Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Självutlösare i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

E.Johansson

Ny medlem
Hej!
Jag har stora problem att få till bra bilder i mörker (nattsvart). Har en Nikon D3100.
Jag tar bilder på mig själv med självutlösare och fokus är kass! När jag trycker på knappen så fokuserar den på något men jag står ju inte framför linsen då! Om jag försöker mig på manuell fokus så har jag ju ingen föremål att fokusera på eftersom jag återigen inte står framför linsen. Dessutom är det svårt att manuella i mörker. Hoppas ni kan komma med några tips. Är totalt kass på fotografering i övrigt så om ni svarar tänk på att ni förklarar för en idiot;) / Elias

Sätt en "käpp" där du skall stå.
Fokusera på käppen.
Slå över till manuell fokus.
Byt ut dig mot käppen och knäpp bilden.

Klart!

Ok. Tack! Men kan någon tipsa lite djupare och inställningar osv tex. vilket mode? Skall man använda nattläget eller kan man göra bättre inställningar själv?

Ok. Tack! Men kan någon tipsa lite djupare och inställningar osv tex. vilket mode? Skall man använda nattläget eller kan man göra bättre inställningar själv?

Ställ in bländarprioritet ("A") och välj en lagom bländare, kanske 5,6. Låt kameran välja tid åt dig. Tänk på att kameran vill göra en "korrekt" exponering, dvs få bilden lika ljus som på dagen. Om det inte är vad du vill, får du göra en kompensering, t.ex. -2 eller -3 steg.

Det går nog fort att få till det du vill genom att göra några provbilder på den där käppen Erik talar om.

Per.

Kolsvart ute? En regäl led-ficklampa är inte dumt medan man ställer skärpan. Sen släcker man lampan och tar bilden. Eller så sätter man på blixten, låter hjälpljuset ställa skärpan, och stänegr av blixten.

ANNONS