Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmas nya objektiv; Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Kanske klumpigt, men å andra sidan så är Sigmas fästen lätta att ta av då man inte behöver plocka av objektivet från kameran utan bara fäller upp det. Saknar det lite sedan jag bytte till Canons' IS faktiskt.

Det stämmer att på Canons 70-200 måste du ta av objektivet om du ska ta bort fästet. Att man inte behöver göra det på Sigman var en överraskning för mig. Men hur då "fäller upp det" för att ta bort fästet från objektivet? Hur går det till?

Canon har något motsvarande, där kan man vrida på fästet efter att lossat lite på tumskruven. Mycket praktiskt om man vill fota handhållet utan att ta bort fästet. Men där kan man inte ta av fästet helt, utan att först ta bort objektivet från kameran. Det tycker jag är bra, då vet jag att objektivet inte kan lossna från fästet när jag inte vill det.

Edit: Ah, du hann redan besvara frågan i inlägget här ovan. :)

Det är bara på EF 70-200/4L, EF 300/4L (även IS tror jag) och EF 400/5.6L som det går att öppna ringen. Det är ju samma stativfäste på dessa tre, därför är jag lite tfvgeksam till IS-modellen.

Jeppe skrev:
Det är bara på EF 70-200/4L, EF 300/4L (även IS tror jag) och EF 400/5.6L som det går att öppna ringen. Det är ju samma stativfäste på dessa tre, därför är jag lite tfvgeksam till IS-modellen.

300/4IS har samma fäste som 70-200/2.8IS och går inte att öppna.

Eeros skrev:
Det stämmer att på Canons 70-200 måste du ta av objektivet om du ska ta bort fästet. Att man inte behöver göra det på Sigman var en överraskning för mig. Men hur då "fäller upp det" för att ta bort fästet från objektivet? Hur går det till?
Här har du en liten bild så kanske det klarnar (jag är inte så bra på att rita på frihand i PS. Fästet sett rakt bakifrån):

Bilagor

• sigmafäste.jpg
    sigmafäste.jpg
    24.1 KB · Visningar: 236
SM0SBI skrev:
300/4IS har samma fäste som 70-200/2.8IS och går inte att öppna.

Och EF 70-200/2.8 utan IS har samma fäste som med IS. Man måste ta bort objektivet från kameran för att ta bort stativfästet.

Jag har haft Sigmas 70-200/2.8 också och måste säga att deras lösning som kan öppnas är klart smidigare i det här fallet. Precis som bilden Jeroen ritat visar.

/Anders

Jeppe skrev:

Kanske ointressant då det är ett äldre objektiv,men det går även att dela ringen på objektivfästet till Canon's EF 80-200 f/2.8 L.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar