Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sitens namn på min bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en modell som lagt upp mina bilder på Talang.nu, med mitt godkännande förstås. Men märker nu att dom (hemsidan)lagt på texten Talang.nu på mina bilder. Har även märkt att det blir mer och mer vanligt på olika hemsidor.

Först blev jag ganska arg men när jag lugnat ner mig så kan jag inte bestämma mig om jag skall bråka eller inte. För jag månar om modellen och ser inte Talang.nu som något större hot mot min verksamhet.

Men vill nu ställa frågan till er andra vad ni tycker om detta fenomen och vad ni som varit med om det tidigare gjort.
 

Bilagor

  • 2516_295045440978432.jpg
    2516_295045440978432.jpg
    15.9 KB · Visningar: 420
Hej

Japp, de har det på mina bilder också, men som du säger, man tänker på modellen.

Just den siten stänger dessutom av modeller som är för framgångsrika i det udda röstningsystem de har.

Roine
 
Jag har en sida och där har vi valbart om man vill markera de bilder man lägger upp med en "tag". Varför har vi då emblemet? Jo, för att dels skydda bilden från att folk använder bilderna (visst, man kan beskära bort det lilla i kanten) och dels för att det ger oss reklam i viss mån om bilderna länkas.

Just att det är valbart tror jag kan vara en väg genom..

// Jocke
 
Varför inte lägga till ett © fotograf XX XXX i nedre hörnet av bilden?
För att förtydliga vem som tagit bilden och äger rättigheterna.
 
Men fösvinner det inte då om bilden hämtas från sidan, medan sidans namn ligger kvar?

Eller ligger det som kod över bilden?

Jag lägger gärna in mitt namn i nedre hörnet på bilder som kommer hamna på modellsajter.

Om någon tycker det stör är ointressant för mig.
 
Lägga in sitt eget märke i bilden

Att lägga in copyright märke i alla bilder är ett alternativ, men i detta fallet så kan jag ju inte göra det i efterhand, då får jag ju ta striden med Talang.nu och kräva att dom byter ut dem.

Vet inte om jag vill ta striden för är dom inte medgörliga och seriösa så kan dom slänga ut modellen från siten istället och det vill jag inte.

Vill gärna ha era synpunkter om fenomenet, gott eller ont. Bra för att skydda att bilderna inte sprids eller ont för dom ändrar i bilden och kränker vår konstnärliga rätt till bilden.

Så fotografer förena eder och upp till kamp eller inget att bry sig om för det är vedertagen praxis ?????
 
Jag tycker att siten borde ha era © "namn" under bilden. Någon modell kanske tycker att ni har tagit bra bilder och vill också bli fotade av er.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.