Annons

Skärmdumpen vägrar elements 6!

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Okej nu har jag tappat tålamodet här, så innan humöret går ut över datorn frågar jag rakt ut här.

Varför kan jag inte klistra in en skärmdump i ett nytt elements dokument? Hade samma prob med elements 2 men startar jag om prog fungerar det? Har inga som helst prob med printscreenen annars.

Någon som har någon erfarenhet? Det funkar ibland så funkar gör det ju men...
 
Ingen med erfarenhet...

märker jag. Kan säga att det är så lustigt att när jag stänger ner prog och den frågan ska du spara bilden, och tar jag en skärmdump just då. Då funkar det. Helt korkat.
 
Jag har inte 6:an, bara 5:an, men jag blev nyfiken och kollade eftersom jag har mer vana från PaintShopPro där det aldrig varit problem.

Jag tryckte "print screen" på godtycklig skärmbild, och i Elements 5 gick jag till Arkiv, Ny, och sedan Från urklipp, då var det inga problem.

Men du kanske har mer avancerade saker på gång, då kanske detta inte är till hjälp. Jag har inte kollat vidare med inklistring i befintlig bild t.ex.
 
Hm spännande. Provade även med att kopiera bild från annat ställe och sedan prova att klistra in men icket. Rätt så irriterande detta. Funkar ju helt utan prob. annars.
 
Klistrar du in i ett helt nytt dokument? Om det är i ett som du håller på med och redan har andra grejor i som du jobbar med, finns det en grej som kan ställa till det. Jag har då och då råkat ut för att ett litet (mycket litet) område varit markerat utan att det synts, och då kan man slita sitt hår medan man försöker göra någonting i bilden. Hjälper i så fall med Avmarkera allt.

Men om det är en helt ny orörd bild har jag inga förslag.
 
Jag tog Amba (vovven) på nattatur och då poppade det upp en tänkbar grej. Det är inte så att det är tangentbordet som strular? Prova att klistra in i något annat program om du har, något brukar alltid finnas. Funkar det inte där heller kan det vara hårdvarufel.

Sånt är (oftast) inte det första man tänker på, jag hade en gång i tiden en ctrl-tangent som hängde sig ibland. Det gick inte ens att starta datorn, och det krävde litet tankemöda att reda ut ;-)
 
Copy Paste kan bugga i Adobe-produkter. Det är min erfarenhet i alla fall.

Dvs, helt plötsligt slutar Adobe-produkten att ta emot saker som lastats in i klipp-minnet utav andra program.

Tar du många skärmdumpar är det värt att äga "Snagit", då kan du spara ner minnet till en fil istället.

www.techsmith.com
 
Har inga prop. annars att ta en skärmdump eller sätta den in i annat prog. Tackar för tipsen, har hört talas om snagit faktiskt, den här veckan till och med.

Ska ta mig en stor kopp kaffe och göra nya försök nu. Man kan verkligen bli irriterad på såna där saker.

Ha en fortsatt trevligt dag!
 
Ibland buggar Ps Cs2 för mig också med skärmdumpar.
Jag öppnar då Paint och klistrar in dumpen och sparar den.
Öppnar sedan i Ps.
 
Tror jag vet...

orsaken. Eller vet och vet men märker skillnad. Tidigare har jag haft windows mediaplayer igång samtidigt men nu när jag inte har det igång så funkar skärmdumparna utan prob och hela tiden. Datorer har verkligen sitt eget liv.
 
Där ser man, åter igen en sån där faktor som inte är alldeles lätt att komma på. Hoppas att du hittat felet och det fungerar i fortsättningen. Och fint att du berättar om lösningen, sådant kan vara bra att ha i bakhuvudet om man skulle stöta på problemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.