Annons

Självkritik - intetsägande bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

refo

Aktiv medlem
Undrar om någon med mig emellanåt har reagerat på de ibland "intetsägande" bilder som läggs ut här på Fotosidan? Jag kanske kastar sten i glashus (med mina amatörbilder - men det är inte det saken gäller här) men menar på att (t.ex) intetsägande dussinbilder på katten därhemma eller (t.ex) en alldeles ordinär solnedgång och liknande, etc kanske inte riktigt hör hemma här... Vad anser ni?

En del lägger t.o.m ut 3 - 4 liknande bilder på (t.ex) söte lille Kalle som sover... Med "självkritik" menar jag INTE förbud eller censur - eller att jag vill hämma någon i sin utveckling :) utan mer att man själv, som fotograf, är kritisk och kanske funderar både 2 och 3 ggr på VARFÖR man publicerar just DEN bilden. En ödmjuk fråga man då (innan publiceringen) kanske bör ställa sig är "Vad är ett bra / dåligt foto"?

Missförstå mig nu rätt :) men har vi inte (tyvärr) alltför många sådana bilder av "intetsägande" karaktär som läggs ut här på Fotosidan? Vad tycker ni - skall vi kanske börja ge betyget 1 till dessa bilder :) med en frågande kommentar till bildbetyget typ, "-Vad vill du egentligen säga med den här bilden?" Eller skall vi fortsätta att "blunda" och inte "bry oss" om dessa bilder? Var går gränsen? Bör det finnas en gräns - och hur sätter man den isåfall? Vem / vad avgör kvaliten på en bild? Du själv? Betyg 1? Förslag...?

/ Mvh Mikael

refo skrev:
Undrar om någon med mig emellanåt har reagerat på de ibland "intetsägande" bilder som läggs ut här på Fotosidan? Jag kanske kastar sten i glashus (med mina amatörbilder - men det är inte det saken gäller här) men menar på att (t.ex) intetsägande dussinbilder på katten därhemma eller (t.ex) en alldeles ordinär solnedgång och liknande, etc kanske inte riktigt hör hemma här... Vad anser ni?

Jag anser att alla som lägger upp sina bilder i syfte att få kritik på dom hör hemma. Oavsett vad bilden föreställer eller vilken "nivå" den ligger på. Det blir konstigt att utesluta vissa motiv eller vissa nivåeer tycker jag.

Även om jag inte intresserar mig för alla bilder som publiceras på fotosidan tycker jag ändå att alla bilder ska få höra hemma här. Så länge en bild följer lagar och regler ska den få publiceras. Själklart bör man själv veta varför man lägger upp bilden, men jag har svårt för att andra människor ska komma och tycka att vissa bilder "kanske inte riktigt hör hemma här".

Fast man laddar väl oftast ner bilder för att få kritik på dem? Jag kan tycka att de bilder som är lite sämre/intetsägande oftas är i mer behov av konstruktiv kritik än de riktigt bra. Sen kan det kanske vara svårare att ge kommentarer till bilder man inte förstår meningen med, men då kan man väl göra som du själv nämnde - fråga snällt vad det var fotografen ville visa eller ge för känsla med bilden.

Sen kan jag hålla med om att det är onödigt att ladda upp flera nästan likadana om det inte är för att få kommentarer på något där man måste jämföra dem. Men då får man skriva det också annars lär man inte få de kommentarer man vill.

Att en bild inte förmedlar någon känsla till dig som betraktare kan mycket väl vara intressant och lärorik kritik till fotografen. Det är ett "nybörjarfel" att inte kunna avskärma sina egna känslor runt den härliga katten eller barnet, man missat att betraktaren som inte känner motivet inte känner samma sak. Tror jag...

Så våga skriv det, men på ett pedagogiskt och vänligt sätt istället för "ta bort skitbilden" - vilket garanterat får fel effekt.

alla måste vi börja nånstans.
själv tog jag "intetsägande" solnedgångsbilder när jag var 14, men lite kritik fick mig att gå vidare.
det är inte alls självklart att man direkt kommer till insikt om vad som är en "intetsägande" bild i början av fotointresset, snarare tvärtom. alla är barn i början.
så istället för att fråga varför i en forumtråd, så tala om i konstruktiv kritikform under själva bilderna hur vederbörande fotograf ska komma vidare från sina "intetsägande" bilder.

Hmmm...

Tack för era tänkvärda kommentarer. Jag kommer att se på "intetsägande" bilder med större ödmjukhet framöver...

Jag har lite svårt för att kommentera bilder med: "Vad vill du säga med den här bilden" eller "Det är en ganska intetsägande bild" eftersom jag själv inte har några talande budskap i mina bilder, de är ganska så tysta.

refo skrev:
En del lägger t.o.m ut 3 - 4 liknande bilder på (t.ex) söte lille Kalle som sover... Med "självkritik" menar jag INTE förbud eller censur - eller att jag vill hämma någon i sin utveckling :) utan mer att man själv, som fotograf, är kritisk och kanske funderar både 2 och 3 ggr på VARFÖR man publicerar just DEN bilden. En ödmjuk fråga man då (innan publiceringen) kanske bör ställa sig är "Vad är ett bra / dåligt foto"?
/ Mvh Mikael

Jag håller med fullständigt, man borde tänka efter 2 gånger innan man lägger upp en bild här
jag har svårt snart att hitta några bra bilder här, man ser bara en massa upprepningar

/simon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar