Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmas Fisheye på D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Är det någon som nyss fått sin Dynax 7D som också har Sigmas fisheye (15 eller 16mm)?
Det skulle vara intressant att få se hur utsnittet blir, för jag är lite peppad på att köpa ett sånt till min D7D när den anländer.
 
Sigmas 15mm fisheye på en Dynax 7D kommer ge samma utsnitt som en 22.5mm-lins på en vanlig kamera.
Objektivet ger 180 grader synfält på diagonalen på en vanlig kamera, och ger väl då 120 grader på 7D (och om jag räknat rätt blir det 100 grader på bredden och 66.5 grader på höjden).
 
En tråd om fisheye som var uppe alldeles nyligen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31807

John, din beräkning 15*1,5 = 22,5 var lite väl vågad, men annars tror jag bildvinklarna stämmer ungefär. Men det beror just på att det är ett fisheye. För raktecknad projektion måste du använda arctangens-funktionen på miniräknaren för att få fram vinklar.

Bästa sidan att jämföra är den kortaste. På småbild (24x36) får man 67 graders bildvinkel på höjden med ett 18 mm-objektiv.

Mer om räkning här.
 
Tack för era svar, men jag är lite mer ute efter hur det blir i praktiken.
Med andra ord om det går att använda Sigmas fisheye som en bra vidvinkel. Och om 1.5x faktorn på Dynax 7D utelämnar den värsta fisheyeförvrängningen i kanterna.
 
Jag tycker inte att ett fisheye är ett substitut för en raktecknande vidvinkel. Du kan ju korrigera kurvaturen i datorn, men i så fall så kommer du att få en helt annan bild än den du ser i sökaren. Så för att det skall vara en framkomlig väg bör du inte vara en anhängare av noggrann komposition.

Skall du köpa ett fisheye så bör det nog vara för fisheyeegenskaperna. Då kan det kanske vara en kul grej för vissa bilder även om det nog är rätt glest mellan dem för de flesta fotografer. De bra fisheyebilder jag har sett är lätt räknade.

Fisheyeobjektiv är en sån där grej som är kul i början men ofta hamnar i byrålådan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.