Annons

Simply Electronics

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Vill utfärda en liten varning till de som lockas av Simply Electronics låga priser. De har satt gråimport i system vilket gör att garantierna ofta inte gäller i Europa, trots att de påstår sig ligga i EU. Om de levererar gör så mycket långsamt. Många har efterfrågats fotokopia på kreditkort och pass efter att pengarna dragits vilket verkar mycket skumt.

Finns en megalång tråd här bla med folk som känner sig/eller blivit lurade: http://www.avforums.com/forums/camcorders-video-editing/739921-simply-electronics.html

Jag beställde själv en kamerapryl för 2v sedan och den skulle levereras inom 2-7 dagar. Har inte sett röken av någon leverans och de svarar inte på telefon. Blir snart till att reklamera med kreditkortsföretaget.

"...är det för bra för att vara sant" Har sagts förrut.
 
Jag har köpt en kamera på Simply Electronics och den kom prompto som utlovat. Förvisso bara ett enstaka köp därifrån men som trots allt fungerade.
 
Bara man är medveten om att det är gråimport och att leveranserna kan ta lite tid så tycker jag att de tär värt det. Beställde efter jag läste tråden hos avs och fick mitt objektiv efter ca. två veckor. Klart värt det för att spara 1500kr enligt mig. En kollega på jobbet har samma erfarenhet av ett 500D-kit som han beställde för några veckor sedan. Sen får man ju inte glömma att de faktiskt har egen garanti också.

Om man har problem med sin order så kan man maila [email protected] som är Customer Service Manager, hon svarar snabbt och kan oftast ge lite extra information om vad som händer.

Edit: Sen är det inte jätteovanligt att internationella betalaktörer begär in ytterligare information som leg och bild av kortet för att vara säkra på att det inte är något fuffens på gång om det är speciella länder, kort från vissa utgivare som ofta drabbas av bedrägerier m.m.

Kontentan är i alla fall att SE inte är några bluffmakare. Visst kan det uppstå problem som för alla företag, men de betalar tillbaka pengarna om man nu skulle vilja det.
 
Senast ändrad:
Det stämmer att Vanessa ger extra information, mailade och fick svar om exakt leveransdag. Får se om det håller.

Är det inte konstigt att tråden på AVS är 50+ sidor lång? Något bekymmer verkar det ju vara med SE.
 
Största bekymret är att de inte håller den leveranstid de anger på hemsidan. Och längden på tråden spelar väl ingen roll? Det är många som skriver om positiva erfarenheter, många som skriver att de väljer att inte handla på grund av vad de läst i tråden, många som skriver att de som skriver positiva saker och bara har ett fåtal inlägg inte kan litas på. Och de som faktiskt har problem skriver gärna många inlägg om dagen också. Sen svarar ju Vanessa på hälften av inläggen eller så också, vilket gör att det ökar.
Men om man läser hela tråden så märker man också att allt löst sig tillslut, och att många av skräckhistorierna tillslut visar sig inte berott på SE själva.
 
Om du söker på simplyelectronics på fotosidan får du enbart positiva kommentarer.

Kollade upp ett Canonobjektiv som var 3tusen billigare än i Sverige. Att det är gråimport är väl inget dom skyltar med. Men det stämmer, iaf på objektivet i fråga.

Dock verkar dom "kompensera" detta genom att ha en egen 1årig garanti. Betalar delar av returfrakten osv.

Hur det fungerar i praktiken vet jag dock inte.


Sedan kan nämnas att det inte var med något stativfäste (som det "ska" vara) vilket gör att man blir lite fundersam. Men det kanske är så enkelt att dom plockar ur dom och säljer löst för att ge kunden valmöjligheten.

Är det billigt ska man vara misstänksam som kund och kolla noga vad som gäller men det är ju inte bara bluffar, det går fortfarande att göra bra affärer om man lägger ner lite tid på förundersökningen.
 
Det låter ju hoppfullt. Om jag får mina prylar till slut och de är felfria skall jag rapportera framgången här.
 
460 euro : 4500:- på Simply electronics & på warehouseexpress 480pund 5200:-. Visst en lite skillnad men vilka garantier lämnar warehouseexpress?
 
Är det inte världsgaranti på alla Canon L objektiv eller har jag fått det om bakfoten?

Då spelar de väl ingen roll om det är grå import.

MVH Christian
 
Senast ändrad:
Är det inte världsgaranti på alla Canon L objektiv eller har jag fått det om bakfoten?

Då spelar de väl ingen roll om det är grå import.

MVH Christian

Gråimporterade objektiv har väl inte världsgaranti? Så är det på B&H i NewYork. Om du köper ett gråimporterat objektiv där skall det skickas till B&H. Vet inte om Canon Sverige tar i gråimporterade objektiv, vore intressant om någon vet.
 
Är det inte världsgaranti på alla Canon L objektiv eller har jag fått det om bakfoten?
Vad jag förstår gäller världsgarantin bara om återförsäljaren köpt objektivet av rätt distributör, dvs en återförsäljare i Sverige måste köpa objektiven genom Canons EU-distributör och en återförsäljare i USA måste köpa genom Nordamerika-distributören.
 
Vad jag förstår gäller världsgarantin bara om återförsäljaren köpt objektivet av rätt distributör, dvs en återförsäljare i Sverige måste köpa objektiven genom Canons EU-distributör och en återförsäljare i USA måste köpa genom Nordamerika-distributören.

Alltså kan man inte få garanti-reparation i Sverige på Canon-objektiv köpta från Simply Electronics. De har ingen EU-garanti. Visst kan du skicka objektivet till dem så långe de är verksamma men vad händer om de kursar?
 
Fast då har man följande saker som behöver infalla för att man ska ha gjort ett dåligt köp:
  • Det måste vara något fel på produkten som skulle täckas av garantin under tidsperioden som garantin gäller.
  • Företaget måste ha upphört med sin verksamhet på ett sätt eller annat.
  • Reparationskostnaden måste vara högre än det man sparade på att köpa från dem.
Helt ärligt, hur troligt är det att detta faktiskt kommer inträffa?
 
Tokina 11-16

Jag beställde från Simply Electronics den 4 september (betalade med Google checkout, är lite bättre än att betala direkt).

Stog då In stock - Usually Ships in 1-2 Business Days

15 september skickade jag en förfrågan, då det inte hade skeppats ännu
16 september fick jag ett svar - Att det var på gång
17 september skeppades objektivet med DHL fick trackingnummer
22 september hämtadejag ut mitt objektiv på DHL i Luleå

Packat i DHL påse, med skumplast runt Tokina kartongen - helt OK.

Priser vid köptillfället
Amazon.co.uk 5736 kr
BH photo 4472 + moms och frakt
www.simplyelectronics 4867
cyberphoto 6995

Så jag är nöjd...
 
Vet flera som beställt där utan problem...

En kompis köpte ett EOS 5D mk ii hus från Simply Electronics. Priset inkl frakt och moms är på ca 20000 kr just nu. Det är billigare än vad flera vill ha för sitt begagnade hus (som heller inte alltid har garanti kvar) på fotosidans annonsforum.

http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=5794

De flesta verkar klaga på att leveranstiden är mer än de 10 dagar som uppges på webbplatsen, men de verkar leverera efter 14-16 dagar. Om man kan leva med 6 dagars extra leveranstid så är priset mycket bra.

Worst case scenario med garantifrågan är ju att de gått i konkurs och inte kan hantera din reklamation. Då har du dock alternativen hemförsäkring och att betala ur egen ficka kvar ändå.

Mvh,

Peter
 
Thomann (Tyskland) som säljer musikinstrument etc. ville att jag skulle skicka kopia på kreditkort och ID. Jag suddade bort en del siffror och det var inga problem. Det är inget nytt alltså.
 
Nu har mitt paket kommit fram!

Igår kom mitt paket från Simply Electronics (SE). 11 dagar efter utlovad leveransdag. Bättre sent än aldrig...

Objektivet var i originalkartong och inslaget i bubbelplast. Paketet hade inga skador och objektivet var i perfekt nyskick. Garantisedel från Canon saknades vilket var väntat.

Sparade ca 30% mot Cyberphoto och fick det för mindre än vad folk kränger begagnade för här på FS.

Är totalt sett nöjd med köpet men tycker SE kunde varit tydligare med leveranstiden.
 
Det var en som var intresserad av mitt Tokina 11-16 som jag var tvungen att sälja. Han ville inte ge 4800:- som jag hade begärt, jaha tänkte jag då får han väl beställa ett utomlands eller köpa det ifrån Cyberphoto för 6995:- :)
 
Han ville inte ge 4800:- som jag hade begärt, jaha tänkte jag då får han väl beställa ett utomlands eller köpa det ifrån Cyberphoto för 6995:- :)

Jag antar att de flesta kan tänka sig att hellre köpa ett nytt om priset är lägre. På Simply Electronics kostar ditt Tokina 4700:-

http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=2902

Personligen tyker jag att risken är större att köpa begagnat om det inte går att titta på sakerna först.

Nu kanske ditt Tokina är i fint skick, men många kanske inte anser att det är värt 4800:- för osäkerheten med transport och paketering från en privatperson?

Mvh,

Peter
 
Jag antar att de flesta kan tänka sig att hellre köpa ett nytt om priset är lägre. På Simply Electronics kostar ditt Tokina 4700:-

http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=2902

Personligen tycker jag att risken är större att köpa begagnat om det inte går att titta på sakerna först.

Nu kanske ditt Tokina är i fint skick, men många kanske inte anser att det är värt 4800:- för osäkerheten med transport och paketering från en privatperson?

Mvh,

Peter

Hann ta ett kort med den nu i Torsdag när jag fick hem den ifrån DHL. Nya ägaren fick den skickad rekommenderat på fredagen. Men känner sig folk säkrare att beställa ifrån utlandet än ifrån betalande medlem här ifrån fotosidan så fine for me. Det är inte alltid firmorna utomlands packar så himla bra heller.

Orsak: Köpte en hoj.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.