Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Självutlösare på Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

CooCii

Medlem
Hej!
Fick ett stativ i julklapp och skulle ta några test bilder på mig själv med det.

När jag hade min nikon D80 fokuserade självutlösaren själv, fungerar det inte på Nikon D300 ?

Måste man ställa in fokus själv innan, blir lite svårt när jag både är fotograf och motiv. Några tips på hur jag kan lösa problemet? Svårt att förklara men hoppas ni förstår!

Mvh Maja

Det fungerar inte för mig heller och inte heller verkar det finnas något menyval under autofokus som löser problemet, så tyvärr går även jag bet på en lätt lösning.

Alternativet är väl att köra manuell fokus på något föremål som du placerar där du ska stå och sedan plockar bort föremålet, trycker på knappen och placerar dig själv på rätt ställe...

God fortsättning!

Välj funktionen intervalltimerfotografering med starttid "Nu", 10 sekundersintervall, 2 intervall med 1 bild. Den första bilden tas omgående men den andra efter tio sekunder. Kameran fokuserar för varje bild. Den första exponeringen hinner du inte ställa upp dig på, men väl på den andra. Sedan finns det många andra möjligheter med denna funktion.

Det enklaste är väl att en gång för alla ställa in kameran att BARA fokusera med ON-OF knappen. Är praktiskt i många sammanhang. Fokusera sedan på en punk där du avståndsmässigt skall befinna dig, klart! Trycka av och gå och sätt dig.
Mvh
JB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar