ANNONS
Annons

Skärpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej!

Idag har jag gjort mitt första fotojobb! Kändes såå kul! Jag tog inte betalt men det var en familj som jag inte känner så det känns som ett steg i rätt riktning.

Jag har förstått att man "ska" skärpa upp bilderna innan framkallning eller innan man ger dom till kund? Vad och hur gör man då?

Kunden ska få sina redigerade bilder på en cdskiva men just det sista steget i efterbehandlingen har jag inte koll på.

Tacksam för hjälp.
 
Hej!

Idag har jag gjort mitt första fotojobb! Kändes såå kul! Jag tog inte betalt men det var en familj som jag inte känner så det känns som ett steg i rätt riktning.

Jag har förstått att man "ska" skärpa upp bilderna innan framkallning eller innan man ger dom till kund? Vad och hur gör man då?

Kunden ska få sina redigerade bilder på en cdskiva men just det sista steget i efterbehandlingen har jag inte koll på.

Tacksam för hjälp.

Att skärpa bilder är det sista du gör men det kanske viktigaste.
Hur o hur mycket? Ska hela bilden skärpas? Ska vissa delar skärpas mer än andra?
Ungefär som att krydda maten du lagar, du måste prova dig fram till vad som passar dig, din kund och din leverans. Ska bilderna ut på nätet, ska de printas eller tryckas, hur stora ska de printas -tryckas...

Finns både böcker o tutorials på nätet som avhandlar detta. Att komma med någon snabb o universiel lösning här är nog svårt.

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Jag brukar skärpa med högpassfiltret med bilder som ska vara digitala och användas på t. ex webben och jag använder filtret smart sharpen (klicka i lens blur) när jag skärper för tryck. Jobbar jag i RAW ställer jag även in en viss grundskärpa innan jag bearbetar bilden i photoshop.

När jag skärper för tryck så brukar jag lägga mig på gränsen vad jag anser ser överskärpt ut på skärmen.

Nu talar jag om generell skärpning. Man kan även gå in på selektiv skärpning samt välja skärpemetod beroende på om det är en lågfrekvent bild eller en högfrekvent bild.

Finns mycket info här på fotosidan om skärpning. De har påbörjat en artikelserie. Sen kan jag rekommendera Moderskeppets dvd-kurs som handlar om skärpa. Otroligt mycket info. Du får kolla runt lite så kommer du hitta massor med info.

Jag fördjupar mig inte nu då jag sitter med bruten arm och skriver med en hand så jag håller detta kort. Tänkte att jag ändå kanske kan bidra med nåt.

:)
 
Jag kan bara hålla med Hampus. Moderskeppets DVD "Perfekt skärpa i Photoshop" innehåller det man behöver veta om skärpa. Där får du lära dig hur och när du ska skärpa dina bilder i ditt arbetsflöde. Hur man skärper för olika ändamål, t ex när man ska skriva ut en bild.

/Gunnar
 
Varför förutsätter alla att det är Photshop som gäller?
Såvida det inte är tung retusch eller redigering så duger t.ex LR fint till de flesta projekt. Då spelar det ingen roll när du lägger på skärpan och så kan man välja om man vill ha en sista omgång skärpa vid exporten.
 
Varför förutsätter alla att det är Photshop som gäller?
Såvida det inte är tung retusch eller redigering så duger t.ex LR fint till de flesta projekt. Då spelar det ingen roll när du lägger på skärpan och så kan man välja om man vill ha en sista omgång skärpa vid exporten.

I detta fall tog jag det för givet då TS inte specificerade vilket/vilka program hon jobbar i. Photoshop är industristandard.

Du har givetvis en poäng med ditt inlägg.
 
Om du har plåtat i jpg tror jag knappast att du behöver bry dig om någon skärpning. Och om din klient har speciella behov så har han troligtvis också kunskapen att fixa bilderna själv, speciellt då med tanke på att du gjorde jobbet gratis.
 
Erland svarade på första delen så jag håller mig till detta.

Och om din klient har speciella behov så har han troligtvis också kunskapen att fixa bilderna själv, speciellt då med tanke på att du gjorde jobbet gratis.

Det stämmer ju verkligen inte. Bara för att en kund har speciella behov så kan man ju inte utgå från att "kunden troligtvis kan fixa det själv". De flesta med "speciella behov" kan med min erfarenhet inte fixa sådant själv.
 
Erland svarade på första delen så jag håller mig till detta.



Det stämmer ju verkligen inte. Bara för att en kund har speciella behov så kan man ju inte utgå från att "kunden troligtvis kan fixa det själv".

Nä det är klart att båda ni har rätt i sak, men tänk någon som tar lite bilder åt någon för att denna kanske inte har en egen kamera eller vad skälet nu kan vara. Som det verkar på frågeställningen har ju inte kunden uttryckt några speciella önskemål eller krav.

Jag tycker då att det börjar dra åt fel håll när man börjar prata om kurser man ska köpa och att "oj oj det är en hel vetenskap"

Om nu kunden i detta fall är är ute efter optimerade för bilder tryck, web eller whatever. Kanske han borde vänt sig till ett profs eller alternativt ha kunskapen till efterbehandlingen själv.
 
Nä det är klart att båda ni har rätt i sak, men tänk någon som tar lite bilder åt någon för att denna kanske inte har en egen kamera eller vad skälet nu kan vara. Som det verkar på frågeställningen har ju inte kunden uttryckt några speciella önskemål eller krav.

Jag tycker då att det börjar dra åt fel håll när man börjar prata om kurser man ska köpa och att "oj oj det är en hel vetenskap"

Om nu kunden i detta fall är är ute efter optimerade för bilder tryck, web eller whatever. Kanske han borde vänt sig till ett profs eller alternativt ha kunskapen till efterbehandlingen själv.


Äsch, kunden är en nära vän, hon har tagit bilder åt denne och simulerar väl detta som ett riktigt fotojobb. Hon vill väl försöka lära sig vad som i framtiden skulle kunna tänkas krävas om hon nu skulle ta betalt.

Att man som fotograf vill efterskärpa bilder handlar väl mer om att man vill vara nöjd över materialet själv. Om sedan kunden skulle sett någon skillnad eller inte låter jag vara osagt.

Det är rätt mycket vi gör i redigeringsstadiet som kunderna många gånger aldrig hade tänkt på, och antagligen varit lika nöjda utan. Det är nog mest för oss som fotografer vi vill göra detta lilla extra. Det tror jag i alla fall.
 
Att skärpa bilder är det sista du gör


Not exactly right - if you're shooting digital you are most likely using a camera with an anti-aliasing or anti-moiré blur filter over the sensor or a Beyer filter -most DSLR cameras do which create images with some slight blurring due to the color interpolation that creates all three RGB colors from each of the single red, green, or blue color pixels to create a full color image.

Many medium format backs do not use blur filters; multi-shot, scanning backs and Foveon X3 sensors do not need blur filters. The presence and strength of a blur filter will determine how much "capture" sharpening may need to be applied.

That's why almost always there's a need for "Capture Sharpening":

Capture sharpening
The need for capture sharpening depends on the sensor technology, the presence of blur filters, lens quality, and f/stop settings. In general, the best methodology is to accept that any new camera model is likely to have different requirements from any camera model you are currently using. Only testing can tell you how much capture sharpening should be applied. Often, researching forums or camera reports can give you a good idea of starting points.

From:

http://dpbestflow.org/image-editing/sharpening

This article explains sharpening very well and mentions a plug-in - see below - I have been using since it came out something like 8 years ago:

PhotoKit Sharpener Pro

It is a plug in I use every time I process an image - from the beginning of processing the RAW file to getting it ready to print - or send to the web.

You won't believe what a difference it will do to your images until you've used it.

This site:

http://www.luminous-landscape.com/index.shtml

has a LOT of valuable information - like sharpening for example:


http://www.luminous-landscape.com/essays/photokit_sharpener_2.shtml


More valuable information:

Techniques
Tutorials
Understanding Series

Anyway, read the links above and you'll come away with a lot of knowledge how sharpening works - and why you need to use it..=*^)

Cheers,

Christer
 
Men i normalfallet är det ändå så att det inte är någon bra idé att skärpa upp brus från en scen med för lite ljus för att sedan försöka få bort detta brus...
 
Men i normalfallet är det ändå så att det inte är någon bra idé att skärpa upp brus från en scen med för lite ljus för att sedan försöka få bort detta brus...

Maybe, maybe not. It all depends on the image and why you need the image and how it was shot in the first place. Like everything else - it depends...

Sometimes you have no other choice.

The main things is trying to learn everything you can and then apply that knowledge.
 
Anyway, read the links above and you'll come away with a lot of knowledge how sharpening works - and why you need to use it..=*^)

Cheers,

Christer

Då ser du också att de rekommenderar att man använder grunskärpningen (capture sharpening) i CameraRaw/Lightroom istället för att använda Photokit Sharpener. Jeff Schewe och Bruce Fraser, som tagit fram Photokit Sharpener, var också med att utveckla den nuvarande skärpningen i CameraRaw/Lightroom.
 
Då ser du också att de rekommenderar att man använder grunskärpningen (capture sharpening) i CameraRaw/Lightroom istället för att använda Photokit Sharpener. Jeff Schewe och Bruce Fraser, som tagit fram Photokit Sharpener, var också med att utveckla den nuvarande skärpningen i CameraRaw/Lightroom.


Since I don't use Lightroom, I use PhotoKit Sharpener...

Same thing in two separate programs. Again - Capture Sharpening is almost always needed.
 
Since I don't use Lightroom, I use PhotoKit Sharpener...

Same thing in two separate programs. Again - Capture Sharpening is almost always needed.

Jag skulle säga att det alltid krävs för att få fram den skärpa som finns i en digital bild. Antingen gör du det i kameran vid jpeg-fotografering, eller i råkonverteraren vid råformatsfotografering. Och du kan också göra det i efterhand. Läs mer här på fotosidan http://www.fotosidan.se/cldoc/skarpning-4.htm

Stefan
 
Jag skulle säga att det alltid krävs för att få fram den skärpa som finns i en digital bild. Antingen gör du det i kameran vid jpeg-fotografering, eller i råkonverteraren vid råformatsfotografering. Och du kan också göra det i efterhand. Läs mer här på fotosidan http://www.fotosidan.se/cldoc/skarpning-4.htm

Stefan


Thanks for the link, Stefan but I have been using this for a long time (since Photokit Sharpener first came out) and have a workflow that works for me.

In this image:

http://www.christerart.com/Frontend/landscapes/pages/Can_2113MASTER_b2em.htm

if you look closely you can just barely make out a truck tractor in front of the first silo to the right of the four large silver ones.

In an 13 x 19" print (12 x 18" printable) you can make out what *kind* of truck it is (a Ford 9000) and actually see the bars in the grill.

The image was shot with a Canon 5D mkI and the 24 - 105 f4 IS "L" (the ITCP and file data shows a Canon 350 but that's because the "frame" that's been used on the web image)..=*^)

So, I think the workflow I developed is working and I don't have any plans changing it...

=*^)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.