Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibreringsresultat

Produkter
(logga in för att koppla)
aha.
då kanske det är läge att istället hyra en kalibreringsmanick när man kört tft eller lcd eller tft av lcdtyp eller vad det nu heter.
för då, om något, känns det ju rätt dyrt.
om det nu är möjligt att hyra.
kanske känner man nån som kan låna ut?

Estethia skrev:
aha.
då kanske det är läge att istället hyra en kalibreringsmanick när man kört tft eller lcd eller tft av lcdtyp eller vad det nu heter.
för då, om något, känns det ju rätt dyrt.
om det nu är möjligt att hyra.
kanske känner man nån som kan låna ut?

Du kan få låna någon av mina för test. Min yngsta dotter har flyttat till elstockholmo.
Kommer att besöka staden ofta under hösten.

mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Ja- om du sitter med en CRT skärm.
mikael

Om du sitter med en CRT bör du helst kalibrera en gång i veckan. Har du en TFT-skärm kanske det räcker med en gång i månaden. I det skärmkalibreringsprogram jag använder mest, Basiccolor, finns en funktion där man kan kolla av om skärmen behöver kalibreras.

MVH/Stefan

Testbild

Själv har jag provat med testbilden de har på TV.
Där bör väl färgen vara sånär perfekt, om man har en skapligt ny.
http://www.erikjonsson.com/ finns en testbild.
Den har jag ställt skärmen efter så det ser lika ut. Mina utskrifter stämmer till 100% nu

Re: Testbild

hebbe skrev:
Själv har jag provat med testbilden de har på TV.
Där bör väl färgen vara sånär perfekt, om man har en skapligt ny.
http://www.erikjonsson.com/ finns en testbild.
Den har jag ställt skärmen efter så det ser lika ut. Mina utskrifter stämmer till 100% nu

Va bra.
Du har fått utskrifter som stämmer 100%.genom en testbild
Vi andra som har brottats med diverse lösningar genom åren vad det gäller kalibrering av skärm och och skrivare, vilket papper som används och därmed genererat profiler med mätinstrument från 30000:- och neråt kommmer inte upp i denna fantastiska procentsats.
Bara att gratulera.

Berätta hur du gör

Mikael

Senast ändrad:
Re: Testbild

hebbe skrev:
Själv har jag provat med testbilden de har på TV.Den har jag ställt skärmen efter så det ser lika ut. Mina utskrifter stämmer till 100% nu

Har du någonsin varit inne i en TV-affär? Har du sett ett antal TV-apparater som visar samma bild? Har du någon gång sett att de ser likadana ut?

Jag låter snart som en papegoja, men lika tjatigt kommer jag att säga att man måste ha en kalibrator om man ska ha förutsättningar att se en bild korrekt. Det räcker inte med det, det krävs också en skaplig skärm och en någorlunda riktig betraktningsmiljö. Men en kalibrator är en av de nödvändiga förutsättningarna.

Stefan

Håller fullständígt med om att en kalibrator behövs om man arbetar med bilder.

Once you calibrate, you don't want to go back!

Själv kör jag spyder2 och kan säga att det var en av dom bättre investeringarna jag gjort - Om det var dyrt är ju relativt. Jämfört med en kamerarem - Dyrt, jämfört med en 70-200 glugg 1,8 a la IS - Billigt.

Ja det är ju superviktigt att det är rätt...
Man blir ju *galen* när man titar på croman från trycket annars... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar