foto-jocke
Medlem
Hej alla fotovänner!
En god fortsättning på julen till er alla!
Nu måste jag som nybörjare i den digitala världen få ett och annat förklarat för mig som jag inte förstår.
Det här kanske är en så dum fråga, så att jag borde fatta den men NIX, så jag tar frågan även OM den är dum, enda sättet att lära sig!!
VARFÖR ser skärpan olika ut i PS Elements 5.0 än den gör i Nikon Capture NX
Om jag gjort en bild, som jag tycker ser ok ut i Nikon Capture och sedan öppnar den i PS Elements (T.ex föra att rama den) DÅ ser bilden:
VARFÖR sker detta?---- ÄR inte bilden skarp?
Viket program skall jag lita på?
Personligen tycker jag det är lättast att ställa skärpa i oskarp mask i Nikon Capture.
Elements har ju 2 olika verkyg för skärpa:
MEN jag tycker att OM bilden SER skarp ut i Nikon Capture så skall den SE skarp ut även i Elements ---- eller??
Sparar jag bilden från Capture och laddar jag upp bilden så ser den bilden skarp och OK ut på FS ----- MEN inte när jag tittar på den i PS Elements?
Kan någon vänlig själ, som är mindre nybörjare än jag är, reda
ut detta bekymmer åt mig???
Då kanske skärpan klarnar i BÅDE huvud och bild!!
Tack på förhand för er hjälp!
Mvh
Jan-Olof
En god fortsättning på julen till er alla!
Nu måste jag som nybörjare i den digitala världen få ett och annat förklarat för mig som jag inte förstår.
Det här kanske är en så dum fråga, så att jag borde fatta den men NIX, så jag tar frågan även OM den är dum, enda sättet att lära sig!!
VARFÖR ser skärpan olika ut i PS Elements 5.0 än den gör i Nikon Capture NX
Om jag gjort en bild, som jag tycker ser ok ut i Nikon Capture och sedan öppnar den i PS Elements (T.ex föra att rama den) DÅ ser bilden:
- kornig
- brusig
- oskarp ut
VARFÖR sker detta?---- ÄR inte bilden skarp?
Viket program skall jag lita på?
Personligen tycker jag det är lättast att ställa skärpa i oskarp mask i Nikon Capture.
Elements har ju 2 olika verkyg för skärpa:
- Justering skärpa
- oskarp mask
MEN jag tycker att OM bilden SER skarp ut i Nikon Capture så skall den SE skarp ut även i Elements ---- eller??
Sparar jag bilden från Capture och laddar jag upp bilden så ser den bilden skarp och OK ut på FS ----- MEN inte när jag tittar på den i PS Elements?
Kan någon vänlig själ, som är mindre nybörjare än jag är, reda
ut detta bekymmer åt mig???
Då kanske skärpan klarnar i BÅDE huvud och bild!!
Tack på förhand för er hjälp!
Mvh
Jan-Olof