Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sirius?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forestman69

Medlem
Sirius? Vad är detta för fabrikat? Har aldrig hört talas om det men har fått ett erbjudande om ett 70-210 objektiv till ett fantastiskt pris...

Någon som vet något mer om dessa / denna tillverkare?

Till Minolta eller Pentax?

Verkar vara ett gammalt zoom objektiv och dom brukar inte vara så mycket att hänga i julgranen

Med tanke på objektivkvaliteten för Sirius skulle priset inte vara fantastiskt ens ifall du skulle komma undan med att behöva betala bara fraktkostnaden...

Tyvärr.

Tillverkat av Cosina. De gjorde tidigare ett antal lågprisobjektiv som knappt höll kitobjektivskvalitet.
.

Med tanke på objektivkvaliteten för Sirius skulle priset inte vara fantastiskt ens ifall du skulle komma undan med att behöva betala bara fraktkostnaden...

Tyvärr.

Tillverkat av Cosina. De gjorde tidigare ett antal lågprisobjektiv som knappt höll kitobjektivskvalitet.
.

"kitobjektiv" ??
Erkänner att jag inte är så "slängd" i fotoslangen..
;-)

"kitobjektiv" ??
Erkänner att jag inte är så "slängd" i fotoslangen..
;-)
Kitobjektiv är de objektiv som brukar följa med för en billig peng när man köper ett kamerahus. De flesta stora tillverkare har dem. Det är oftast enklare normalzoomar.
"Kitobjektiv" i sig är inget vida spritt skällsord eftersom det finns de som är riktigt bra, så jag tycker jämförelsen haltar något.

Det är sant att det finns "kitobjektiv" som är alldeles utmärkta. Uttrycket kommer som du skriver från att i stort sett alla kameror med undantag av pro-kamerorna levereras i ett kit / paket med ett kamerahus plus ett s.k. normalobjektiv (numera ett normalzoomobjektiv).

Det var faktiskt Sigma som gav spridning åt innebörden "kitobjektiv = låg kvalitet" - de var först med att tillverka billiga normalzoomar av enklare kvalitet som passade till de stora märkenas kamerahus. Efter ett tag tog dessa själva upp den idén med massproduktion av enkla och mycket billiga kitobjektiv som kunde levereras med deras kamerahus för bara några hundralappars merkostnad.

Jag är för egen del övertygad om att uttrycket är vitt spritt, även om det naturligtvis hela tiden kommer in nybörjare som aldrig hört det. För nybörjare är förstås precis allting nytt och obekant...

"Kitobjektiv" med "riktig" kvalitet förekommer i enstaka fall. Några jag på rak arm kommer på är Olympus, NEX och Sony (15-50/2,8 SSM till SLT-A77), samt Pentax.
.

Ja, men inte som skällsord, som jag skrev. Så har inte jag upplevt det iallafall.
Jag har för min del upplevt att den huvudsakliga användningen av uttrycket "kitobjektiv" åtminstone under senare år har varit för att beteckna ett billigt objektiv av lägre kvalitet. Vilket det ju i de flesta fall också är numera, även om kvaliteten säkert räcker för de flesta (utom för oss foto-tokar), särskilt ifall man bländar ner något).

---
Precis. Därför är inga frågor på FS dumma:)
Verkligen inte! Hoppas att jag själv aldrig har skrivit något som kunnat tolkas så. Det har i alla fall aldrig funnits i mina tankar.

Det jag däremot nån gång har kunnat gå till storms emot är när någon har trampat på någon annan. Snarare alldeles för sällan, faktiskt.
.

Så när jag då som häromdagen såg en hyfsat billig Canon (hus) med medföljande Tamron (objektiv) till ett bra "paketpris" så kan man säga att Tamron-objektivet var ett "kitobjektiv" / "paketplugg"

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar