Annons

Skärm på stativet

Produkter
(logga in för att koppla)

Slan

Aktiv medlem
För visning av bilder.

Det finns ju utgång på D70:n till video så man kan se bilderna på tvn o så, borde ju funka att koppla en liten skärm dit, så man ser på et ungefär hur bilden kommer se ut..
 

Bilagor

  • idé till fotovisning.jpg
    idé till fotovisning.jpg
    11.8 KB · Visningar: 605
nja

De är inte så tunga, inte så stora heller.

7" skärm.
 

Bilagor

  • 11-11234520511.jpg
    11-11234520511.jpg
    8.3 KB · Visningar: 549
Är det inte D70:n som på alla andra kameror jag har sett att dom inte kan visa video-out "live"?

Dvs kan bara användas i bildvisningsläge. Men håller med om att det hade varit fräckt att kunna göra det. Då borde man kunna ha den som video-kamera eller webb-kamera :)


//Tomas
 
Jovisst! Så är det!

Endast färdiga bilder kan visas. Sensorn ser ingenting pga slutare och spegel innan bilden tas.

Ett bättre alternativ är då en laptop och Nikon Capture. Då kan man styra kameran ifrån PCn och bilderna kommer direkt in i datorn.

/AnWi
 
Kolla också bildkvaliteten. Många kameror matar bara ut bilden i samma upplösning som den visas på kamerans inbyggda skärm.

Känner inte till hur det är med D70, men med D1x och D2h finns ingen kvalitet att vinna genom extern skärm. Åtminstone inte vad gäller skärpa.
 
Har man gott om pengar och viljan att bli av med dem kan man ju skaffa en tablet-pc och montera på stativet. Jag kan inte d70 men canon har ivf programvara för att ladda bilderna direkt till datorn via usb.

Men det blir ju inte direkt billigt. runt 15.000 ligger den billigaste tablet-pcn jag har sett på.

Men det vore ju lite tufft. Och så behöver man inget minneskort...
 
Parcifal skrev:
Jag kan inte d70 men canon har ivf programvara för att ladda bilderna direkt till datorn via usb.
Precis vad Nikon Captures Camera Control gör.

Annars så funkar det fint med att ansluta D70:n till TV (eller en sådan där liten skärm förutsatt att den nu har en videoingång). Det som händer är att den bakre LCDn stängs av och allt visas på TVn istället. Alltså får du se din bild direkt efter att du tagit den såtillvida du inte stängt av detta i de egna inställningarna. Du kan alltså zooma och gå in i menyer precis som om det var den vanliga skärmen.

Dock så skärps bilden inte upp vilket gör att kvaliteten inte är den bästa, faktiskt förhållandevis kass. Jämför jag tex med min Pentax Optio WR33 som också har möjlighet att ansluta till TV så ger den en betydligt trevligare bild med mer "omphff" i.

Att skicka över bilderna till PC går långsamt då det rör sig om USB 2.0 Full-speed (dvs samma hastighet som USB 1.1). Det är avsevärt långsammare än USB 2.0 Hi-speed eller skrivtid till minneskortet. Plågsamt långsamt om man skjuter NEF eller NEF+Basic.

Annars en kul idé med lilla skärmen. Skulle jag ha några tusenlappar över och lite för mycket tid över skulle jag kanske göra något sådant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.