ex. 32,7% eller något annat ojämt

För att bilden ska visa korekt måste man zooma till jämna zoomninga: Exempelvis 100%, 50%, 25%.

Testa att ändra somningen till 100% med [ctrl+] eller [ctrl-] för att se om det förtfarande är skilnad mellan programmen.

Skickar med några länkar med Gratiskurser:

för photoshop (men mycket är lika i elemnts)
http://www.moderskeppet.se/grunderna/play/intro/

skärpa (både elemnts och photoshop)
http://www.bildbehandla.se/video/show/sa-fungerar-skarpa

plus lite mer om elemnts
http://www.bildbehandla.se/video/

Senast ändrad:
Hej Mats

Varmt tack för ditt svar och dina råd och länkar
Jag skall testa dem på stubinen.TOPPEN !!!!

Ha en fortsatt bra helg
och ett RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!

Mvh
Jan-Olof

Hej

Gissar att vi pratar om NEF filer här. Jag använder NX2 väldigt mycket, och har upptäckt samma sak som du. Gissningsvis så har du med dig ändringarna från NX eller NX2 när du spar dom och sedan öppnar dom i Elements eller CS3. Du måste alltså ha rena, oförändrade NEF filer, om du förstår hur jag menar. NX spar ju filerna med ändringarna.

För bilder som endast behöver skärpas och städas upp lite allmänt, d.v.s bilder som jag inte behöver jobba med lager och annat i, gör jag helt klara i NX2. Jag skriver också ut dom därifrån. Faktum är att jag gör nog 90% av allt arbete i NX2 numera. Snabbt smidigt och bra.
Nu har CS4 kommit med en del godis, som kanske förändrar tänket lite.

Bilder som jag vill göra lite extra med jobbar jag bara med i CS3, jag använder alltså inte NX rawkonverterare utan använder camera raw istället.

Prova det här så tror jag du kommer runt problemet.

Om det är råfiler vi diskuterar så följer INTE förändringarna med till PS från NX. Den enda parameter som PS läser är vitbalansen. Observera att det endast gäller för råfiler = nef. Dvs nef hela vägen från kamera via NX till PS.

NX gör ingen förändring av bilddatat. Inte något program gör det. En förändring av en råfil görs endast som instruktioner och i vissa fall som med NX så bäddas den in i filen medan PS och de flesta andra program skapar en tillhörande XMP fil (eller spar infon i en intern databas). Problemet är att PS inte läser dessa instruktioner som NX skapat. Allt lämnas åt sitt öde och istället räknar PS upp bilden enligt egna förutbestämda prarametrar. Därför kan en nef bild se mycket olika ut beroende på vilken programvara som räknat upp den. Ett annat exempel är att med Nikons egna programvaror så får du med dig inställningarna som du gjort i kameran medan PS helt struntar i dem. Tidiga programvaror kunde ibland skriva instruktionerna till själva filen med följd att andra program fick för sig att filen var korrupt. Därav sidecar = xmp filer..

Om du istället gör en förändring av råfilen i NX och spar ner den som jpg eller tiff och sedan öppnar bilden i PS så följer ALLA förändringar med. Dvs allt skall synas även i PS. Även uppskärpningen.

ps. I PS CS4 och med rätt grafikkort så går det att bedömma skärpan även i de mer udda förstoringarna.

Senast ändrad:
Hej Magnus

Det du skriver är som det borde vara. Men häromdagen öppnade jag en bearbetad NEF fil, som sparats i NEF format från NX2. Vid öppnandet av filen i CS4, så följde alla förändringarna med.
Tillbaka in i NX2, avaktivera alla ändringar, spara om NEF filen, öppna den nya avaktiverade NEF filen i CS4 och då fanns den ursprungliga kamerafilen där.

Lite förbryllande är det hela. Jag ska ta och göra ett nytt prov i eftermiddag när jag kommer hem. Har jag fel så är det bara bra, men vi får se i em.

Nu ger jag mig

Hej

Har provat och det förändras inget data. Det är bara NEF filen i orginal som läses in av CS4, oavsett vilka ändringar jag gjort i NX2, precis som det skall vara alltså.

Det visade sig att jag förväxlat några bilder tagna med alternativa exponeringar. Sorry om jag orsakat något missförstånd någonstans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar