Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmar och magnetfält

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Hej, har förstått att det magnetfält en lcd skärm avger är lägre än det en crt skärm avger, men hur pass stor är egentligen skillnaden?
Frågar eftersom jag misstänker att jag är känslig för magnetfält, vilket i och för sig är omdiskuterat om man kan vara...
Bengt

Är du känslig eller ängslig för magnetfält och strålning ska du absolut ha en platt skärm.
Den fungerar helt annorlunda och avger inte elektromagnetisk strålning riktad mot betraktaren.

BugEyes skrev:
Den fungerar helt annorlunda och avger inte elektromagnetisk strålning riktad mot betraktaren.

Ljus är ju också elektromagnetisk strålning. Men man kanske inte blir känslig mot så höga frekvenser.

Är det själva magnetfälten som är problemet, eller är det kopplat till nätspänningens frekvens på något sätt? Switchade nägaggregat, som finns i t.ex. lcd skärmar, sänder ofta ut rätt mycket elektromagnetiska störningar.

Om man redan har en CRT-skärm kan man minska magnetfältets styrka genom att regelbundet avmagnetisera lindningarna. Många CRT-skärmar har en möjlighet till detta via skärmen setup. Man bör även stänga av skärmen med dess strömbrytare då många skärmar kör en avmagnetisering vid påslag. Om skärmen hämtar nätspänning via datorn och om man då inte använder skärmens brytare utan låter skärmen slockna tillsammans med datorn kommer skärmens lindningar att succesivt mättas varvid magnetfältet blir maximalt.

Och vill man minimera magnetfälten så rekommenderar även jag en flatskärm. Men helt fritt från magnetfält lär det vara svårt att få.

Problemet med en CRT-skärm är att elektronstrålen styrs av elektromagneter. Strålningen från svepet kan skärmas mer eller midre effektivt men elektromagneten behövs för skärmens funktion. En LCD-skärm har ingen elektronstråle som sveper och således inga elektromagneter. Det enda som avger elektromagnetisk strålning att tala om i en LCD-skärm är transformatorn i nätaggregatet. Nu är det iofs omdiskuterat om det verkligen är den elektromagnetiska strålningen som vissa reagerar på. Mer troligt verkar vara att det är flimmret i skärmen. Även i det avseendet är en LCD-skärm betydligt bättre än en CRT-skärm.

Tack för svaren, det lutar åt att skaffa lcd skärm under tiden skall pröva att avmagnetisera den jag har, tack för tipset! Skall också pröva att öka avståndet till skärmen, visst är det så att magnetfältsstyrkan avtar ganska tidigt om man flyttar längre ifrån?
Ger större skärm kraftigare fält?

Har för mig det fanns platta skärmar med separat nätdel för par år sedan...
Kanske inte fel o kika i butik om det finns i närheten.
Blir nog inte bättre än lös nätdel som placeras så långt bort sladden räcker.

Mvh
Hampus

Det är inte alls säkert att en LCD, TFT eller plasmaskärm ger ett mindre elektromagnetisk växelfält än en CRT-skärm. En LCD-skärm från Dell som jag mätte på hade en spänningsomvandlare i nederkanten av skärmen och den riktade ett kraftig elektromagnetiskt växelfält rakt mot användaren!
Att avmagnetisera en CRT-skärm påverkar inte det magnetiska växelfältet utan hindrar att statiska uppladdningar ger förvrängningar av bilden.

Ett sätt att enkelt kolla läget är att införskaffa en elektromagnetfältsmätare från Clas. (32-7603, 298:) Denna apparat används faktiskt yrkesmässigt av bl a skyddsingenjörer.
/Harald

Ja, magnetfältens styrka avtar med kvadraten på avståndet. Men det är lugnt med en CRT, fältstyrkan är låg redan nära skärmen och eventuella hälsoproblem brukar normalt sett kunna härledas till torr/dålig inneluft samt psykosociala faktorer (stress). Det finns saker som avger betydligt starkare magnetfält i så fall, till exempel dörröppnare, larmbågar och klockradioapparater. Se bara till att ha skärmen kopplad till ett jordat uttag, den är gjord för det och avger mycket svagare magnetfält om den är jordad (plus att den håller längre).

Men trots att en CRT-skärm med alla rimliga beviskrav är att se som harmlös tycker jag ändå att det är en bra idé att kasta ut den. En TFT har (nuförtiden) bättre färgåtergivning, är mer lättplacerad, och anstränger inte ögonen eftersom man får en skarp bild som är fri från flimmer. Men jag tycker som sagt också att du ska kolla upp din övriga arbetsmiljö, det kan lösa problemet bättre än något skärmbyte.

Jag tycker att det är en grov förenkling att säga att det är lugnt med CRT-skärmar. Vissa har ett strålfält som ligger nära TCO-värdena. En typ av ATI-skärm ”kroknade” efter några månaders användning och strålade så mycket så att användarna fick brännskador!
Men visst är det viktigt att fixa till sin arbetsplats i övrigt också och även lära sig känna igen symptom på att allt inte är bra. Om det t ex börjar sticka i huden i ansiktet så kan det vara ett tecken på för kraftigt strålande CRT-skärm eller för torr luft. Gör man ingenting åt det så kan man få ytterst svårbehandlade eksem. Samma sak är det ju med en arm som håller på att bli överbelastad. Första larmsignalen brukar vara stickningar i muskelfästena på överarmen alldeles ovanför armbågen. Kanske behöver man då ett bättre ”armstöd” så att man lättare kan ta ”mikropauser”.
/Harald

Att avmagnetisera lindningarna i en CRT-skärm minskar definitivt det magnetiska fältet runt skärmen. Det går mycket lätt att mäta. Har själv i mitt dagliga arbete råkat ut för att få mätningar kvaddade av att jag hade glömt att avmagnetisera datorns skärm. När jag väl avmagnetiserat lindningarna var det inga som helst problem att göra om mätningarna.

Nu sysslar jag i och för sig med mätteknik inom högfrekvens och mikrovåg och inte med datorer. Men att avmagnetisera CRT-skärmen är något som även mina kollegor har erfarit vara effektivt för att reducera magnetfälten runt skärmen då en mättad lindning bidrar till att fältet blir kraftigare.

Om det sedan är magnetfälten,elektrostatiska fält eller annat som orsakar problemen för många är något som ingen tycks ha full koll på. Kanske är det en kombination av många faktorer som orsakar problemen. Men oavsett vilket så måste den som upplever problem bemötas med all respekt. Det är ju endast han/hon som verkligen vet hur besvären är.

FotoGunnar skrev:

Om det sedan är magnetfälten,elektrostatiska fält eller annat som orsakar problemen för många är något som ingen tycks ha full koll på. Kanske är det en kombination av många faktorer som orsakar problemen. Men oavsett vilket så måste den som upplever problem bemötas med all respekt. Det är ju endast han/hon som verkligen vet hur besvären är. [/B]

Läste om elöverkänslighet att symptom som oregelbunden puls, blodtrycksförändringar och sköldkörtelförstoring kan förekomma, i mitt fall kan det likagärna bero på överträning, jag får helt enkelt prova mig fram
Bengt

Jag tycker att det är en grov förenkling att säga att det är lugnt med CRT-skärmar. Vissa har ett strålfält som ligger nära TCO-värdena. En typ av ATI-skärm ”kroknade” efter några månaders användning och strålade så mycket så att användarna fick brännskador!
Men visst är det viktigt att fixa till sin arbetsplats i övrigt också och även lära sig känna igen symptom på att allt inte är bra. Om det t ex börjar sticka i huden i ansiktet så kan det vara ett tecken på för kraftigt strålande CRT-skärm eller för torr luft. Gör man ingenting åt det så kan man få ytterst svårbehandlade eksem. Samma sak är det ju med en arm som håller på att bli överbelastad. Första larmsignalen brukar vara stickningar i muskelfästena på överarmen alldeles ovanför armbågen. Kanske behöver man då ett bättre ”armstöd” så att man lättare kan ta ”mikropauser”.
/Harald

Jag är av annan uppfattning eftersom TCO-värdena redan i sig är tilltagna med extremt stor marginal upp till den gräns där det faktiskt finns vissa belägg för att människokroppen riskerar att ta skada. TCO-gränserna för magnetfält står på en ganska svag vetenskaplig grund, och där handlar det om ren försiktighet och inget annat (vilket iofs är ganska sunt).

Men jag håller med i övrigt, det är jätteviktigt att man har en bra arbetsmiljö som kropp och själ inte tar skada av. Det enda är bara att jag tycker det känns ganska absurt att på lösa grunder utse skärmarna till syndabockar när de flesta av oss sitter stilla för länge i dålig luft och konstig arbetsställning, när vi dessutom sakta men säkert stressar ihjäl oss själva. Men det är inte så många som brukar lyssna på det örat, och det är ju lite synd.

När det gäller problemen med ATI-skärmar så finns det givetvis referenser på detta. Den person som råkade ut för detta kontaktade den svenska ATI-supporten och beskrev problemet. ATI-supporten avvisade helt problemet och sa att deras garanti inte gällde för elallergiker och gnällmånsar. Personen kontaktade då en IT-konsult som kontaktade den amerikanska ATI-supporten. Där fick han veta att problemet var känt och att skärmen ABSOLUT INTE FICK ANVÄNDAS UTAN OMEDELBART SKULLE BYTAS UT. Felet berodde på att det vid ett visst komponentfel blev en justering i ett ändläge som gav mycket kraftig strålning. Den amerikanska supporten sa att skadan som kunde uppstå kunde medföra stora skadestånd till den drabbade. Den svenska supporten kontaktades och skärmen byttes ut med ”på platsen garanti”.

Efter denna händelse så bad jag en del föreläsare och kursledare att fråga om någon i en klass kände några obehag då de satt och jobbade vid sina datorarbetsplatser. I alla klasser fanns det en eller flera som ofta kunde känna stickningar och rodnad i ansiktet efter några timmars arbete. Flera personer sa också att problemen kunde upphöra om de bytte arbetsplats med grannen. Kanske är det så att vissa människor inte tål vissa bildskärmsfabrikat men inget speciellt fabrikat har kunnat pekas ut som mer irriterande än andra.

Läste en rapport om att råttor fick ”blodgenomslag” i hjärnbarken efter att ha varit utsatta för ”en godkänd mobiltelefon” under några timmar. Detta experiment var det ingen som trodde på men det har nu upprepats på ett tiotal platser i världen. Jag tror att man inte riktigt vet vad all strålning som omger oss egentligen innebär. Jag känner t ex en person som är elallergiker men att detta problem existerar förnekas ju fortfarande av etablisemanget…
/Harald

Det är egentligen ganska konstigt att etablissemanget inte vill kännas vid elallergiproblemet. Att man kan mäta de elektriska nervimpulserna kontaktlöst innebär ju rimligtvis att utifrån kommande fält även kan påverka nervsystemet.

Nu råkar det vara så att mig veteligen exiterar det inte någon bildskärmstillverkare som heter "ATI" på denna planeten, däremot finns det ett företag som tillverkar grafikkort som hetet Ati...
Och grafikkort är inte farliga...jo kanske om man äter dom... :)

Haraldus skrev:
Jag känner t ex en person som är elallergiker men att detta problem existerar förnekas ju fortfarande av etablisemanget…
/Harald

Etablissemanget har faktiskt tagit det på största allvar men problemet är att de problem som är associerade till elöverkänslighet inte verkar ha med el att göra. Problemen kan t.ex. inte provoceras fram genom att exponera en ovetande patient/försöksperson för elektriska fält. Eller som Kjell Hansson-Mildh på arbetsmiljöinstitutet (som är en av dem som forskat mest på fenomenet) säger: "Ju mer jag forskar om effekter från elektriska och magnetiska fält - desto mindre tycks det handla om el!"

Faktum är dock att många uppvisar symptom och upplever problem vilket naturligtvis ska tas på största allvar. Ofta verkar det som att dålig psykosocial och fysisk miljö på arbetsplatsen inverkar negativ på fenomenet och upplever man problem är det viktigt att försöka se till alla faktorer som kan påverka.

När det gäller bildskärmar vet man i alla fall att s k mastceller kan aktiveras. Detta skulle kunna förklara den rodnad som vissa ibland upplever sig få. Så visst kan det vara motiverat att byta till en lågstrålande bildskärm. Upplever man svårare symptom som t.ex. hjärtklappning, ångest, oro, koncentrationssvårigheter etc. så bör man ta kontakt med sin företagshälsovård eller motsvarande för att få rätt sorts hjälp för sannolikt är det inte endast en faktor som är orsaken till symptomen.

Ni som verkligen verkar kunna det här, om jag skaffar /lånar en mätare, hur många nT är acceptabelt vid skärmen/på "arbetsavstånd?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar