Annons

Skärmkalibreringsprylar

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Har börjat fundera på att införskaffa någon kalibrerinsmanick. Tycker det är svårt att få till den med bara Adobe Gamma med platta skärmar. Det funkade OK med CRT men sämre med LCD/TFT.

Priserna går från ca 2500 (exkl moms) och uppåt till svindlande höjder.

Vad behöver man för att hålla sin skärm i shack?

Duger det med typ "GRETAGMACBETH EYE-ONE DISPLAY II" som jag såg hos Dustin?
 
Jag tycker Pantone ColorVision ColorPlus gör ett bra jobb. Den har dessutom kommit ned bra i pris.

Hälsningar

Robert
 
Använder Colorvision Spyder2 (från 1995:- inkl moms på scandinavian) och tycker att den funkar fint.

/Micke
 
BugEyes skrev:
Hej,

Har börjat fundera på att införskaffa någon kalibrerinsmanick. Tycker det är svårt att få till den med bara Adobe Gamma med platta skärmar. Det funkade OK med CRT men sämre med LCD/TFT.

Priserna går från ca 2500 (exkl moms) och uppåt till svindlande höjder.

Vad behöver man för att hålla sin skärm i shack?

Duger det med typ "GRETAGMACBETH EYE-ONE DISPLAY II" som jag såg hos Dustin?

Den är mycket bra - dom andra funkar säkert också. En bra funktion (som jag inte vet om dom andra har) är att man även kan mäta omgivande ljus.
 
hårdvara / mjukvara

Finns det något vettigt mjukvaruverktyg, som rekommenderas för skärmkalibrering.

Eller är det bara hård/mjukvaru produkter som funkar.
 
Re: hårdvara / mjukvara

JAVA skrev:
Finns det något vettigt mjukvaruverktyg, som rekommenderas för skärmkalibrering.

Eller är det bara hård/mjukvaru produkter som funkar.

Adobe Gamma, vilket, om du har installerat photoshop hittas i kontrollpanelen.
 
Re: Re: hårdvara / mjukvara

Jeppe skrev:
Adobe Gamma, vilket, om du har installerat photoshop hittas i kontrollpanelen.

Som trådskaparen skrev så fungerar Adobe Gamma inget vidare med LCD-skärmar. Idag, när en riktigt bra kalibrator kostar 2500-3000 kr tycker jag en skärmkalibrator är en av de viktigaste delarna om man arbetar digitalt.

Stefan
 
Re: Re: Re: hårdvara / mjukvara

stefohl skrev:
Som trådskaparen skrev så fungerar Adobe Gamma inget vidare med LCD-skärmar. Idag, när en riktigt bra kalibrator kostar 2500-3000 kr tycker jag en skärmkalibrator är en av de viktigaste delarna om man arbetar digitalt.

Stefan

Absolut.. Använder själv en Spyder II som funkar tillräckligt för mig. Det är ju en av de investeringar som man måste göra om man ska pyssla med framkallningen själv.
 
Nu har jag surfat runt och läst en massa tester på såna här prylar.
Det får bli en "GRETAGMACBETH EYE-ONE DISPLAY II" då den tycks få bra omdömen överallt.
 
LCD skärmar

Duger verkligen LCD/TFT skärmar för fotobehandling?
Har fått för mig att dessa skärmar inte är något vidare ur bildbehandlingssynpunkt.
 
Re: LCD skärmar

gaare skrev:
Duger verkligen LCD/TFT skärmar för fotobehandling?
Har fått för mig att dessa skärmar inte är något vidare ur bildbehandlingssynpunkt.

Ja.. Tekniken går framåt, så det som var otänkbart för två år sedan är idag fullt tänkbart även för proffsen. Men som alltid när det gäller det att man får vad man betalar för. Så en budgetmodell för 2000:- är väl knappast vad yrkesfotograferna sitter med..
 
Re: Re: LCD skärmar

Jeppe skrev:
Ja.. Tekniken går framåt, så det som var otänkbart för två år sedan är idag fullt tänkbart även för proffsen. Men som alltid när det gäller det att man får vad man betalar för. Så en budgetmodell för 2000:- är väl knappast vad yrkesfotograferna sitter med..


Precis vad jag kunde tänka mig :)
Ska man ha en LCD/TFT skärm som fungerar bra så kostar det skjortan.
Får hålla tillgodo med klumpskärmen några år till.
 
Beror på vad man räknar som skjortan. För hemmabruk kan du få en Dell 2005fpw för strax över 5K. Den duger fint efter en kalibrering.
 
Damocles skrev:
Beror på vad man räknar som skjortan. För hemmabruk kan du få en Dell 2005fpw för strax över 5K. Den duger fint efter en kalibrering.

Plus ett par tusen för en skärmkalibrerare då ?

Tror nog jag behåller min Sony CRT ett tag till :)
 
Zoso skrev:
Nej då, det funkar bra med Adobe Gamma och 6500 kelvin, duger åt mig i allafall.

Nackdelen med att kalibrera med Adobe Gamma är dels att miljön runt skärmen bör vara riktigt bra. Det innebär en neutral färg på väggen bakom skärmen och en belysning som har en färgtemperatur som ligger i närheten av den som du ska ha på skärmen.

Dessutom bör ditt färgseende vara på topp. Ditt färgseende försämras om du är trött, har rökt eller tagit ett par glas vin. Så kalibrera skärmen i samband med att du tar en hälso-retreat.

Jag föredrar därför att ha en skärmkalibrator, så slipper jag tänka på hur jag levt den senaste veckan.

Stefan
 
stefohl skrev:
Nackdelen med att kalibrera med Adobe Gamma är dels att miljön runt skärmen bör vara riktigt bra. Det innebär en neutral färg på väggen bakom skärmen och en belysning som har en färgtemperatur som ligger i närheten av den som du ska ha på skärmen.

Dessutom bör ditt färgseende vara på topp. Ditt färgseende försämras om du är trött, har rökt eller tagit ett par glas vin. Så kalibrera skärmen i samband med att du tar en hälso-retreat.

Jag föredrar därför att ha en skärmkalibrator, så slipper jag tänka på hur jag levt den senaste veckan.

Stefan

Det beror väl lite på vilka krav man har..

För 2500 åker jag hellre till Prag över en helg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.