Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmas nya objektiv; Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicce

Ny medlem
Har tänkt mig skaffa ett bättre telezoom objektiv och tittar på canons 70-200 4L, sigmas 70-200/2,8 HSM DG. Såg på sigmas hemsida att ett nytt objektiv är på g, Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG Macro. En närgräns på 100cm jämfört med det "gamla" 180 cm. Tittade även på cyberphotos hemsida och såg att objektivet skulle komma ut i handeln i maj.

Min fråga; Är det någon som har en uppfattning om vad objektivet kommer att kosta och om bildresultatet kan tänkas vara lika bra som sigmas "gamla" 70-200/2.8 HSM DG vilket har mkt bra skärpa. Kanske värt att vänta till maj...Vad tror ni?

(kanske fel forum att ställa frågan i men,men...)

"gamla" kanske är att ta i, då optiken släpptes för ca ett halvår sedan.

O ja, det kommer säkert att vara lika fint - svårt att tro att Sigma skulle släppa nått som var sämre.

.

Den nya sigman funkar inte ihop med extender.

Den har inte IF:
IF (Inner Focus)
To ensure stability in focusing, this lens moves the inner lens group or groups without changing the lens' physical length.

Sedan har jag undrat över macron på den, närgräns på 1meter? räknas den verkligen som macro? Jag menar även om man kan komma nära med 200mm, blir det tillräkligt?

Peter.H skrev:
"gamla" kanske är att ta i, då optiken släpptes för ca ett halvår sedan.

Nej, faktiskt inte. Du har rätt i att gamla gamla EX 70-200/2.8 HSM uppdaterades DG-version. Men det har alltså kommit ytterligare en versionsuppdatering. Närmare bestämt i slutet av februari.

Henrik: Ja, det är vanligt att tillverkarna väljer att kalla det för macro, när de har en bra närgräns. För 1 meter är ganska bra och den ger 1:3,5, vilket är bra för att vara ett 70-200 zoom. Var har du läst att den inte skulle fungera tillsammans med konverter. Stämmer nämligen inte. Att den är internfokusserad är ingen nyhet, det har modellen alltid varit. ntar att du halkat på tangentbordet när du skriver att det inte har det.

Sigma kallar i princip alla sina objektiv för macro, (åtminstone känns det så) så fort de har hyffsad närgräns. Som gämföärelse har Canons 70-200 f/4 en närgräns på 1.2 m och den heter inget med macro.

En avbildningsskala på 1:3.5 är väl helt ok, men inte handlar det om macrofoto i mina ögon.

Vad gäller ursprungsfrågan så tror inte jag heller det kommer vara någon större skillnad på gamla och nya versionerna utom möjligtvis lite försmring i AF-hastighet om objektivet måste jaga genom ett större område.

Valet mellan sigmaobjektiven är nog hugget som stucket om du inte ofta fotar grejor nära (brännvidderna går faktiskt rätt bra att fota porträtt med i korta änden), och mot Canons glugg är det vikten kontra ljusstyrkan som får avgöra.

Per_tissen skrev:
Sigma kallar i princip alla sina objektiv för macro, (åtminstone känns det så) så fort de har hyffsad närgräns. Som gämföärelse har Canons 70-200 f/4 en närgräns på 1.2 m och den heter inget med macro.

En avbildningsskala på 1:3.5 är väl helt ok, men inte handlar det om macrofoto i mina ögon.

Jag tycker också det verkar som att sigma kallar de flesta av sina gluggar macroobjektiv, fast denna gången känns ändå nästan befogad. Jämför man med EF 70-200/2.8 som har en närgräns på 1,5 m så är det rätt stor skillnad (att jämföra med f/4 blir väl lite missvisande). Sigmas nya med 1 m närgräns känns välkommet, åtminstone för mig som använder EF 70-200/4 som macro i stort sett hela tiden. I mina ögon är det alltså väldigt macro. Fast allt är ju som bekant relativt.

Jeppe skrev:
Nej, faktiskt inte. Du har rätt i att gamla gamla EX 70-200/2.8 HSM uppdaterades DG-version. Men det har alltså kommit ytterligare en versionsuppdatering. Närmare bestämt i slutet av februari.

Jag menade inte att optiken i sig var en ny. Utan kanske skulle skrivit "uppdaterad modell", som förhoppningsvis skall vara mindre känslig mot digitala kameror (DG) - som i sin tur tar hänsyn till cropfaktor (1,3 och 1,6), utan att bak eller frontfokusera som den utan DG kunde göra.

.

Enligt sigmas hemsida finns inte beteckningen "KONV" på nya linsen.

Conv (APO Teleconverter EX)
This lens can be used with the APO Teleconverter EX. It can increase the focal length and will interface with the camera's AE (automatic exposure) function.

Klart att du kan använda konverter med risk för att den tar i vid en viss brännvid, Eller? Med risk för att vara ute på hal is. :) Kom nämnligen ihåg någonting om just detta när jag skulle köpa en 70-210/2.8 för typ 10år sedan. Det var det jag menade med beteckningen IF.

Bäst jag låter någon som är mer påläst än mig ta över.

Läser man texten över produktsläppet under news står det klart och tydligt att den nya versionen av 70-200/2.8 fungerar utmärkt med både 1.4x och 2x telekonvertrar. Dessutom har den internfokusering och ändrar alltså inte längd.

Mest troligt är att de har lyckats optimera grupperna en aning för att få den bättre närgränsen. Ingen gigantiskt uppdatering mot den nästintill splitter nya DG-versionen.

ålrajt va bra! Tack för infot. Jag måste ha missat det. Då blir faktiskt den nya gluggen mycket intressant.

Har ni inte lagt märke till hur tråkigt stativfästet ser ut???

Klumpigt minst sagt, och säkert småsvårt att balansera objektivet med fästet i handflatan.. huvva! Knepigt att de inte satsar lite mera på bra fästen..

Mvh Niclas,

Bilagor

• view.jpg
    view.jpg
    7 KB · Visningar: 762
Jämför...

Vad kan Sigmas motivering vara, egentligen? Skall det se liksom "Combat" ut eller?

Bilagor

• sigma_70-200mmf2dddd.jpg
    sigma_70-200mmf2dddd.jpg
    23 KB · Visningar: 754
Nej, det är inte objektivfäste. Är ju handtag att bära den i, när den inte sitter på kameran ;-))

Tycker det är synd att sigma inte kommer med lite nya teleobjektiv med bildstabilisering. De har väl bara det på sin 80-400?

Niclasfoto skrev:
Har ni inte lagt märke till hur tråkigt stativfästet ser ut???

Klumpigt minst sagt, och säkert småsvårt att balansera objektivet med fästet i handflatan.. huvva! Knepigt att de inte satsar lite mera på bra fästen..

Mvh Niclas,
Kanske klumpigt, men å andra sidan så är Sigmas fästen lätta att ta av då man inte behöver plocka av objektivet från kameran utan bara fäller upp det. Saknar det lite sedan jag bytte till Canons' IS faktiskt.

Lär ju vara smidigt att bära i och även att ha på stativet. Många som köpt till det större till gluggar som 120-300.

Ja, klart att ngn ser det fästet som positivt tillskott, även om inte jag alls gör det;)

Hur gör man då om man vill fota på frihand,, Då måste man alltså vrida runt fästet och hålla objektivtuben i handflatan..
Det är rent opraktiskt (enligt mig) eftersom fingrarna inte får samma spelrum och precision som då fästet vilar i handflatan och frigör fingrarna.

Canon är generellt ok/bra på detta.
Nikon är långt ifrån så bra som Canon och Sigma har nu kommit ikapp Nikon på dålig/osmart,skalan.

Att folk bytt till ett krafitgare till sitt 120-300 EX är ju helt enkelt för att Sigma inte lyckades att ge det rätt proportion i förhållande till objektivet..

Jag förstår att det är många som inte håller med mig i detta, bara så att det är sagt;)!

MVH Niclas,

EDIT:
En annan inte nämnd aspekt som jag menar är negativ med det nya fäste som vi talar om här i tråden är ju avståndet mellan infästningen till stativhuvudet och till centrum i linserna,, mycket stort och ju större desto sämre eftersom det ger ökade chanser till vibrationer.

Kanske vill Sigma att avståndet skall vara så stort att vibrationerna dör ut på fortplantningens väg genom konstruktionen..;)

Jag är inte så negativt inställd till mina medmänniskor och livet som jag är till det nya objektivfästet, bara så det är sagt;)

Positiva vibbivibbar --> Bbrrrrrrrrr...

Föresten Peter, jag trodde att det gick att vika över fästet på Canons IS70-200...
Det menar jag nämligen gick på tex den EF400 5,6L USM jag ägde för en tid sedan.. Kan ngn bekräfta mitt tydligen vaga minne där?

Skruvade om jag inte minns fel lite extra och drog i skruven vilket frigjorde fästet i en sida,, varav den gick att vika upp...

MVH Niclas,

Kanske går på 400/5.6. På 70-200 IS skruvar man lös det, sedan får man vrida det till en speciellt läge då en liten skruv hamnar vid ett spår i fästet och sedan dra av det bakåt. Canons fäste är ju i en del med en skåra vid skruven.

Sigmas fäste är tvådelat och har gångjärn och sin fästskruv med en ickecentrerade cirkel som man bara vrider, och sedan drar ut och viker upp.

Håller fullt med dig om att det nya fästet kanske inte är så bra handhållet. Jag brukade också köra med fästets fot i handen när jag hade mitt Sigma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar