Annons

Sjösjuk på Nikon 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

pareli

Aktiv medlem
Min Nikon 12-24 uppvisar en helt sjuk distortion på 12 mm. Både tunn- och kuddformig- och måsvingedistortion samtidigt, som är helt omöjlig att korrigera.
Blir alldeles snurrig av att se på bilderna.

Någon som har liknande erfarenheter?

Skall lägga upp ett bildexempel snarast...

Kan du inte rita dit pilar? Jag ser inte några fel i bilden förutom ugnsluckorna som ser lite skumma ut.

Eller borde jag skaffa nya glasögon? ;-)

mohei skrev:
Kan du inte rita dit pilar? Jag ser inte några fel i bilden förutom ugnsluckorna som ser lite skumma ut.

Eller borde jag skaffa nya glasögon? ;-)

Jag har också glasögon, det är kanske distortion i dom? ;-]
Jag skall rita lite i bilden...

Ser kul ut :)

Är du säker på att luckor och väggar verkligen är rakt monterade? Hehehe

Ojoj.. nu gungar det som sagt.. blir kul att fortsätta programmera på jobbet.

Det kan ju vara en viss skevhet i luckorna, men inte i taklisten och sockeln...
I vilket fall som helst, så känns bilden helt konstig när man ser på den.
Om man försöker korrigera den tunnformiga distortionen i ytterkanten, så förstärker man den kuddformiga i mitten. Effekten blir bara värre... Suck.

Om bara distortionen hade varit likformig, hade det inte varit något problem att korrigera. Alla extrema vidvinklar har ju sina egenheter.

Tyvärr kan nikkor 12-24 vara svår att korrigera i efterhand men man får ta fördelarna med nackdelarna. Personligen hoppas jag på ett fast 14mm i DX version.

pareli skrev:
Har du testat den 14/2.8 som finns nu?

Nej tyvärr. Den går att få tag i för 13000kr så jag funderade på den eller 12-24mm innan jag bestämde mig för den senare. Det är ju få säljare som har 14mm hemma så att man kan prova den och för att få tag på den för 13000 måste man beställa från tyskland. Lite väl mycket grisen i säcken tycker jag.

thomasmarquart skrev:
jag använder hugin (http://hugin.sourceforge.net/), en frontend till panorama-tools.

såhär valde jag kontrollpunkterna: http://thomasmarquart.net/tmp/hugin.jpg

eftersom jag la tyngden på kanterna och var inte särskilt noggran kan det finnst finnas något kvar i mitten :)

Snyggt! Betydligt mer avancerat verktyg än vad jag har hittat hittills.
Men, det tar för lång tid att hålla på med detta.
Kan man lägga in ett visst objektivs distortion och automatisera processen?

ja, det kan man.

det går dock snabbare än man tror. den känner igen att det är en vertikal eller horisontal linje man markerar och finslipa positionerna automatiskt också - man behöver alltså inte klicka noggrannt.

pareli skrev:
Snyggt! Betydligt mer avancerat än vad jag har hittat hittills.
Men, det tar för lång tid att hålla på med detta.
Kan man lägga in ett visst objektivs distortion och autmatisera processen?

Skulle precis nämna att det finns ju program som gör sådant... kolla in PTlens på http://epaperpress.com/ptlens/ jag har dock ingen egen erfarenhet av programmet men det kostar ju inget att prova 10 bilder.

Tack för ett utmärkt tips, Thomas!
Skall utforska det programmet...
PTLens har jag hört om tidigare. Bör också testas ordentligt...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto