Hur är det egentligen med diffraktion på en mobildkamera?
En Iphone 4s har en brännvidd på 3,85 mm och en bländare på f/2,8.
Det blir ett mycket, mycket litet hål det. typ 1,4 mm i diameter.
För att få till ett lika litet hål på mitt 200 mm objektiv skulle jag behöva en bländare på ungefär f/128.
128!
Petter ...
Det kan vara knepigt att visualisera hur diffraktionen fungerar, men om du tänker som att diffraktion alltid förekommer invid en kant, så har du ju faktiskt mer diffraktion vid en större öppning, eftersom kanten som bryter är längre. Diffraktionsprodukterna däremot är relativt sett mindre, dels för att de motsatta kanterna befinner sig längre ifrån varandra, dels för att det opåverkade, oböjda, ljuset är betydligt starkare.
Men det vi är ute efter här är ju inte ett absolutmått på diffraktionen i sig, utan hur den inverkar på exponeringen i bilden som vi tar. Vid en mycket liten bländaröppning i förhållande till avståndet till sensorplanet är ljusstyrkan på den odiffrakterade bilden mycket liten, och verkan av diffraktionsprodukterna mycket större än när vi har en stor bländaröppning. Ljusmängden som vid en stor relativ bländaröppning träffar sensorn är till större delen odiffrakterad, och vid en kort brännvidd är också den snabbt ökande vinkeln ofördelaktig för diffraktionens inflytande. Man bör beakta att öppningens diameter är relativt stor i förhållande till ljusets våglängd.
Så diffraktionen i det lilla hålet vid den korta brännvidden inverkar inte lika mycket på kontrasten i bilden som diffraktionen i ett lika litet hål som genom en mindre relativ öppning inte släpper igenom lika mycket bildintryck. Ditt 200 mm ger en mycket större bild än ett objektiv med knappt 4 mm brännvidd, och den bilden är väldigt mycket ljussvagare än den från f/2,8. Den
Airy disc som diffraktionen orsakar får då större inflytande över optikens kontrastöverföring vid hög frekvens.
Jag tror att det är lättare att förstå om man betraktar hålkamerans öppning, och hur den trots avsevärd diffraktion förmår teckna en bild. Diffraktionen hindrar inte att en del av ljuset utbreder sig rätlinjigt från motivet ända till sensorplanet. Diffraktionen minskar bara kontrastöverföringen i förhållande till hur starka intrycken av den är jämfört med intrycken av ljuset som vi avser ska skapa bilden.