Advertisement

Annons

Sirui Vs.Leofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, som ni kanske förstår så tänker jag införskaffa ett nytt rese-stativ från någon av de nämnda producenterna, då jag förlorade mitt medhavda dito bokstavligen på någon väg i Taiwan, där jag spenderat årets semester. Har sedan tidigare använt mig av Sirui (det numera förlorade stativet var av nämnda fabrikat) och har egentligen bara gott att sägas om denna producent av kamerastativ (har ytterligare två stativ från Sirui), men jag har förstått att Leofoto gör högkvalitativa (?) stativ (också), men jag har ingen erfarenhet av Leofoto så jag tänkte höra mig för av er som (gärna) provat bägge, om de är likvärdiga, eller om det är någon reell skillnad i användarupplevelsen och utförandet/kvalitén i nämnda produkter.

För er som har erfarenhet får gärna komma med förslag på lämplig kombination av stativ/kulled för resefoto, d v s, det tänkta användningsområdet är att det skall vara ett rese-stativ, och därmed inte allt för tungt, m a ord. Dessutom vill jag inte ha något stativ med mitt-pelare, utan det skall vara ett utan. Som mest skall det klara av att bära ett FF-hus och ett 70-200 utan bekymmer och skakningar, även om det är lite vind, t ex.
 
Jag har både Sirui och Leofoto det förstnämda är aluminium och betydligt billigare än Leofotot så jämnförelsen är väl inte så bra.Men jag är väldigt nöjd med
Leofoto LS-325C+LH-40 kolfiberstativkit
kanske inte lättaste resestativet men stadigt och utan mittpelare och enligt min uppfattning högkvalitativt och bra pris med Fotosidan rabatt
 
Leofoto presterar riktigt bra i testerna på den fina sidan www.thecentercolumn.com.

Mest därför har jag varit nyfiken och slog till på ett LS-364C nu när DEXT hade så väldigt bra pris i veckan.

Från Sirui har jag bara ägt Traveler-serien och den tycker jag inte är jämförbar med Leofotos grejer. Mycket rangligare och benlåsen på Leofoto är trevligare med kort slaglängd och distinkt känsla. Jag har dock inte känt på nya AM-serien från Sirui som blivit mer lik Leofoto (eller RRS kanske man ska säga...) i konstruktionen. De kan mycket väl ha kommit ikapp nu när de valt att övergå till liknande lösningar.

Jag blev faktiskt så nöjd att jag funderar på att sälja mitt Gitzo Mountaineer och köpa något annat kul för pengarna.
 
Jag har både Sirui och Leofoto det förstnämda är aluminium och betydligt billigare än Leofotot så jämnförelsen är väl inte så bra.Men jag är väldigt nöjd med
Leofoto LS-325C+LH-40 kolfiberstativkit
kanske inte lättaste resestativet men stadigt och utan mittpelare och enligt min uppfattning högkvalitativt och bra pris med Fotosidan rabatt
Tackar för inspelet, det skulle kunna vara ett alternativ, men det förefaller vara ett stativ med mittpelare (?) och det vill jag inte ha. Sedan kan jag inte riktigt klura ut om den angivna vikten är med eller utan kula, men jag skall tittas lite närmare på det.
 
Jag har inte använt Leofoto (men är sugen), men har ett Sirui R-3213X med en Sirui kulled. Med tanke på vad jag betalade för kitet så skulle jag faktiskt inte rekommendera Sirui. Benlåsen kärvar och en plastinsats som håller benen på plats gick sönder efter bara ett par år. Och kulleden blir jag inte heller riktigt vän med.
Däremot Benro har jag ett par relativt billiga stativ och kulleder som är riktigt trevliga. Så jag slänger in Benro som en kandidat. Har tyvärr ingen modellbeteckning på stativet där.
 
Har ett Leofoto enbensstativ och är på det stora hela nöjd sett till priset men benlåsen är inget vidare. Det har hänt mer än en gång att dom hoppat isär och jag har fått trycka ihop dom igen, hittils har det gått bra men det vore klart olyckligt om det hände vid fel tillfälle.
 
Med tanke på vad jag betalade för kitet så skulle jag faktiskt inte rekommendera Sirui. Benlåsen kärvar och en plastinsats som håller benen på plats gick sönder efter bara ett par år.
Tråkigt att höra. Det (numera) förlorade stativt hade jag använt ganska sparsamt, (så med de flesta fotopryttlar jag äger), men de tillfällen jag använde det, tyckte jag att det fungerade bra, inte minst var jag väldigt nöjd med kulleden (K20X). Men som sagt, jag hade använt det stativet tämligen sparsamt.
Däremot Benro har jag ett par relativt billiga stativ och kulleder som är riktigt trevliga. Så jag slänger in Benro som en kandidat.
Ja, du är inte ensam om att rekommendera Benro och om Nigel Dawson (som är en professionell fotograf) tycker att Benro håller för hans fotograferande, borde det göra det för mig också. Alternativt går jag "all in" och satsar på ett stativ från RRS eller Gitzo.

Har ett från RRS sedan tidigare, (men alldeles för stort för att resa med) och kulan är synnerligen trevlig att använda. Tyvärr har det en prislapp därefter, men bättre att "cry once" (om man inte förlorar det på vägen, d v s), men jag kommer att försäkra mig om att inte upprepa det misstaget (igen). Nåväl, vi får se var det landar, sökandet fortgår.

Tackar särskilt för länken med jämförelsetesten ovan, det gör processen betydligt enklare.
 
Har ett Leofoto enbensstativ och är på det stora hela nöjd sett till priset men benlåsen är inget vidare. Det har hänt mer än en gång att dom hoppat isär och jag har fått trycka ihop dom igen, hittils har det gått bra men det vore klart olyckligt om det hände vid fel tillfälle.
Ja, det låter ju verkligen ingen vidare, som vanligt så får man vad man betalar för. Vad spelar det för roll om det utseendemässigt ser aldrig så bra ut, om det ändå inte levererar som det är avsett för. Ingen ide att snåla här, antar jag, även om jag gärna vill tro att det finns högkvalitativa stativ inom räckhåll för en vanlig löneslav, s a s. Men det kanske är en utopi !?
 
Å andra sidan kan jag tycka att krånglande shims i benlåsen är ett relativt enkelt problem att lösa. Antingen genom att köpa nya shims (som både Sirui och Leofoto säljer) eller genom att använda fantasin och hitta på någon egen mer hållbar lösning om man vill ha en permanent fix. Använder man något starkare material och limmar fast det så håller det troligen livet ut.

Även Gitzo och RRS har tunna plastshims som håller bensegmenten på plats. Jag har fått byta någon enstaka på mitt Gitzo.
 
Å andra sidan kan jag tycka att krånglande shims i benlåsen är ett relativt enkelt problem att lösa. Antingen genom att köpa nya shims (som både Sirui och Leofoto säljer) eller genom att använda fantasin och hitta på någon egen mer hållbar lösning om man vill ha en permanent fix.
Det finns inga problem, bara lösningar som en klok person sa till mig för många år sedan. Men om man läser testerna som finns i angivna länk ovan, och inte minst sammanfattningen av densamme, så kan man konstatera att det finns andra parametrar än krånglande shims att ta hänsyn till, vid införskaffade av ett stativ.

Det är sannolikt ingen slump att just RRS och Gitzo placerat sig högst i jämförelse.
 
RRS verkar tillverka de bästa kompakta stativen men priset...
Jo, jag vet. Nämnde ju att jag har ett sedan tidigare (med tillhörande kula från nämnda företag) och då (när jag köpte det), var det inte direkt gratis heller. En klen tröst i sammanhanget är ju att den sista skjortan har ju inga fickor (som bekant).
Vad gäller Gitzo så presterar ju faktiskt Leofoto bättre i mätningarna än motsvarande Gitzo i den storleksklass du efterfrågar.
Nu skall jag vara ärlig och säga att jag har inte detaljstuderat sammanställningen utan helt krasst hoppat till slutsatsen, men om det är så som du säger, får jag titta en gång till, noggrannare. Under tiden kanske du kan länka till det stativ (med tillhörande kula), där ditt påstående framförs 😁 !?
 
De senaste åren har jag enbart köpt Leofoto och allt har varit toppen, men det är ministativ, tvåvägshuvud (gillar att justera en riktning åt gången), släde mm. Jag har ingen erfarenhet av deras större stativ men antar att de är minst lika bra. Har också ett äldre Benro i halvstorlek och ett ännu äldre Manfrotto för de högre höjderna
 
De senaste åren har jag enbart köpt Leofoto och allt har varit toppen, men det är ministativ, tvåvägshuvud (gillar att justera en riktning åt gången), släde mm. Jag har ingen erfarenhet av deras större stativ men antar att de är minst lika bra. Har också ett äldre Benro i halvstorlek och ett ännu äldre Manfrotto för de högre höjderna
Jag har ju inget att jämföra (med Leofoto), så jag är helt beroende av andras upplevelser/omdömen/tester av nämda produkter och utifrån informationen som kommer fram, försöker dra någon form av slutsats.

Men en sak kan jag med säkerhet säga; Varför betala mer än vad som är nödvändigt !?
 
Senast ändrad:
För den som kan finna det vara av intresse har jag precis lagt en order på ett stativ + kulled (separat, återkommer till det senare), innan rean på Dext tar slut. Varför jag landade i det beslutet att satsa på ett Leofoto istället för ett Sirui (eller RRS) har att göra med i huvudsak två anledningar; Dels för de av er som tidigare har erfarenhet av Leofoto har skrivit om era upplevelser av denna producent, men även för att jag läst på lite noggrannare om detta fabrikat, dels för att prisbilden (i jämförelse med RRS) är nästan 85 % lägre, och även om jag verkligen gillar RRS, så tror jag inte att det så mycket bättre att det motiverar en ökad prisskillnad på 85 % i jämförelse. Dessutom är jag ingen professionell fotograf och med tanke på hur sparsamt jag använder mina grejer, lär dessa prylar täcka mina behov. Dessutom blir det betydligt billigare att tappa bort detta paket, i jämförelse med vad det skulle kosta att tappa bort ett liknande stativpaket från RRS 😉.

Så vad blev det då !? Jo, det blev ett LS 364C stativ + LH-40 PCL Kulled + NP-60 panoreringsklämma.

Varför separat och inte i ett paket, kan vän av ordning fråga sig, då det fanns i ett liknande paket också, (LS-325C istället för som i mitt alternativ LS-365C) och svaret är enkelt; Av någon anledning kostar paketet (med LS-325C) 4 395 :-, men om man köper delarna separat (stativ+ kula) så går det på 3 290 :-. Nu skall det nämnas att det stativet jag köpte är ett LS-365C och inte ett LS-325C, skillnaden (vad jag kan se) är att mitt val saknar mittpelare i jämförelse med LS-325C, och det är precis så jag vill ha det.

Höjden blir i o m detta lite lägre, men det tror jag att jag kan leva med, jag kan inte se att det skulle vara sämre, snarare tvärtom. Ett enkelt val m a ord, (eller har jag missat något här 🤔) !?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.