Annons

Siluett m.h.a exp.komp?

Produkter
(logga in för att koppla)

harryett

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tänkt att prova siluettporträtt mot solljus och funderar på vad som skulle vara det enklaste sättet att mäta ljuset för att få en perfekt siluett.

I mina tankar tycker jag att det borde bli lättast att spotmäta mitt på (i det här fallet) personen som ska bli siluett fast med exponeringskompensation.
Dvs. hur långt är steget från medelgrått till svart på en exponeringskompensationsskala?

tänker jag helt fel?

hur gör ni?

Visst kan man direkt spotmäta mot en medelljus punkt men det är inte lätt att få perfekt direkt

Spotmät mot bakgrunden så borde det fixa sig. Eventellt med +1EV exponeringskompensation, beroende på hur ljus bakgrunden är.

Annars kan du ju spotmäta på personen och kompensera -2EV, eller något sånt, men det beror ju lite på det dynamiska omfånget på din kamera/film åxå.

Mät mot det som du vill ska bli svart och stäng ner en sisådär tre eller fyra bländarsteg så att du hamnar på zon II eller I. Mät också mot resten av himlen, och kontrollera att den är några bländarsteg ljusare.

Tänker du inte lite bakvänt här? Finessen med en silhuettbild är väl att det skall bli en svart silhuett mot en snygg bakgrund. Alltså behöver du en (spot)mätning på bakgrunden för att få den som du vill ha den.

Om inte själva silhuetten blir tillräckligt mörk borde det vara enkelt att fixa i datorn.

Att få en "nästansilhuettbild" med en aning utteckning i den svarta silhuetten är däremot en helt annan sak. Snyggare. Svårare. :)

BengtJohnsson skrev:
Tänker du inte lite bakvänt här? Finessen med en silhuettbild är väl att det skall bli en svart silhuett mot en snygg bakgrund. Alltså behöver du en (spot)mätning på bakgrunden för att få den som du vill ha den.

Om inte själva silhuetten blir tillräckligt mörk borde det vara enkelt att fixa i datorn.

Att få en "nästansilhuettbild" med en aning utteckning i den svarta silhuetten är däremot en helt annan sak. Snyggare. Svårare. :)

läs det en gång till lite mer noggrant.

själva grejen är att jag vill ha ett så perfekt negg som möjligt :)
då är det inte lika säkert att få en perfekt siluett genom att bara mäta en gång på bakgrunden eftersom de sällan består av helt jämnt ljusa ytor.

jag har ett eget exempel faktiskt..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/522524.htm?set=lp

den bilden tog jag förra sommaren.
Eftersom bilden är tagen med en simpel digitalkompakt så vill förstås inte kameran ge en exponering som gör en sådan siluett. den var jag tvungen att fixa i photoshop för att få den som jag ville ha den.

Om jag hade varit i samma situation idag med en systemkamera så hade jag ju föredragit att spotmäta en del av bakgrunden men när man, som jag, inte är så jättevan användare av spotmätaren så är det inte helt självklart var någonstans på himmelen som jag ska mäta fär att få en perfekt siluett på huset.

därför tänkte jag att en mätning på det som ska bli siluett (som skulle ge ett EV motsvarande "medelljust" för siluetten) och sedan kompersera ner det till svart m.h.a. bländaren

got it?

harryett skrev:
Hej!

Jag hade tänkt att prova siluettporträtt mot solljus och funderar på vad som skulle vara det enklaste sättet att mäta ljuset för att få en perfekt siluett.

I mina tankar tycker jag att det borde bli lättast att spotmäta mitt på (i det här fallet) personen som ska bli siluett fast med exponeringskompensation.
Dvs. hur långt är steget från medelgrått till svart på en exponeringskompensationsskala?

tänker jag helt fel?

hur gör ni?

Visst kan man direkt spotmäta mot en medelljus punkt men det är inte lätt att få perfekt direkt
Jag brukar slå om mätaren till centrumvägd mätning och knäppa en bild. Sedan så kompenserar jag utifrån den bilden.

Tycker det låter som du tänker bra. Jag gör som Davor beskriver med enda skillnaden att jag ibland nöjer mig med endast 1 steg beroende på hur starkt motljus eller inte jag har.

-2

Bilagor

• attachment-1.jpeg
    attachment-1.jpeg
    43.6 KB · Visningar: 267
Glömde skriva att jag mätte mot paret samt mot en av de ljusare delarna himlen i för att bestämma exponering i exemplet.

ANNONS