ANNONS
Annons

Lightroom fungerar inte!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör Lightroom utan problem. Har ca 6000 bilder i arkivet och det rullar i stort sätt på lika bra som IView eller PS Album som jag hade tidigare. IView är kanske något snabbare när jag leker runt bland bilderna men det är ordentligt mycket långsammare vid import av råfiler. Här går LR riktigt snabbt.

Har inte heller strulat med några inställningar i mitt virusprogram utan allt är som standard. Kan importera, lägga på keywords och rendera standard previews samtidigt som jag gör något annat på datorn, Absolut inga problem.....

Win, P4, 3GHz, 2GB minne..... Ingen racer således. Däremot är jag inte helt överens med LRs råfils konverterare. Tycker Nikons egna ger bättre resultat med bilderna från mina D2X och D100.

AutoTone funktionen i LR funkar rätt bra på råfiler men katastrofalt på jpgs. Undrar varför. Jpgs blir helknasigt upplyfta i nästan alla delar av bilden, Ser konstigt ut.....

Walle skrev:
Varför använda flera olika program för att göra det man kan göra i ett enda program? Lightroom skapar ett smidigt arbetsflöde, med _samtliga_ steg inom programmet, såvida man inte behöver in och pilla manuellt i photoshop.

Jag vet vissa som har ett program för att tanka ner bilderna från minneskortet, ett andra för att katalogisera, ett tredje för raw-konvertering, plus photoshop. Tre (fyra) program för att göra det ett (två) program klarar? Nejtack!

Varför tror du att Adobe vet hur mitt arbetsflöde ser ut? Jag ser ingen anledning att börja om från början bara för att en produkt kan göra alla steg nästan lika bra eller på liknande sätt och långsammare och begränsa mina möjligheter.
Mitt arbetsflöde var färdigutvecklat sedan minst två år. I stället för en uppdatering av RawShooter (med bättre färgåtergivning) fick jag någonting som inte passar in någonstans i flödet. Capture One är visserligen något långsammare att jobba med än RSP, men det blir bättre kvalitet på bilderna, så det går väl på ett ut.

Pixfer ( 0kr )
CaptureOne ( 0kr, kampanj annars $ 99 )
PSP9 ( 600-700 kr ) + några plugins
IMatch ( $ 60 )
SyncBack ( 0 kr )

Dessa fem produkter gör det man vill att de ska göra från minneskort till färdiga bilder, inklusive backup på extern disk. Mycket kan styras med script eller andra förinställningar.
Eftersom varje program begränsar sig till ETT område kan jag lita på att den som skriver programmet lägger sin själ i att göra det så bra det överhuvudtaget går (undantaget är förstås PSP som inte har blivit bättre i nyare versioner).

Jag har aldrig känt att Adobe optimerar och löser problemen ordentligt, man prioriterar nya funktioner och programmen bara växer. Dessutom har de en prissättning som jag inte kan acceptera som privatperson. Ja, jag vet att jag inte behövde betala pengar för min LR-licens, men det kostade en snabb och genomtänkt RAW-konverterare.

Om jag däremot skulle börja skapa ett arbetsflöde från scratch, då kanske jag hade kunnat nöja mig med vad LR kan erbjuda.

/ Paj

damir skrev:
MacPro med 5GB RAM är inte precis vanlig dator som de flesta har hemma :) Dubbla Xeon processorer med så mycket minne är ett självklarhet att LIGHTROOM fungerar bra.

Hehe.. kanske inte, men Lightroom använder som mest 200% processorkapacitet, alltså två kärnor. Så jag tror inte det har så mycket att göra med just processorerna. Däremot hjälper det ju med RAM-minne. Det är inte en jättestor kostnad att idag maxa sitt ramminne, eller åtminstånde slänga på tillräckligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar