Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa i kameran eller!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle__66

Medlem
Hej.
Jag har en Eos 20D och undrar om det här med skärpa.
Bör man skärpa i kameran eller vänta med det, och göra det i datorn istället?
Jag fotar mest Jpg.
Tycker väl själv att det borde vara bäst att göra det i datorn, men har nu börjat tveka när Canon i sin 5D gjort fler inställningar för just skärpa.
 
jag antar att du har mer kontroll över det hela om du gör det i datorn.. därför skulle mitt självklara val vara att göra det i datorn.
 
Om du inte vill (kunna) göra något åt bilderna i datorn utan skriva ut dem direkt kan du skärpa i kameran. Annars är det bättre att skärpa i datorn, och om du gör ett makro som skärper bilderna (och kanske sätter autofärg och ökar mättnad) så får du ju samma sak som att skärpa i kameran, men med med möjligheten att ändra dig på de bilder du vill jobba på.

(se bara till att du sparar som nya filer så du har originalen kvar)


Lycka till!
 
Ja jag håller med er.
Alltså måste det var ett försäljnings argument från kameratillverkarna att bygga in fler och fler finesser.
Som i de flesta fall blir bättre och säkrare om man gör det i datorn senare.
Fast det säljer nog så vem är dummast ;-)
 
Annars kan du ju höja skärpningen i kameran, samtidigt som du kör raw+jpg. Då får du ju dels ett helt orört "negativ" samtidigt som du får en mer färdig bild, när detta behövs.
 
Intressant tanke.
Den kombinationen skall jag göra och test fota lite för att se vilket som blir bäst och smidigast. Tack för tipset!
Ända nackdelen är att mitt CF-minne tar snabbt slut (aldrig får man vara riktigt glad) :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.