Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigmas 70-300/4-5.6

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ena är ett apokromatiskt linssystem som lär ge bättre färgåtergivning (mindre brytningsfel mellan de olika färgerna i ljuset).

Båda verkar ha, Citat:
"Med SLD-glas (Special Low Dispertion) för kompensation av kromatisk aberration."

Inte samma sak?

Så du menar att det står fel på Scandinavian? Där står dom ju båda som Minolta objektiv.

citat från Cyberphoto :

"DG-serien är optimerade för digitalkameror men går även att använda på analoga kameror.

DC-serien går endast på digitala systemkameror med sensor i APS-storlek."

APO är någon sorts antireflexbehandling om jag minns rätt.

Men för att reda ut röran är det nog bäst att du ringer till Skandinavian och frågar, kanske också cyber eftersom det skiljer.

/ Erik

ekemannen skrev:
citat från Cyberphoto :

"DG-serien är optimerade för digitalkameror men går även att använda på analoga kameror.

DC-serien går endast på digitala systemkameror med sensor i APS-storlek."

APO är någon sorts antireflexbehandling om jag minns rätt.

Men för att reda ut röran är det nog bäst att du ringer till Skandinavian och frågar, kanske också cyber eftersom det skiljer.

/ Erik

DG= mer antireflexbehandling på bakre linsen (anpassat för digitalkameror).

DC= här hade du rätt

APO= "Apokromatiska linser" som motverkar att färgerna bryts olika och ger upphov till "cromatisk abborasion" (stavas??). Dvs det lilla lila färgfält som kan uppstå vid skarpa kontraster.

DG (DG Lens)
These are large-aperture lenses with wide angles and short minimum focusing distances. With an abundance of peripheral illumination, they are ideal lenses for Digital SLR Cameras whilst retaining suitability for traditional 35mm SLRs.

DC (DC Lens)
These are special lenses designed so that the image circle matches the smaller size of the image sensor of most digital SLR cameras. Their specialized design gives these lenses the ideal properties for digital cameras, the compact and lightweight construction is an added bonus ! including compact and lightweight construction.

APO (APO Lens)
In order to attain the highest quality images, the APO lens has been made using special low-dispersion (SLD) glass and is designed to minimize color aberration. (Kromatisk Abberation på svenska)

http://sigma-photo.com/popup.asp

70-300mm DG

hmm,
tror det var det här objektivet, eller DG-objektivet rättare sagt, som jag precis köpte på Tradera (eller vann) för 420 kr, pengarna som jag inbillat mig att jag hade slösat bort om jag gått på krogen på Påskaftonen, men jag stannade hemma och...ja, köpte en glugg i stället. Vilken tönt man är :))
Hoppas jag blir nöjd.
Tycker det var ett helt ok pris i alla fall, även om frakten går på 125 kr.
www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=27018658
fast jag undrar en sak,
vad är ett skylight-filter?
är det samma sak som en UV-filter?
eller vad är det för skillnad?
---
fast jag hittade en förklaring på Scandinavian Photo, så nu kan jag ju ligga gärna svara på min egen fråga.
---

"B+W KR-1,5 (skylight) (1A). Den skära färgtonen i KR-1,5 reducerar blåtonen i dagsljus och ger en behagligt varmton i bilden. KR-1,5 blockerar också ultraviolett ljus och reducerar dis. Detta filter är också känt som skylight och rekommenderas att vara permanent monterat på objektivet. Filterfaktorn är 1,1. Färgtemperaturen korrigeras från 3400K-3200K. (OBS! se 81-A filter)"

oj,
såg precis att det var en Sigma DL zoom, 75-300 - som jag hade köpt, ingenting annat.
blandade ihop siffrorna där, en aning.

ett skylightfilter är precis som uv-filter helt odugliga på en digital systemkamera förutom som skydd för frontlinsen, "effekten" som den ger kan man enkelt göra i PS,

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar