Annons

Skärpa bilder i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har precis gjort i ordning en bok i Lightroom men saknar möjligheten att kunna skärpa bilderna innan man skickar till Blurb. Det går att skärpa bilderna om man väljer att spara boken i pdf och det går att skärpa bilder om man exporterar i vanlig ordning men jag hittar ingen möjlighet att skärpa bilderna i skicken till Blurb. Är jag ute och cyklar eller ...?

Är det ingen som hunnit göra en bok i LR ännu kanske!?

Jag tänker definitivt prova - men för närvarande har jag inget konkret projekt på gång.

Bok-funktionen i LR är mycket intressant för mig, har gjort någon bok tidigare men det skulle vara skönt att slippa blanda in externa program.

Ja, jag får väl dra på skärpan i LR i första läget så får vi se vad som händer. Känns som ett ganska trubbigt verktyg att inte kunna skärpa bilderna i slutskedet ... nåja, kanske blir bättre i framtiden. Jag var väl lite för snabb att sätta ihop boken ;-) Tyvärr måste jag ha boken om några dagar så det blir att testa den här gången ...

Har du jämfört prisnivån från Blurb med övriga?

Vilka är övriga?
Jag har beställt böcker från Blurb och Photohome.se förut och vad jag kan komma ihåg är Blurb prisvärda. Kan inte någon exakt prisjämförelse. Kan också säga att jag är mycket nöjd med Photohome.se: http://www.photohome.se/solice?destination=node/379?featured=658#/showbook/658

Det här är en pocketbok från Blurb ... ett mycket intressant format: http://www.blurb.com/books/2745880 Tyvärr finns den varianten inte i LR4, men det kommer nog i framtiden!

Vilka är övriga?
Jag har beställt böcker från Blurb och Photohome.se förut och vad jag kan komma ihåg är Blurb prisvärda. Kan inte någon exakt prisjämförelse. Kan också säga att jag är mycket nöjd med Photohome.se: http://www.photohome.se/solice?destination=node/379?featured=658#/showbook/658

Det här är en pocketbok från Blurb ... ett mycket intressant format: http://www.blurb.com/books/2745880 Tyvärr finns den varianten inte i LR4, men det kommer nog i framtiden!

OT Väldigt fin bok, är bara lite orolig för att du kan få problem med "bunten" då det är väldigt många falska uppslag, när du får boken i din hand får du väldigt gärna skanna några av dem och visa hur Blurp hanterade det!

OT Väldigt fin bok, är bara lite orolig för att du kan få problem med "bunten" då det är väldigt många falska uppslag, när du får boken i din hand får du väldigt gärna skanna några av dem och visa hur Blurp hanterade det!

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar ... ?
Bunten?
Falska uppslag?

Vad jag undrade över är om du uppfattade blurbs priser som billiga/dyra i jämförelse med andra leverantörer som du kanske har jobbat med tidigare.

Fina bilder du tar och coola böcker!

Jag tror du hittar alla priser på både Photohomes och Blurbs hemsidor ... om jag kommer ihåg rätt. Jag har bara använt Photohome och Blurb och kvalitetsmässigt är jag nöjd med båda!

Ha, ha ... nu uppstod nästa problem. Det går inte att föra över boken jag precis gjort till Blurb genom LR 4. Jag har försökt två gånger men får bara felmeddelanden att den inte går fram ... nu hamnade jag i en mental återvändsgränd och det som kändes så smart med LR 4 i går känns inte fullt lika roligt just nu. Så är det med datorprogram ... suck!

Ha, ha ... nu uppstod nästa problem. Det går inte att föra över boken jag precis gjort till Blurb genom LR 4. Jag har försökt två gånger men får bara felmeddelanden att den inte går fram ... nu hamnade jag i en mental återvändsgränd och det som kändes så smart med LR 4 i går känns inte fullt lika roligt just nu. Så är det med datorprogram ... suck!

När jag går in i bokmodulen i LR 4 får jag ett meddelande "BLURB saknar stöd för det aktuella språket....". Har Svensk version. Kan det vara ditt problem?

Anders W

När jag går in i bokmodulen i LR 4 får jag ett meddelande "BLURB saknar stöd för det aktuella språket....". Har Svensk version. Kan det vara ditt problem?

Anders W

Kan så vara! Jag fick också det meddelandet men jag lyckades i alla fall designa boken i LR 4 utan problem ... men det kanske är som du säger och då tar det stopp vid själva skicken ... trist! I sådana fall behöver man alltså köra LR på engelska för att kunna använda möjligheterna att sätta ihop en bok ... där ser man ... stön! Tror jag vilar lite från bokmöjligheten och låter andra testa vidare ... återkommer i en senare version ... vi ses!

Kan så vara! Jag fick också det meddelandet men jag lyckades i alla fall designa boken i LR 4 utan problem ... men det kanske är som du säger och då tar det stopp vid själva skicken ... trist! I sådana fall behöver man alltså köra LR på engelska för att kunna använda möjligheterna att sätta ihop en bok ... där ser man ... stön! Tror jag vilar lite från bokmöjligheten och låter andra testa vidare ... återkommer i en senare version ... vi ses!
Men kan du inte skriva ut boken som pdf från bokmodulen och sedan skicka pdf-filen till BLURB?

Anders W

Men kan du inte skriva ut boken som pdf från bokmodulen och sedan skicka pdf-filen till BLURB?

Anders W

Jo, det är kanske genomförbart ... tappade bara lusten just nu. Hade sett framför mig hur enkelt det skulle vara att exportera direkt från LR. Hela finessen med LR är ju det smidiga arbetsflödet ... som just nu fick sig en törn. Lite sömn på det här så kanske jag återkommer med nya krafter ;-)

Jo, det är kanske genomförbart ... tappade bara lusten just nu. Hade sett framför mig hur enkelt det skulle vara att exportera direkt från LR. Hela finessen med LR är ju det smidiga arbetsflödet ... som just nu fick sig en törn. Lite sömn på det här så kanske jag återkommer med nya krafter ;-)
Kämpa på! Böckerna du länkade till i inlägg 7 är fantastiskt fina!
Anders W

Prova att slå om språket till Engelska och se om det gör någon skillnad.

Jag började pula lite med bok-modulen nu, blir inte riktigt vän med inställningarna så det lär nog dröja innan jag kommit så långt att jag har någon bok att skicka iväg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto