Jag tycker inte man kan rekommendera någon skärpning eller kontrasthöjning redan i kameran.
När det gäller skärpning så finns det många skäl.
- För att en skärpning ska fungera bra bör man ha kontroll över mängd, radie och tröskelvärde för insatsen, och den blir i princip alltid bäst när den gör selektivt över ytan. Sån kontroll har man inte i kameran.
- Det är stor skillnad på skärpningen om bilden ska skrivas ut eller om den ska visas på skärm. Och att skärpa en bild i omgångar är INTE att rekommendera
- Skärpning bör göras sist i det normala flödet i bildhanteringen för effekten av en skäpning förstörs av vissa andra behandlingar. Personligen lämnar jag alla mina bilder oskärpta (eller lägger skäpningen i ett eget justeringslager för att kunna ta bort eller ändra i efterhand) för att gör det precis innan en bild levereras/används. Ska den gå till tryck bör den oftast lämnas oskärpt även då, i varje fall om man inte vet vilken slutlig storlek bilden ska ha.
- Om du skulle vilja förstora, interpoliera upp, en digital bild så får väsentligt sämre resultat om bilden är skärpt.
- Även om jag inte har insyn i kvaliteten på kameratillverkarnas algoritmer för skärpnig tror jag ändå att PS, eller för den delen tredjepartstillverkares som Nik,Pixel Genius etc, skärpningsalgoritmer är överlägsna kameratillverkarnas. Mer kontroll har du definitivt.
- Skärpning degenererar i viss mån en bild eftersom den ju innebär att nya "linjer" räknas fram i bilden, den höjer kontrasten i gränslandet mellan nyansskillnader. Trots allt är det en interpoliering och inte ett avbildat värde. Den skapar artefakter.
I PS har du dessutom möjlighet att skärpa bilden olika i olika färgkanaler, mycket bra vid brusiga bilder Du kan även skärpa i luminansläge osv.
Enskärpning i kameran är inte reversibel, dvs du kan inte få den ogjord. Och du bör inte skärpa en bild mer än en gång.
Kontrast
När det gäller att höja kontrasten med kamerans mjukvara är det lite samma sak. Du tappar kontrollen.
För det första, olika motiv fordrar olika kontrast. Att sänka kontrasten i PS efteråt ger enligt min uppfattning uruselt resultat. Däremot går det utmärkt att höja den. Och med hjälp av histogram och svart - och vitpunktsmarkeringarna kan du i PS få en exakt kontroll över var respektive punkt ska ligga. Du kan också höja kontrasten selektivt i olika register med hjälp av dialogboxen kurvor.
Kontrasthöjning ökar samtidigt mättnaden i en bild liksom förändringar i färgmättnaden förändrar kontrasten. Det är således ett samspel som kan vara svårt att förutse med förinställda värden i kameran.
Om man har ett större flöde av bilder som ska leveras, säg att du vill ta fram hundra bilder för visst ändamål, då kan action/batchfunktionen i PS användas. Då behåller man kontrollen men arbetstakten ökas.