Annons

Skärmkalibrering PC Spyder2

Produkter
(logga in för att koppla)

The Mike

Aktiv medlem
Jag körde en kalibrering och upplever att vitt, som jag förut tyckte var riktigt vit numera fick lite lila stick, alla andra färger blev bättre och bilderna fick en helt ny dimension. När jag väl suttit ett tag vänjer sig ögonen till det "nya" vita men när den aktiveras upplever jag skillnaden som mycket stor... Är det normalt?

Jag har haft samma fundering. Det viktigaste för mig är dock att färgerna på skärmen numera är mer lika de som kommer från printern.
Gert

skärmkalibrering

det är naturligt att efter kalibrering känns skärmen mindre vit. Normal är skärmarna inställda för att kunna jobba med text, dvs stark kontrast.
det är inte vanlig om du upplever en färgstick. Du måste kontrollera kalibreringen som Spyder har gjort.
Enklaste är om du har Photoshop, skapa en digital gråkil. Dvs gör ett nytt dokument RGB och skapa olika nyanser av RGB-grå. Exempel:
255 på alla 3: Vit
200 på alla 3: ljusgrå
128 på alla 3: neutralgrå mellanton
80 på alla 3: mörkgrå
30 på alla 3: börjar upplevas som svart
5 på alla 3: Nästan svart
0 på alla 3: svart
Du får göra fler nyanser om du orkar.
När du tittar på bilden på skärmen kolla 2 saker:
1. om du kan uppfatta alla nyanser
2. om du uppfattar någon färgstick. Eller om det känns "riktigt" grå
Om du inte uppfattar alla nyanser eller känns någon färgstick är skärmen felkalibrerad. Gör om kalibrering
Lycka till!

0 - 5

Mellan 0 och 5 upplever jag ingen nyansskillnad och jag upplever inget färgstick på någon av nyanserna. är det bara att göra om då?

skärmkalib

Är det allt så tycker jag att du ska låta bli.
Detta innebär att du kommer inte att kunna se skillnader i mörka partier men det är knappast synbar. det viktigaste är att att du inte upplever färgstick.

Lycka till med bildarbetet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar