Annons

Simply Electronics

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har det gått 11 dagar sedan avbeställningen (och 23 dagar sedan beställningen), och jag har fortfarande inte fått tillbaka några pengar. Mailade dem igen för några dagar sedan, och fick ett nonsens-svar tillbaka om att de mailar en bekräftelse när återbetalningen skett.

Hur gick det? Fick du tillbaka pengarna av dem? Funderar lite på att köpa ett objektiv där. Men man blir ju lite orolig när man läser sånt här.
 
Hur gick det? Fick du tillbaka pengarna av dem? Funderar lite på att köpa ett objektiv där. Men man blir ju lite orolig när man läser sånt här.

Fortfarande inga pengar i sikte. Fick faktiskt ett mail från dem igår där de påstår att de äntligen har utfört återbetalningen. Om inte pengarna är tillbaks på kontot innan fredag blir det att kontakta banken. Har redan reklamationsblanketten utskriven...

Beställ från cameranu.nl eller kamera-express.nl istället.

Simply Electronics är den sämsta nätbutiken jag stött på sedan jag började handla på nätet 1997, punkt slut.
 
Jag har ej läst hela tråden, men några kommentarer från folk som handlat härifrån om SE.co.uk angående många produkter som visats vara i lager som framkommit efter att betalning skett att så ej har varit, i dessa fall har det tagit allt mellan 2 till 4 månader att få tillbaka pengarna vare sig med kreditkort och genom banköverföring givetvis ännu besvärligare.
Lita alldrig på deras lagerstatus när den är under 2 eller 3 beroende på vilken vara det är, det är lite som att spela lotto med simpelelektronik. Det var nåt med en garantigrej, men kommer ej ihåg hur detta gick, om jag hör den igen ska jag berätta om den.
 
Trackingnummer eller ej, tänk dig hur kul det skulle vara att behöva kontakta dem vid ett eventuellt garanti-ärende...

Jo, det är ju en risk man får ta. Men med tanke på hur mycket man sparar kan det ju vara värt det. Funderar på ett 70-200 f2.8 is II. Blir gaska stor skillnad mot Sverige eller andra EU butiker.

Verkar ändå som att flesta är ganska nöjda med SE men att vissa haft otur. Kan ju egentigen hända med vilken butik som helst.

Får hoppas att du får tillbaka pengarna.
 
De låga priser beror väl på att de kör Hong Kong-import. Priset är något högre än de UK-baserade Hong Kong-säljarna på ebay (de seriösa Hong Kong-säljarna dvs.) och de vill att man skickar prylarna enbart till dem själva vid eventuella reparationer etc.

Visst kan man ha otur oavsett var man handlar, men det verkar som att Simply Electronics har lite fler otursdrabbade kunder än medel.

Hittade den här tråden på 41 sidor om dem på AVForums. Den är nog mer representativ än den här lilla tråden.

Lycka till! :)
 
De låga priser beror väl på att de kör Hong Kong-import. Priset är något högre än de UK-baserade Hong Kong-säljarna på ebay (de seriösa Hong Kong-säljarna dvs.) och de vill att man skickar prylarna enbart till dem själva vid eventuella reparationer etc.

Visst kan man ha otur oavsett var man handlar, men det verkar som att Simply Electronics har lite fler otursdrabbade kunder än medel.

Hittade den här tråden på 41 sidor om dem på AVForums. Den är nog mer representativ än den här lilla tråden.

Lycka till! :)

Det var det här som jag satt och funderade på tidigare...
Jag hörde av en som köpt Nikon objektiv (satt och fundera om det var till US) därifrån som det uppstod problem med fokuseringen under garantin, det var väl en 14-24 Nikkor, först en jävla fight att få skicka dit den (han fick betala all frakt själva dit och "hem"), sedan tog det 3mån och de hade skickat den till kina, sedan försöktes de i 2 mån köra med att han själva kört sönder fokuseringen på denna, men de kom överens och reparerade denna och skickade tillbaka glaset.
Då hade han tappat bort över 6 månaders garanti på denna pga detta utan kompensation.
Vad jag hörde sålde han den genast när den kom hem och köpte en likadan ifrån en etablerad handlare med glas ifrån (Nikon Nederlands BV) EU, visserligen fick han lägga till en slant men ändå.
 
Senast ändrad:
De låga priser beror väl på att de kör Hong Kong-import. Priset är något högre än de UK-baserade Hong Kong-säljarna på ebay (de seriösa Hong Kong-säljarna dvs.) och de vill att man skickar prylarna enbart till dem själva vid eventuella reparationer etc.

Har du några exempel på sådana?
Hur hanterar de tull och moms?
 
Inte alls.....
Där av priset.

Precis. Däremot finns det ju vissa säljare på ebay som skickar gråimporterade prylar från EU-länder, vilket gör att du personligen inte behöver smita från tull/moms. Priserna är bara marginellt högre än de som skickar direkt från Hong Kong.

Kolla på dpreview eller liknande sidor så har de ett gäng rekommendationer på pålitliga Hong Kong-säljare. Själv har jag bara handlat från dzone2. Det funkade mycket bra, och jag betalade tull+moms. Många Hong Kong säljare skriver förresten ner värdet på paketet för att minimera tull/moms.
 
... och jag betalade tull+moms. Många Hong Kong säljare skriver förresten ner värdet på paketet för att minimera tull/moms.

Det måste funka bättre i sverige då, här i finland får man inte ut paketet om man inte visar kvitto som anvisar ditt bankkonto eller kreditkortnummer och att alla nummer och tider mm stämmer, stämmer det inte så tittar de på listpriserna (och efter högsta så klart) och sina egna uppgifter och räknar därefter varpå det kan bli vanskeligt dyrt, så iaf i tullen i helsingfors.
 
Det måste funka bättre i sverige då, här i finland får man inte ut paketet om man inte visar kvitto som anvisar ditt bankkonto eller kreditkortnummer och att alla nummer och tider mm stämmer, stämmer det inte så tittar de på listpriserna (och efter högsta så klart) och sina egna uppgifter och räknar därefter varpå det kan bli vanskeligt dyrt, så iaf i tullen i helsingfors.

Ja, det är långt ifrån regel iaf. Har för mig att man i vissa fall då det är överdrivet uppenbart att värdet är nerskrivet kan krävas på dokument som styrker värdet. Däremot tar posten alltid ut en administrativ avgift på ca. 50-100 kr om försändelsen har behövts förtullas.
 
Min första erfarenhet är god av Simply Electronics.

Beställde optik och uv-filter samt betalade med Google Check out.
Det tog en dryg vecka innan ordern gick över till status "Packing".
Personligen gissar jag att det var frakttiden från Asien till England.
Skickades från England per Flyg, och levererades av DHL till mig.

Totalt betalade jag 6019:- för en Splitt ny Nikon AF 80-200mm f/2.8D ED, vilket ibland verkar vara begpriset i Svedala. 1 års världsgaranti med hänvisning till Nikon Sverige nämns bifogad folder.
 
Bara de har i lager så känns det inte som ett problem att beställa.Har inte gjort det själv men vet om några som handlat och det har funkat fin-fint.
 
Min erfarenhet av dem är också helt OK! Tog tio arbestdagar från beställning till leverans till dörren.
 
Jag har också handlat från SimplyElectronics. Har inte haft några problem med leveranser och de har varit tillmötesgående vid mailkontakt. Har handlat gluggar två ggr ett Tamron 90 macro och ett Tokina II 12-24. Jag skulle handla där igen om jag behövde.
 
​första testorder på en nex-5 som kom efter en vecka för tusen spänn under butikspris. Fick mail från Emma som ville veta om jag fått mitt paket. Klassisk sätt att vinna kunds förtroende. En vecka senare ny beställning på en 135/2.0 lagersaldo 3 st. Eller hur? Hursomhelt efter en vecka drogs det reserverade beloppet sen veckan senare kom linsen. Mycket nöjd och fyra tusen under butikspris. Roliga är att de gråimporterar och sätter ett eget paralellt serienummer men vad spelar det för roll?
 
Låång historia kort.
Då min levererade lins inte höll måttet vid leverans (se annan tråd) skickades den in på reparation (på min bekostnad naturligtvis).
Då läste jag någonstans om Simply, att om något går sönder " they will put you trough HELL"
Och det var precis vad som hände.....

Skickades till england, låg två veckor innan den skickades vidare till asien, där låg den i evigheter innan nån ens tittade på den, felsöktes på focusfel, trots bifogade felbeskrivningar och ifyllt dokument på webben- RMA, mera mail, dom skulle kolla igen ( nu på kromatiska aberrationen)mera mail..veckorna gick...fick svar att detta är normalt och att canon hade bra mjukvara för att korrigera detta - på en Nikon lins?!? Noll koll på vad dom svarar på. Gav mig inte....+3 månader... fick tillslut tillbaka pengarna för endast linsen.

Katastrof räcker inte, standardsvar och rappakalja som mejlsvar.
Bra priser...visst......men sen
Aldrig mer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.